Nationalencyklopedins bok om Andra Världskriget

Användarvisningsbild
LuNk4n
Medlem

Nationalencyklopedins bok om Andra Världskriget

Inlägg av LuNk4n » 11 december 2004, 21:53

Nu i dagarna kom Nationalencyklopedins bok om andra
världskriget ut på marknaden. Min första tanke var att detta
kommer bli en viktig bok i kampen att lära svenskarna om kriget.
Men efter att ha köpt boken så är jag lite besviken.

Ni här på forumet - vad är eran åsikt om boken?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 11 december 2004, 22:02

Deras nätartiklar om kriget har ju en hel del brister, både vad gäller fakta och analys. Om även boken har det så kan jag förstå din besvikelse.

mvh/ Daniel

Svampen
Ny medlem

Inlägg av Svampen » 13 december 2004, 20:03

LuNk4n: Kan du utveckla vad du är besviken över? Har själv tänkt köpa boken och vill gärna inte göra ett dåligt köp.

/Niklas

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem

Inlägg av Kai Robert » 14 december 2004, 23:03

Eftersom den har fått så bra recensioner i Pennan & Svärdet kan det vara intressant att få veta vad det är som inte är bra med denna bok.

/ Kai

Mille1
Medlem

Inlägg av Mille1 » 15 december 2004, 07:50

Kai Robert skrev:Eftersom den har fått så bra recensioner i Pennan & Svärdet kan det vara intressant att få veta vad det är som inte är bra med denna bok.

/ Kai
Alla böcker får bra recensioner i Pennan & Svärdet.

Det ska finnas en del nya foton som aldrig har visats förut, men förutom det. Vad har den här boken för innehåll, som man inte kan hitta på nätet? eller andra utgivna böcker?

Det har ju knappast framkommit något nytt.

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem

Inlägg av Kai Robert » 15 december 2004, 08:24

Mille1 skrev: Det har ju knappast framkommit något nytt.
Det behöver inte framkomma något nytt för att det ska kunna vara en bra bok. Är det en bra sammanställning av redan tidigare fakta med inslag av nya artiklar och foton så kan den funka bra som ett allmänt uppslagsverk om andra världskriget som som lockar till fördjupning i områden som man vill veta mer om.

Den utger sig mer för att vara ett uppslagsverk mer än en fördjupning, skulle kunna vara en bra "språngbräda" mot djupare kunskap.
Att ha en redig bok i handen slår alltid att surfa på internet. Inte något fel på internet, problemet är bara att ju mer man letar, desto mer fel och motsägningar hittar man.

Så frågan kvarstår för mig, vad är dåligt? Innehåller den rena felaktigheter?

mvh Kai

Mille1
Medlem

Inlägg av Mille1 » 15 december 2004, 08:51

Som ett generellt uppslagsverk för den som inte har några djupare kunskaper kan den vara bra.

För den som däremot är insatt, så tror jag inte att den tillför något nytt.

Vad jag menar är, boken skulle t e x innehålla information om generaler.

Som insatt så har jag redan litteratur om Tyska generaler och om Allierade generaler.

Information om pansarstyrkor, så har jag redan bra litteratur om axelmakternas och de allierades pansarstyrkor mm.

Dom flesta på forumet kan lite mer om WWII än vad den vanliga svensson kan och har då ofta ett eget litteratur bibliotek, som jag tror ger mer än den här boken.

Det är min egen uppfattning.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 december 2004, 09:55

Mille1 skrev:Som ett generellt uppslagsverk för den som inte har några djupare kunskaper kan den vara bra.
Eftersom det är det som är Nationalencyclopedins uppgift så har de alltså lyckats - utmärkt!

Mille1
Medlem

Inlägg av Mille1 » 15 december 2004, 11:52

Hexmaster skrev:
Mille1 skrev:Som ett generellt uppslagsverk för den som inte har några djupare kunskaper kan den vara bra.
Eftersom det är det som är Nationalencyclopedins uppgift så har de alltså lyckats - utmärkt!
Alldeles säkert.

Av den anledningen så kanske många som är medlemmar i SMB som gillar WWII blir besvikna, då man kanske trodde den var "tyngre" än vad den i själva verket är.

Men nu handlar ju inte alla SMB, s böcker bara om WWII och många i SMB är inte medlemmar just för WWII skull, så det finns säkert en marknad för den.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 15 december 2004, 14:52

Jag kollade lite snabbt i den när jag var inne i bokhandeln idag. Snyggt presenterat och gedigen känsla. Krigets förlopp skildras över ett antal sidor, och tjänar säkerligen som en välbehövlig introduktion till ett ämne som sedan 1945 fyllt tiotusentals böcker. De fördjupande artiklarna verkar intressanta, och väjer inte för att uttrycka åsikter som t.ex. att kriget i Stilla havet antog dragen av ett raskrig. Uppslagsdelen ger nödvändig bakgrund till en hel massa personer och företeelser, men jag hittade en och annan märklighet. Så var t.ex. esset Hans-Joachim Marseille med (158 kills), men inte Erich Hartmann (352 kills). Men i det stora hela ser NE:s bidrag ut att bli en välkommen introduktion till 2VK. Med tanke på att allt finns i en enda volym, har man gjort ett bra jobb.

Användarvisningsbild
Tolvis
Medlem

Inlägg av Tolvis » 15 december 2004, 15:02

Jag tycker den verkar intressant, om den nu inte innehåller en del faktamissar dvs. Jag står över denna gång, men ser fram mot att höra fler åsikter om boken.
Kai Robert skrev:Eftersom den har fått så bra recensioner i Pennan & Svärdet
Är det förresten inte så att det var 2st från SMB som varit med och gjort denna bok? :idea:

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 december 2004, 16:05

Kuriositet som jag kom ihåg just Nu: Artikeln om andra världskriget är den längsta i hela NE (själva uppslagsverket alltså).

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem

Inlägg av Kai Robert » 15 december 2004, 16:27

B Hellqvist skrev:Jag kollade lite snabbt i den när jag var inne i bokhandeln idag. Snyggt presenterat och gedigen känsla. Krigets förlopp skildras över ett antal sidor, och tjänar säkerligen som en välbehövlig introduktion till ett ämne som sedan 1945 fyllt tiotusentals böcker. De fördjupande artiklarna verkar intressanta, och väjer inte för att uttrycka åsikter som t.ex. att kriget i Stilla havet antog dragen av ett raskrig. Uppslagsdelen ger nödvändig bakgrund till en hel massa personer och företeelser, men jag hittade en och annan märklighet. Så var t.ex. esset Hans-Joachim Marseille med (158 kills), men inte Erich Hartmann (352 kills). Men i det stora hela ser NE:s bidrag ut att bli en välkommen introduktion till 2VK. Med tanke på att allt finns i en enda volym, har man gjort ett bra jobb.
Tack Hellquist för ett genomtänkt och gediget svar, vilket man f.ö. ofta ser från dig.

mvh Kai

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 15 december 2004, 18:01

Kai Robert skrev: Tack Hellquist för ett genomtänkt och gediget svar, vilket man f.ö. ofta ser från dig.

mvh Kai
Tackar! Fast jag vet inte om jag skulle skriva under på "gediget" i det här fallet - omdömet grundar sig på 10 minuters bläddrande. Men jag har svårt att tro att NE släpper ifrån sig ett fuskverk. Jämfört med många av de soffbordsböcker som dyker upp på engelska, är NE:s bok ett klart bättre köp. Såg en sådan bok, där en vintrig bild med sovjetiska infanterister uppflugna på T-34:or påstods vara från kriget. En av soldaterna höll helt klart i en AK-47:a...

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 15 december 2004, 21:05

Hexmaster skrev:Kuriositet som jag kom ihåg just Nu: Artikeln om andra världskriget är den längsta i hela NE (själva uppslagsverket alltså).
Hur lång är den då? :)

/Tomas

Skriv svar