Det Svenska Lejonet kastreras....
Ibland blir man så TRÖTT!!
"Nordic Battle Group, den svenska utlandsstyrkan, har ett heraldiskt lejon som symbol. Men kvinnliga soldater har klagat på att lejonets manliga genitalier är synliga. Och nu har lejonet avsnoppats.
De kvinnliga soldaterna hade klagat till EU-domstolen och försvaret fick kalla fötter.
- Vi var tvingade att skära snoppen av lejonet med hjälp av data. De kvinnliga soldaterna klagade på den ursprungliga symbolen och fallet gick till EU. Den striden ville vi inte ta, säger Christian Braunstein, Traditionsnämnden, till Göteborgs-Postens nätupplaga.
Men konstnären Vladimir A Sagerlund är inte lika nöjd.
- Ett heraldiskt lejon är en kraftfull och ståtlig symbol med genitalierna i behåll och jag kan inte stå för en beskuren bild, säger han. Försvarets traditionsnämnd gjorde ändringen utan mitt medgivande. Försvaret är okunnigt om heraldik. Vapensköldar med lejon utan genitalier gavs förr till dem som förrått Kronan.
I nuläget är den beskurna versionen i bruk."
De kvinnliga soldaterna hade klagat till EU-domstolen och försvaret fick kalla fötter.
- Vi var tvingade att skära snoppen av lejonet med hjälp av data. De kvinnliga soldaterna klagade på den ursprungliga symbolen och fallet gick till EU. Den striden ville vi inte ta, säger Christian Braunstein, Traditionsnämnden, till Göteborgs-Postens nätupplaga.
Men konstnären Vladimir A Sagerlund är inte lika nöjd.
- Ett heraldiskt lejon är en kraftfull och ståtlig symbol med genitalierna i behåll och jag kan inte stå för en beskuren bild, säger han. Försvarets traditionsnämnd gjorde ändringen utan mitt medgivande. Försvaret är okunnigt om heraldik. Vapensköldar med lejon utan genitalier gavs förr till dem som förrått Kronan.
I nuläget är den beskurna versionen i bruk."
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Re: Ibland blir man så TRÖTT!!
Se där en kombination som är värre än några konventionella vapen.De kvinnliga soldaterna klagade på den ursprungliga symbolen och fallet gick till EU. Den striden ville vi inte ta, säger Christian Braunstein, Traditionsnämnden, till Göteborgs-Postens nätupplaga.
Någon som minns Dopping?Försvaret är okunnigt om heraldik.
Verkligen?gostap skrev:Vapensköldar med lejon utan genitalier gavs förr till dem som förrått Kronan.
Jag föreslår att man använder de annorstädes vedertagna kompromisserna:gostap skrev:Föreslår härmed att alla genitaler hackas bort på klassiska grekiska och Romerska statyer.
Man sätter ett fikonlöv framför.
Annars kan man ha någon slöja eller flik av en vajande flagga lämpligt nog täckande det mest känsliga området.
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 8007
- Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
- Ort: Oxelösund
Var problemet juvelernas synlighet eller att de var manliga? Har för mig att jag läst om det någon annanstans där det är det senare som uppges vara poängen.Psilander skrev:Jag todde sån moralpanik var förbehållet Victorianer och Bibelbältet i USA.
Månne någon hugad kan leta reda på några lika uppenbart kvinnliga företrädare för strikt manliga trupper? Vet inte om Svea eller Marianne räknas, men något åt det hållet... Eller varför inte pinuppor på flygplan?
(Not: man nämner ofta viktorianerna i detta sammanhang, men på denna bild ser dronningen herself inte särskilt besvärad ut av att ha både det ena & det andra om hörnet: http://www.faktoider.nu/img/viktoriansk ... al1911.jpg )
- Andreas #1
- Medlem
- Inlägg: 839
- Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
- Ort: Göteborg
Känns som att Sverige för länge sedan passerat vad den mest pryda bibelbältsamerikan någonsin hade kunnat uppröras över, fast här är det med genus och sexualiseraing-av-det-offentliga-rummet-orsaker istället för bibelbankande.Psilander skrev:Jag todde sån moralpanik var förbehållet Victorianer och Bibelbältet i USA.
Släpp sargen och kom in i matchen.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
- Ort: Skövde
- Kontakt:
B Hellqvist skrev:Högkvarteret meddelar även att begreppet "stridspitt" hädanefter ska heta "konfliktreproduktivorgan". De kvinnliga soldaterna i NBG kommer även att försöka få stridsvagnarna ombyggda, så att deras kanoner blir mindre och kortare samt bara kapabla att skjuta lösa skott.
-får bara eleveras +5 grader då det annars kan associeras till erektion