Böcker om Byzans

Skriv svar
Storuggla
Provmedlem

Böcker om Byzans

Inlägg av Storuggla » 21 oktober 2005, 14:01

Hej,

Jag har länge funderat på att utöka mitt byzansbibliotek men jag vet inte med vad. Jag sitter redan på Alf Henrikssons ypperliga "Byzantinsk historia", men vad ska jag läsa efter detta? Någon som har några fina tips?

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 21 oktober 2005, 19:04

Hej,

Jag vet inte var man kan köpa dessa böcker men det finns ett par äldre verk om det bysantinska riket som jag varmt kan rekommendera:

Cyril Mango: Byzantium the empire of New Rome. London 1980.

G. Ostrogorsky: History of the Byzantine State. Oxford 1980. Det finns flera upplagor och tryck av denna bok.

Har du läst dessa?

Fredrik B
Ny medlem

Inlägg av Fredrik B » 24 oktober 2005, 22:57

På svensk finns utöver Henrikssons bok Bysantinsk kulturhistoria av Sture Linnér (Norstedts 1994) och Bysantinsk Litteratur av Jan Olof Rosenqvist (Artos & Norma bokförlag 2003). Bör gå att få hos vanliga bokhandlar, annars kan du försöka hos antikvariat.

Sedan så finns det mängder av engelskspråkig litteratur och jag har för min del svårt att avgöra var jag ska börja läsa. Vad gäller övergripande böcker tycker jag att John Julius Norwichs tre Byzantium -böcker - The Early Centuries, The Apogee och The Decline and Fall - verkar intressanta.
När det gäller mer inriktade böcker finns t.ex. Byzantium and the slavs av Dimitri Obeliensky, Byzantium: Faith and Power (1261 - 1567) av Helen C. Evans, Law and Society in Byzantium av Angeliki E. Laiou & Dieter Simon, Byzantium at War, 600-1459 av Jogn Haldon och Women in Purple: Rulers of Medival Byzantium av Judith Herrin. Ett litet urval :wink:. Engelskspråkig litteratur finns på internetbokhandlar som adlibris och bokus, men det ska också gå bra att be vanliga bokhandlar att ta hem.

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem

Inlägg av elRappo » 24 oktober 2005, 23:33

Och sen har vi ju en fin svensk översättning av Prokopios - både Vandalkrigen och Hemlig historia i samma bok. Om man nu läser endast för underhållnings skull, tycker åtminstone jag, att Hemlig historia är tråkig som attan. Vandalkrigen däremot är spännande läsning. :)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 25 oktober 2005, 00:16

Jag har för mig att Anna Komnenas krönika från början av 1100-talet finns i svensk översättning. Kolla efter "Anna Komnenas värld : Bysans på 1100-talet : Alexiaden i urval" med inledning, översättning och kommentarer av Sture Linnér, utgiven 1993.

Skriv svar