Berlin vs. Stalingrad

Användarvisningsbild
Sergeant Pepper
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 13 augusti 2003, 08:59
Ort: Lund

Berlin vs. Stalingrad

Inlägg av Sergeant Pepper » 19 augusti 2003, 09:46

Är Anthony Beevor's "Berlin" lika bra som "Stalingrad"?

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 19 augusti 2003, 10:11

Ja.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 19 augusti 2003, 10:34

Jag har kommit ungefär halvägs (har dock inte läst Stalingrad). Den är lätt att läsa utan några enorma förkunskaper. Den berättar bra men inte slarvigt (likt en viss Herman). Jag rekommenderar att du läser den.

//Palle

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 mars 2002, 10:05
Ort: Gbg, Änglarnas stad

Re: Berlin vs. Stalingrad

Inlägg av Daniel » 19 augusti 2003, 15:58

Sergeant Pepper skrev:Är Anthony Beevor's "Berlin" lika bra som "Stalingrad"?
Båda böckerna är fruktansvärt bra.

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Re: Berlin vs. Stalingrad

Inlägg av Lasse » 19 augusti 2003, 16:36

Daniel skrev:
Sergeant Pepper skrev:Är Anthony Beevor's "Berlin" lika bra som "Stalingrad"?
Båda böckerna är fruktansvärt bra.
Kan inte annat än att hålla med, borde läsas av varje vettig människa!

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem
Inlägg: 295
Blev medlem: 28 april 2002, 11:52
Ort: Luleå

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 19 augusti 2003, 16:38

Jag tyckte att Stalingrad var en bra bok men jag blev besviken på Berlin.

Jag kan inte säga varför då de är upplagda på samma sätt med mycket personskildringar mm. Kanske blev Berlin för ytlig då den skulle täcka upp en mycket större händelse än Stalingrad var på samma antal sidor. Personligen är jag inte förtjust i för mycket personskildringar då de ibland tenderar att bara vara utfyllnad.

Thorbjörn

Carolus XII
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 1 juni 2003, 11:35
Ort: Haninge, handen.

Inlägg av Carolus XII » 19 augusti 2003, 16:40

jag har läst den där berlin boken, jag är inte vidare intresserad av WW2, men boken har "glöden" som gör att man bara vill läsa vidare!


//Fredde

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 19 augusti 2003, 19:07

Det verkar som Beevor drar felaktiga slutsater i sin bok: Berlin slutstriden iallafall. [/u]

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

Inlägg av cicero » 19 augusti 2003, 21:41

När vi ändå är inne på ämnet måste jag rekommendera Cornelius Ryans Slutstriden som skildrar Berlins sista dagar. Ruggigt bra bok.
Magnus

Panzerfaust
Utsparkad
Inlägg: 374
Blev medlem: 21 juli 2003, 15:27
Ort: göteborg

Inlägg av Panzerfaust » 19 augusti 2003, 21:49

Lite OT men hur många stupade i Berlin ungefär?

/Jonathan

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 20 augusti 2003, 08:44

cicero skrev:När vi ändå är inne på ämnet måste jag rekommendera Cornelius Ryans Slutstriden som skildrar Berlins sista dagar. Ruggigt bra bok.
Magnus
Håller med. Jag tycker att den är bättre än Beevors bok.

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 20 augusti 2003, 08:50

Tycker båda böckerna är ungefär lika bra

Användarvisningsbild
Kapitän zur See
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 22 juni 2003, 23:30
Ort: Sverige

Inlägg av Kapitän zur See » 20 augusti 2003, 16:29

Det är lättare att hänga med i Stalingrad, man behöver bara slappna av och läsa. I Berlin är det nästan ett måste att sitta och bläddra mellan kartorna och texten, samtidigt som det är lite "rörigt" med de tyska förbanden vid den tidpunkten.
Annars är de ganska likvärdiga som böcker, men min åsikt är att det krävs lite mer "arbete" för att läsa Berlin.

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Inlägg: 488
Blev medlem: 9 maj 2003, 16:45
Ort: Kingdom of Haninge
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 20 augusti 2003, 16:45

Berlin har jag läst, men boken har i sig det som man ska ha för att ha en bra bok, och därför ska man läsa den.
Stalingard väntar jag på att få läsa. :D


-Martin

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Inlägg av Gatzu » 20 augusti 2003, 17:24

Själv har jag bara läst Stalingrad och det är helt klart en av de bästa ww2 böcker jag någonsin läst. Rekommenderas varmt.

Skriv svar