Dick Harrison

Christer Samuelsson
Medlem

Dick Harrison

Inlägg av Christer Samuelsson » 25 juli 2004, 15:21

Detta är om en samtida populär historiker, som åtminstone jag under stor vånda tvingas ompröva. Se:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

Jag trodde saken skulle dyka upp här tidigare, för att de som inte orkar läsa vad som står på länken, klistrar jag in följande

DN skriver:
Det som är försvårande för Dick Harrison är att han handlat utan att reflektera närmare över vilka skyldigheter han kan ha haft som handledare i den uppkomna situationen med dess jävsproblematik. Även om Dick Harrison inte haft för avsikt att skada sin doktorand med den kritik han framförde till studierektorn, måste han ha förstått att den ändå skulle få negativa konsekvenser för henne i hennes fortsatta doktorandstudier."

I sitt beslut skriver ansvarsnämnden:

"Vi har stannat för att en varning, trots de allvarliga förseelserna, ändå är en tillräcklig påföljd. Vi har då beaktat bland annat att Dick Harrison har insett att han handlat på ett felaktigt sätt, att anmälan inneburit en stor påfrestning såväl privat som professionellt samt att det inträffade inte tycks ha skadat dokorandens situation vid Historiska institutionen."
Jag vill bara tillägga att på det företag jag arbetar, får man gå hem omedelbar, på sekunden, om sådant här uppdagas.
Jag har nu köpt min sista Harrisonbok, det är tveksamt om jag ens kommer att låna någon på biblioteket.

Christer Samuelsson.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 25 juli 2004, 16:08

Jo om detta har jag läst för ett tag sedan och jag är tveksam till om det påverkar min syn på honom som historiker och författare.
För övrigt har jag börjat köpa böcker på internetantikvariat p.g.a att jag tycker att många nya historiska böcker verkar ha skrivits för att tjäna pengar och inte för att författarna har ett genuint intresse av det dom skriver till skillnad från hur det var innan historieboomen inom populärkulturen så jag lär ändå inte köpa några nya böcker av Dick Harrison.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 25 juli 2004, 17:13

Man får väl ändå skilja på sak och person? Inte för att jag försvarar hans handlande, men skulle ett rörigt privatliv göra böckerna mindre läsvärda?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 25 juli 2004, 18:54

B Hellqvist skrev:Man får väl ändå skilja på sak och person? Inte för att jag försvarar hans handlande, men skulle ett rörigt privatliv göra böckerna mindre läsvärda?
Precis, rena dummheterna, dessutom är Dick en mycket trevlig människa och väldigt rolig. Behandlade oss elever på ett bra och korrekt sätt.

/Martin

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 25 juli 2004, 19:18

Jag kan bara instämma med Martin. Dick har troligen gjort mer än någon annan för historieämnet i Sverige de senaste tio åren och är en mycket hängiven historiker och tillika arbetsnarkoman.

Själva historien är väl inte speciellt flott, men även kända historiker är inte mer än människor. Alla har vi väl någon gång känt bitterhet och agerat irrationellt och kanske inte särskilt försvarbar efter att ha blivit avvisade eller på annat sätt blivit olyckliga genom kärlekens krångliga väg. Det skulle förvåna mig annars.

Det rör sig trots allt varken om sexuella trakasserier eller medveten svartmålning i syfte att gynna sin egen karriär (som är relativt vanligt i exempelvis amerikanska storföretag) vilket hade varit värre.

Ingen tycker dock, troligen inte Dick själv heller, att han inte har agerat olämpligt eller att det är rätt sätt att hantera en handledningssituation. Men han har nu också fått en tillrättavisning och händelsen har blivit offentligt, vilket väl är ganska "bestraffande" i sådana här ärenden.

Om man sedan vill köpa Dicks böcker eller fördjupa sig i dennes forskning är en annan sak, men han borde i så fall bedömas utifrån kvaliteten i dennes arbete och inte irrationella handlingar i hans privatliv.

Hela affären är f ö nästan ett år gammal nu.

/Forsberg

sternschild
Tidigare medlem

Re: Dick Harrison

Inlägg av sternschild » 25 juli 2004, 21:10

Böckernas kvalite är det väl ingen skillnad på ?! Dick är trevlig som människa vad jag har sett o det tänker jag inte ompröva ett dyft av, om han brustit i omdöme som person i en stund som kännts nattsvart kan jag förlåta det. Hamnade han inte på sjukhuset för överansträngning oxå? För mig är det ovan anförda argumenten mot honnom som att någon skulle sluta köpa en författares böcker för att den är jude, homosexuell eller något annat orelevant för inehållet !!!!!
Jag ser iaf fram emot fler roliga o intresanta böcker o kommer att stenhårt nobba svartmålning av en av vår tids bästa historiker !

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 25 juli 2004, 22:09

B Hellqvist skrev:Man får väl ändå skilja på sak och person? Inte för att jag försvarar hans handlande, men skulle ett rörigt privatliv göra böckerna mindre läsvärda?
Naturligtvis blir inte hans böcker mindre läsvärda för detta. I mina ögon, dock mindre trovärdiga, vilket jag som privarperson har rätt att tycka.
Det är helt och hållet en personlig bedömningsfråga och jag söker inte med detta, pådyvla någon mina åsikter. Däremot håller jag hårt på, att själv få hålla mig med mina egna historiegurus. Jag litar helt enkelt inte på människor som bär sig åt som Harrison. Sedan må det finnas vilka förmildrande omständigheter som helst.

Dessutom skall nog Harrson vara ganska så tacksam. En viss arkeolog vid namn Sören Nanke Krog (felstavat!) bar sig oerhört illa åt mot en kvinnlig kollega, på Göteborgs universitet, vilket ledde till avsked.
Det hör kanhända samman med att professorer inte kan avsättas, emedan annat löst folk kan.
En sanning som kanske kunde stämma till en hel del eftertänksamhet.
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 25 juli 2004, 22:15

Utan att på något sätt avfärda Dick Harrisons böcker (den av dem jag läst är vad jag kan bedömma väldigt bra) så tycker jag Christer har en poäng, hur en professor beter sig i sin yrkesroll har en påverkan på vilket förtroende allmänheten har för honom som författare i samma ämne, detta eftersom hans verk rimligen är att betraka som en del av hans roll som historiker vilket även hans professorsjobb är.

/Marcus

sternschild
Tidigare medlem

Inlägg av sternschild » 26 juli 2004, 05:00

Jag tycker att Christer Samuelsson är tveksam som moderator på ett forum när han går till personangrepp på det vis han gjort mot Dick. Som jag ser det är det utanför ramarna för vad en moderator bör uppmana till, mot god sed och definitivt utanför någon domsvärjo som han har !!!
Rätten till egen åsikt är obestridlig men den bör presenteras med smak och måtta inte som nu där man kan ana ett hysteriskt rop på häxbål.

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 26 juli 2004, 05:59

sternschild
Jag tycker att Christer Samuelsson är tveksam som moderator på ett forum när han går till personangrepp på det vis han gjort mot Dick.

Du får naturligtvis tycka vad du vill om undertecknad. Så hävdar du att jag gått till personangrepp mot Harrison. Allt jag skrivit om detta finns härovan, citera ett av mina personangrepp!
Som jag ser det är det utanför ramarna för vad en moderator bör uppmana till, mot god sed och definitivt utanför någon domsvärjo som han har !!!
Nonsens min gode man, du lär nog först påvisa att jag gått till personangrepp på någon.
Rätten till egen åsikt är obestridlig men den bör presenteras med smak och måtta inte som nu där man kan ana ett hysteriskt rop på häxbål
Det sista är kanhända något som du själv bör betänka.
Christer Samuelsson

sternschild
Tidigare medlem

Inlägg av sternschild » 26 juli 2004, 06:51

Tycker det räcker med ditt första inlägg som helhet på alla punkter Crister... Om du har ett personligt engagemang i frågan om Dick så kan du oxå vara förlåten för dina handlingar för den här gången. Men att som moderator i ett forum gå in och mistänkliggöra kunskaper och skrivande hos någon pga dennes struliga privata relationer är inte seriöst. Speciellt inte när man dessutom öppnar en ny tråd i syftet.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 26 juli 2004, 07:20

Äh, ska man inte få läsa nått av en författare bara för att han har rörigt privatliv? Fasen då hade man fått bränna en hel del böcker :) .
Och förresten vem har inte tappat kursen lite efter en olycklig kärlekshistoria.
Som sagt att blottas i pressen borde vara straff nog. :lol:

Sonderling

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 26 juli 2004, 07:50

Tråden handlar om Dick Harrison, inte om Christers lämplighet som moderator. Ifall ni har synpunkter på det senare, skicka mig ett pm, och återvänd till ämnet, tack.

/Marcus

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 26 juli 2004, 10:30

sternschild
Tycker det räcker med ditt första inlägg som helhet på alla punkter Crister...
Nej du, så enkelt skall du inte få det.
Undertecknad skrev:
Detta är om en samtida populär historiker, som åtminstone jag under stor vånda tvingas ompröva. Se:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

Jag trodde saken skulle dyka upp här tidigare, för att de som inte orkar läsa vad som står på länken, klistrar jag in följande

Är det ett personligt påhopp? Vi diskuterar historia här, vad som står i DN artiklarna utspelade sig för ett år sedan, såvitt jag förstår är det exakt vad som hände.

Undertecknad skrev vidare:
Jag vill bara tillägga att på det företag jag arbetar, får man gå hem omedelbar, på sekunden, om sådant här uppdagas.
Vilket inte är ett påhopp på Dick Harrison , men väl kanske en del akademiska traditioner.

sternschild
Om du har ett personligt engagemang i frågan om Dick så kan du oxå vara förlåten för dina handlingar för den här gången.

Det var vänligt, men jag har inga personliga relationer med Harrison över huvudet taget, ja förutom att han lärt mig ganska mycket om historia genom sina böcker.

sternschild
Men att som moderator i ett forum gå in och mistänkliggöra kunskaper och skrivande hos någon pga dennes struliga privata relationer är inte seriöst. Speciellt inte när man dessutom öppnar en ny tråd i syftet
Det finns knappast en vettig person i detta landet som skulle ifrågasätta Harrison historiska kunskaper eller skrivande med för den delen. Jag gör det inte heller. Däremot så kan han, med all önskvärd tydlighet vara fullkomligt omdömeslös emellanåt, vilket artikeln väl påvisar. Historia bör man skriva omdömesgilt, det är det, som gör mej en aning bekymrad. Sedan är det upp till var och en att göra sin egen bedömning.

Jag tvekade länge om jag skulle skriva detta, emedan Dick Harrison är en prisad historiker författare, mycket omtyckt av sina studenter och för all del även av mej. Så lite väsen var jag fullt beredd på, naturligtvis var jag även mycket noga med att inte gå till något personangrepp. Tycker du jag misslyckats med det, får du nog komma med citat och inte allmänna bedömningar.
Christer Samuelsson.

sternschild
Tidigare medlem

Inlägg av sternschild » 26 juli 2004, 11:43

Eftersom moderator tar ditt parti Christer och jag far till Visby i morgon har jag annat att göra än förklara min syn på saker i PM. Min tro på det här forumets seriositet och Christer som moderator är däremot seriöst störd efter det här. Jag kommer definitivt hellre att frekventera andra ställen där man lär sig något om historia än det här där logikdravel och ordmärkeri samsas väl med personligapåhopp.

Skriv svar