Litteratur om Hans-Ulrich Rudel
-
Jackson Slate
- Medlem
Litteratur om Hans-Ulrich Rudel
Finns det någon litteratur på svenska, engelska eller tyska som ni rekommenderar om denne stridspilot?
Är nämligen intresserad att veta mer om honom.
Är nämligen intresserad att veta mer om honom.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Re: Litteratur om Hans-Ulrich Rudel
Av dessa tre skulle jag snarast rekommendera Vollmers bok...
Rudels bok (det finns ytterligare en eller två) är självbiografisk, ja, men politiskt sett inte helt obetänklig...bör läsas med ett öppet sinne...
Gallands bok handlar mest om Galland - mindre till mycket lite om Rudel.
Hans K
Rudels bok (det finns ytterligare en eller två) är självbiografisk, ja, men politiskt sett inte helt obetänklig...bör läsas med ett öppet sinne...
Gallands bok handlar mest om Galland - mindre till mycket lite om Rudel.
Hans K
Jo, han höll väl på sin "tro"...sveahk skrev:, men politiskt sett inte helt obetänklig...bör läsas med ett öppet sinne...![]()
Hans K
-
Jackson Slate
- Medlem
Var han nazist eller högerman? Inte för att jag stödjer nån av dem men om han var en av dem eller båda så skulle jag inte bli förvånad.
Vad hände med hans plan egentligen?
Han var trogen Adolf.....Jackson Slate skrev:Var han nazist eller högerman? Inte för att jag stödjer nån av dem men om han var en av dem eller båda så skulle jag inte bli förvånad.
-
Jackson Slate
- Medlem
MD650 skrev:Han var trogen Adolf.....Jackson Slate skrev:Var han nazist eller högerman? Inte för att jag stödjer nån av dem men om han var en av dem eller båda så skulle jag inte bli förvånad.
Då är det väl därför tyska flygvapnet inte vill veta av honom. Synd egentligen när man tänker på allt han åstadkommit även om han var nazist.
Hans biografi sägs idag vara obligatorisk läsning för A-10 piloter. Det finns på Wikipedia en artikel om den såkallade Rudelskandalen.
/DanielThe Rudel Scandal of 1976 (German: Rudel-Affäre) was a political affair in Germany concerning the German Army's dealing with the traditions of the Wehrmacht and its political implications.
In the spring of 1976, businessman and former Luftwaffe Colonel Hans-Ulrich Rudel, who had returned from Paraguay and earlier been a leading member of the Neo-Nazi German Reich Party, was invited by high ranking Bundeswehr officers to a tradition meeting of the Aufklärungsgeschwader 51 "Immelmann". Rudel was considered a persona non grata by the Ministry of Defense because of his undiminished admiration of Adolf Hitler, but finally he was invited, and attended as the last commander of Schlachtgeschwader 2 "Immelmann", after an intervention of the opposition's spokesman for Defense, Manfred Wörner.
Present at the meeting, where Rudel signed his books and gave autographs to soldiers, were the Luftwaffe Generals Karl Heinz Franke and Walter Krupinski. Later on, the Generals publicly compared Rudel's past as a Nazi and Neo-Nazi supporter to the career of prominent Social Democrat leader Herbert Wehner, who had been a member of the German Communist Party in the 1930s and who had lived in Moscow during World War II, where he was allegedly involved in NKVD operations. Calling Wehner an extremist, they said that Rudel, after all, was an honourable man, and "hadn't stolen the family silver or anything else". [1]
When these remarks became public, the Federal Minister of Defence Georg Leber ordered them into early retirement as of 1 November 1976. Leber, himself a member of the Social Democratic Party of Germany (SPD), however, was heavily criticised for his actions by the Christian Democratic Union (CDU) opposition, and the scandal contributed to the Minister's retirement in early 1978.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rudel_Scandal
-
Jackson Slate
- Medlem
Jo det skulle jag kunna tänka mig, men man har ju inte döpt något efter honom, inte ens en flygplats eller ett plan, ingen staty eller gatnamn. Inte för att detta skulle behövas, men om man bara har det så att det är obligatoriskt att läsa hans biografi så har man ju inte gjort särskilt mycket för att hans minne skall leva vidare. Men sen kanske det blir andra bullar i framtiden. Nu är han ju tabu för att han var nazist men när det inte finns någon människa kvar som upplevt nazismen så kommer ju förmodligen förhållandet till gamla nazister att bli mindre spännt. Eller så glömmer man bort dem.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Bland de som kan sin militärhistoria kommer han att vara odödlig - ingen lär någonsin komma upp i hans siffror vad gäller antalet bekämpade stridsvagnar.