Det Svenska Lejonet kastreras....

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Ibland blir man så TRÖTT!!

Inlägg av gostap » 13 december 2007, 13:06

"Nordic Battle Group, den svenska utlandsstyrkan, har ett heraldiskt lejon som symbol. Men kvinnliga soldater har klagat på att lejonets manliga genitalier är synliga. Och nu har lejonet avsnoppats.

De kvinnliga soldaterna hade klagat till EU-domstolen och försvaret fick kalla fötter.

- Vi var tvingade att skära snoppen av lejonet med hjälp av data. De kvinnliga soldaterna klagade på den ursprungliga symbolen och fallet gick till EU. Den striden ville vi inte ta, säger Christian Braunstein, Traditionsnämnden, till Göteborgs-Postens nätupplaga.

Men konstnären Vladimir A Sagerlund är inte lika nöjd.

- Ett heraldiskt lejon är en kraftfull och ståtlig symbol med genitalierna i behåll och jag kan inte stå för en beskuren bild, säger han. Försvarets traditionsnämnd gjorde ändringen utan mitt medgivande. Försvaret är okunnigt om heraldik. Vapensköldar med lejon utan genitalier gavs förr till dem som förrått Kronan.

I nuläget är den beskurna versionen i bruk."

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 13 december 2007, 13:20

Är det någon som påpekat att manen fortfarande finns kvar på lejonet?

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 13 december 2007, 13:21

:D

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 13 december 2007, 13:45

Hahaha. Tänkte också det, snacka om att bli upprörd för fel saker... Å andra sidan är det väl inte så vanligt i heraldiken att man tar med genitalier?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Ibland blir man så TRÖTT!!

Inlägg av Hexmaster » 13 december 2007, 13:49

De kvinnliga soldaterna klagade på den ursprungliga symbolen och fallet gick till EU. Den striden ville vi inte ta, säger Christian Braunstein, Traditionsnämnden, till Göteborgs-Postens nätupplaga.
Se där en kombination som är värre än några konventionella vapen. :|
Försvaret är okunnigt om heraldik.
Någon som minns Dopping?
gostap skrev:Vapensköldar med lejon utan genitalier gavs förr till dem som förrått Kronan.
Verkligen?

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 13 december 2007, 13:53

Föreslår härmed att alla genitaler hackas bort på klassiska grekiska och Romerska statyer.
Föreslår dessutom könsneutral undervisning i biologi i skolan. Vid studier av människroppen får det inte framgå vilket kön objektet tillhör.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 13 december 2007, 14:41

gostap skrev:Föreslår härmed att alla genitaler hackas bort på klassiska grekiska och Romerska statyer.
Jag föreslår att man använder de annorstädes vedertagna kompromisserna:
Man sätter ett fikonlöv framför.
Annars kan man ha någon slöja eller flik av en vajande flagga lämpligt nog täckande det mest känsliga området.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 13 december 2007, 14:59

Men är det första gången som någon har klagat över dessa lejonsymboler... För Lejonen har väl ganska länge varit en symbol här hos oss, å jag har då aldrig hört något liknande.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 13 december 2007, 15:07

Jag hörde det precis nu på nyheterna, trött är ordet. Jag orkar inte ens bli arg, som jag brukar bli.

Bara så trött....

Sonderling

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 13 december 2007, 15:28

Tyvärr ger ju detta associationer till den gamle Ricky Bruchs uttalande:

"Varje k...........från köket betraktas som flykt"
8-) :wink:

Bäst att tillägga; ett skämt alltså

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 13 december 2007, 15:49

Jag todde sån moralpanik var förbehållet Victorianer och Bibelbältet i USA.

Släpp sargen och kom in i matchen.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 december 2007, 17:28

Psilander skrev:Jag todde sån moralpanik var förbehållet Victorianer och Bibelbältet i USA.
Var problemet juvelernas synlighet eller att de var manliga? Har för mig att jag läst om det någon annanstans där det är det senare som uppges vara poängen.

Månne någon hugad kan leta reda på några lika uppenbart kvinnliga företrädare för strikt manliga trupper? Vet inte om Svea eller Marianne räknas, men något åt det hållet... Eller varför inte pinuppor på flygplan?

(Not: man nämner ofta viktorianerna i detta sammanhang, men på denna bild ser dronningen herself inte särskilt besvärad ut av att ha både det ena & det andra om hörnet: http://www.faktoider.nu/img/viktoriansk ... al1911.jpg )

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem

Inlägg av Andreas #1 » 13 december 2007, 18:41

Psilander skrev:Jag todde sån moralpanik var förbehållet Victorianer och Bibelbältet i USA.

Släpp sargen och kom in i matchen.
Känns som att Sverige för länge sedan passerat vad den mest pryda bibelbältsamerikan någonsin hade kunnat uppröras över, fast här är det med genus och sexualiseraing-av-det-offentliga-rummet-orsaker istället för bibelbankande.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 13 december 2007, 18:51

Högkvarteret meddelar även att begreppet "stridspitt" hädanefter ska heta "konfliktreproduktivorgan". De kvinnliga soldaterna i NBG kommer även att försöka få stridsvagnarna ombyggda, så att deras kanoner blir mindre och kortare samt bara kapabla att skjuta lösa skott.

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 13 december 2007, 19:00

B Hellqvist skrev:Högkvarteret meddelar även att begreppet "stridspitt" hädanefter ska heta "konfliktreproduktivorgan". De kvinnliga soldaterna i NBG kommer även att försöka få stridsvagnarna ombyggda, så att deras kanoner blir mindre och kortare samt bara kapabla att skjuta lösa skott.
:lol:

-får bara eleveras +5 grader då det annars kan associeras till erektion

Skriv svar