Värde på gamla böcker?

Skriv svar
KittensDieEveryday
Ny medlem

Värde på gamla böcker?

Inlägg av KittensDieEveryday » 13 juli 2011, 14:12

Såg en annan tråd här på forumet, men jag känner mig inte helt klar över de olika värdena på böcker.

Jag är väldigt ny på att samla gamla böcker. Än så länge har jag funnit ett fåtal böcker från mellan till sent 1800-tal. Dessa böcker är:
Wilhelm v. Brauns Samlade Verk (Del 1) från 1869.
Historisk Läsebok av Otto Sjögren från 1878, Andra omarbetade upplagan
Hemlandstoner från 1870, en väldigt liten psalmbok.
En bok från 1874 som jag tror heter "Samlade Skrifter af C. A. Wetterbergh" Tionde delen. Det finns ingen specifik titel på boken, detta namn syns bara i bokens sidor.

Tacksam för svar!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Värde på gamla böcker?

Inlägg av Hans » 13 juli 2011, 15:11

Välkommen.

Kan nog vara svårt att bedömma - hänger ju på tillgång och efterfrågan.

En indikation kan ju vara http://www.antikvariat.net/get/search.cgi?post

Där Hemlandstoner SÄLJS för 10 £.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 13 juli 2011, 16:23

Generellt sett så är äldre böcker sällan värda särskilt mycket, men det finns undantag. Förstautgåvor, böcker med kända författares dedikationer, etc, kan betinga bra priser. Skicket är ofta avgörande. Ska man samla med tanke på att det ska vara en investering bör man läsa på om marknaden, men samlar man bara för sitt eget höga nöjes skull så kan man gå på vad man gillar.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 17 juli 2011, 10:25

Tror det också kan vara idé att fokusera på särskilt ämnesområde istället för att samla bara för det är gammalt. Själv har jag samlat nautica som jag tycker intressant snarare än exklusiv. Köper gärna biografier av amiraler mm.

Har hållit en riktig dyrgrip i min hand en gång, skulle nog aldrig haft ha råd att köpa den, det var en kusthandbok över Normandie och Bretange med färglagda kustförtoningar och provinens av Lord Nelson. tror den värderas till 1,4milj £...

Men några böcker jag skulle vilja värdera är...
- Tidig utgåva på franska, med kopparstick av Jules Vernes, "En världsomsegling under havet".
- första utgåva av "Vallfärds och vandringsår" av V. von Heidenstam med akvareller/ laveringar av Isaac Grünewald

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 17 juli 2011, 14:42

Vi har i vår ägo, inte komplett, Bröderna von Wrights "fåglar". Skulle vara kul att veta vad de är värda.

Skriv svar