Källkritik

Användarvisningsbild
svennebarka
Medlem

Källkritik

Inlägg av svennebarka » 2 oktober 2007, 22:16

Någon som kan ge mig tips, jag ska kritisera olika personers syn på en historisk händelse är det någon som har bra tips?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Källkritik

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 oktober 2007, 14:27

svennebarka skrev:Någon som kan ge mig tips, jag ska kritisera olika personers syn på en historisk händelse är det någon som har bra tips?
Ja, det beror ju på lite grann hur dessa personers texter faller in i dina historiska kunskaper.

Jag har ett par frågor!!!

Hur går denna källkritik ut på, det är lite vagt som du skrev?
Är det levande personers syn som du skall kritisera?

Ett tips är iallafall att du inte skall vara för subjektiv eller reagera om någon av de andra personernas kritiska syn är för subjektiv, i synnerhet om händelsen inträffade där samtliga inblandade inte längre är i livet.

Stefan

Användarvisningsbild
svennebarka
Medlem

Inlägg av svennebarka » 8 oktober 2007, 20:53

Tack så mycket för besväret Stefan men uppgiften är nu löst, och det gick bra :D

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 oktober 2007, 11:07

svennebarka skrev:Tack så mycket för besväret Stefan men uppgiften är nu löst, och det gick bra :D
Gratulera!!!

Men skriver jag bara det och sedan mitt namn så är risken stor att tråden faller i glömdska. Om du inte har någonting emot så kanske du vill veta lite grann om källkritikens historia. Källkritiken är mycket mer vad som har skrivit hittills i tråden eftersom det finns en hel vetenskap om det där.

Stefan

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 9 oktober 2007, 11:11

När jag för länge sedan (ungefär samtida med pyramidernas uppförande...) läste historia A i Linköping, inleddes kursen med en kurs i just källkritik. Jag ska se om jag inte kan rota fram den litteraturen och tipsa dig, för det var nog den bästa kursen jag läste under hela min utbildning.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 10 oktober 2007, 00:00

Finns det inte en bok av Thurén på området? Lättillgänglig och rätt bra?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 oktober 2007, 06:57

Torsten Thurén, Källkritik. Är det jag läst i sammanhanget. Var säkert utmärkt bra i sitt fack, själv tycker jag nog att några veckors fältövning på Skalman är ett nödvändigt komplement. :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 oktober 2007, 13:46

Historiken Anders Florén arbetade mycket med källkritik och skrev bl a boken Fråga det förflutna tillsammans med Stellan Dahlgren. Tyvärr så är inte Florén längre i livet.

Stefan

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 10 oktober 2007, 21:25

Thurén var det ja! Faktiskt första gången jag verkligen fick upp ögonen för hur olika en och samma händelse kunde uppfattas. Minns än i dag hur vi med exemplet hungerkravallerna i Göteborg diskuterade hur olika tidningar berättade om samma händelse. Man trodde inte att de befunnit sig på samma planet när man granskade repotagen. För att inte tala om diskussionerna kring Engelbrekt...

Ocke
Ny medlem

Inlägg av Ocke » 25 oktober 2007, 16:00

Sgt 83 Pluton skrev:Thurén var det ja! Faktiskt första gången jag verkligen fick upp ögonen för hur olika en och samma händelse kunde uppfattas. Minns än i dag hur vi med exemplet hungerkravallerna i Göteborg diskuterade hur olika tidningar berättade om samma händelse. Man trodde inte att de befunnit sig på samma planet när man granskade repotagen. För att inte tala om diskussionerna kring Engelbrekt...
Känns som att de inte bara kör det exemplet i Linköping för jag minns det från Falun :)

Spaningsledaren
Tidigare medlem

Inlägg av Spaningsledaren » 25 oktober 2007, 20:35

Att Thurén inte längre är i livet mâ ju vara beklagligt men har inte med saken att skaffa. Hans "Är det verkligen sant" är en bra introduktion till själva tänkandet. Det finns säkert andra. Vid sidan om div. externa källor kan ocksâ egen, högst personlig, eftertänksamhet rekommenderas. Ocksâ i dessa sammanhang gäller nämligen att hur man än vänder sig har man till sist alltid en viss kroppsdel bak! Ingenting utifrân kommande kan ändra pâ detta enkla.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 25 oktober 2007, 22:28

Thurén är väl ännu i livet. Historikern som fallit bort var Anders Florén.
Spaningsledaren skrev:hur man än vänder sig har man till sist alltid en viss kroppsdel bak
Skulle kunna vara en insikt värd att lägga på minnet för den spirande källkritikern, fast först tarvas nog en förklaring av vad den betyder.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 oktober 2007, 12:33

Ja, Anders Florén gick bort 2001 efter har blivit drabbad av slag....41 år gammal............Han och en som heter Lennart Torstensson har arbetat mycket med tekniken kring källkritik.

Jag har minnesartikeln om honom på min epost, man kanske kan lägga in här.

Stefan

Targenor
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Targenor » 30 maj 2008, 22:32

Vet inte om ni kom fram till något här, verkar ju som diskussen mer har gått över till att diskutera vem som lever och vem som dött.

http://kollakallan.skolutveckling.se/kallkritik/

http://kollakallan.skolutveckling.se/ka ... smaterial/

http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4llkritik

http://student.educ.umu.se/~dis99-19/ka ... ritik.html

Verkar annars vara bra sidor om man vill läsa på lite om källkritik.

När jag läste Historia B 2006-2007 så ingick källkritik i kursplanen

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 juni 2008, 14:45

NE har en ganska så lång information om källkritik, sedan återstår frågan att publicera artikeln här och ett alternativ är om någon vill har den kanske jag kan skicka den via epost.

Stefan

Skriv svar