Ögonvittnen till andra världskriget

Skriv svar
Användarvisningsbild
Reinhardt
Medlem
Kontakt:

Ögonvittnen till andra världskriget

Inlägg av Reinhardt » 7 november 2003, 23:19

Är det någon mer än jag som läser/har läst denna fantastiskt rikt illustrade bok om andra världskriget i fyra volymer?

Om jag förstått det rätt har många erkända författare (ex Shirer) medverkat och även erkända fotografer. Har bara läst halva del 1 men har ögnat igenom serien, och den innehåller många kändra fotografier, ex Iwo Jima.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 7 november 2003, 23:26

Du menar inte "Världen i krig" från READERS DIGESTS, där finns författare som William L. Shirer, Adolf Galland, Douglas MacArthur, Arthur Harris[ :x ] Henz Guderian, Karl Dönitz, Cornelius Ryan och många andra?

1. Från München till Pearl Harbor
2. Från Pearl Harbor till Stalingrad
3. Från Stalingrad till Hiroshima

/Anno

Användarvisningsbild
Reinhardt
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Reinhardt » 7 november 2003, 23:38

Nej, jag menar ögonvittnen till andra världskriget. kan citerat baksidan på den volym förpackningen
I Detta monumentala fyrbandsverk samverkar storartade fotografier och fängslande text till att ge en allsidig skildring av andra världskrigets historia. Här finner man berömda krigsbilder tagna av Robert Capa, Edward Steichen och Joe Rosenthal, jämte hundratals märkliga fotografier som valts ut från allmänna och privata samlingar i hela världen. Bildmaterialet kompletteras av översikter av krigsutvecklingen och ögonvittnesskildringar från olika krigsskådeplatser. Texten innefattar belysande kommentarer av Churchill, Roosevelt, Hitler, Stalin, Rommel, Montgomery, dramatiska reportage av krigskorrespondenter som Ernie Pyle, William Shirer, Cornelius Ryan, Alan Moorehead, S.L.A Marshall och livliga, uttrycksfulla berättelser av soldaterna sjävla

för övrigt består den av dessa volymer
1. Blixtkrig
2. Belägring
3. Motangrepp
4. Seger

Den är utgiven 1964 av tidens förlag

Användarvisningsbild
Raskolnikov
Medlem

Inlägg av Raskolnikov » 27 november 2003, 20:10

Jag tror far min innehar ett ex av denna boksamling,rikt illustruerad,ja och vittnesskildringarna är också bra.Länge sedan jag läste den dock och den är dåligt inbunden och börjar falla ihop tyvärr :(

Användarvisningsbild
Marcus Svernvik
Medlem

Inlägg av Marcus Svernvik » 27 november 2003, 21:12

Jepp den har jag läst, det är min morfarf's böcker, mycket bra.
Kanske borde låna dom igen :)

/Marcus

Användarvisningsbild
Boroda
Medlem

Inlägg av Boroda » 28 november 2003, 11:08

Anno skrev:Du menar inte "Världen i krig" från READERS DIGESTS, där finns författare som William L. Shirer, Adolf Galland, Douglas MacArthur, Arthur Harris[ :x ] Henz Guderian, Karl Dönitz, Cornelius Ryan och många andra?

1. Från München till Pearl Harbor
2. Från Pearl Harbor till Stalingrad
3. Från Stalingrad till Hiroshima

/Anno
Du är sur för att Arthur Harris är en av författarna, men inte för att sådana typer som Karl Dönitz eller Heinz Guderian?

Skriv svar