Cypern

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 25 april 2004, 00:07

Ganska väntat, Grek-Cyprioterna vill inte gå ner i levnads-standard och
Ryssland slängde in sitt veto i FN så att man inte kunde tvinga Cyprioterna till en lösning, Turk-Cyprioternas ledare som emotsätter sig
en sammanslagning tackade Ryssarna!
Den stora frågan nu är hur många av dom ursprungliga Turk-Cyprioterna
(dom som bodde lagligt där innan kriget i juli 1974) kommer att skaffa sig EU-pass och flytta till andra delar av EU?

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 25 april 2004, 19:45

För det första röstade 65 % av turkcyprioterna JA medan 75 % grekcyprioterna röstade nej och detta visar på vilka som inte vill samarbeta och komma fram till en lösning och fred!

Turkiet, moderland till turkiskaCypern gjorde ALLT för att få turkcyprioterna att rösta Ja och man grillade Denktas (turkcyprioternas premierminister) riktigt hårt för att han skulle lägga av att propagera för ett nej, efter 65 % av Ja rösterna tycker jag att moderlandet har lyckats?!

Dessutom ringde George jävla bush själv till Erdogan för att tacka honom för Turkiets fredliga diplomati och hårda försök att få ett enande.

Jag tycker att grekcyprioterna är dem som förlorade valet genom att rösta NEJ. Dem tror att nya val kommer ske med bätte förutsättningar, så egoistisk att jag ryser för att Kofi anans 9000+ sidiga plan talade mer för grekcyprioterna! Och nu är jag glad för att nu har valet visat att grekerna inte vill ha turkarna och därmed finns det inga orsaker kvar att behålla embargot som skadar turkcyprioterna ekonomiskt och psykiskt.

Det talas om Eu-biljetter och B-status, ska Eu biljetten för alltid vara en biljett som turkarna inte får lösa in?! Är B-status permanent eller är det som jag misstänker liiiite grann att det är under en viss period?! Vi talar om hur många fördelar som helst för Europa och för alla människor med ett turkisk eu medlemskap.

Vad anser ni om att sverige säljer vapen till krigsförande länder om ni nu är så bekymrade över att Turkiet vill ha oljan billigare. ´

För mig är det såhär, turkiet gjorde ett val 1923! att lära sig av Europa! Med åren har reformer antagits och Turkiet blivit ett bättre land, men det kanske stämmer som man brukar säga, man lever inte som man lär ut.

:wink: För mig är valresultatet det bästa, nu slipper Turkiska soldater dra ner antalet från 35000 till 600 som kofis:s plan förkunnade. Det här var det närmaste en förening man kunde komma, grekcyprioterna valde att förkasta den.

Frogman:
Den stora frågan nu är hur många av dom ursprungliga Turk-Cyprioterna
(dom som bodde lagligt där innan kriget i juli 1974) kommer att skaffa sig EU-pass och flytta till andra delar av EU?
Är detta "den stora frågan" varför?

den stora frågan är väl hur man kan låta en hel ö rösta på en 9000+ sidig rapport som avgör deras och deras barns och deras barns framtid?! frågan är hur man kan säga att valet är demokratisk/rättvis när EU lovar 18 miljarder Euro om grekerna röstar JA? Frågan är väl om man ska fortsätta med embargon eller om man ska avskaffa dem, vilket USA hotade med att göra för att få grekerna att rösta JA. Det finns så många andra stora frågor men oroas ni över vilka turkar som ändå kommer lyckas ta sig in i Europa?! :lol: Det är den sorgliga frågan.

Förrästen lovade EU all ekonomiskt bistånd för att levnadsstandarden inte skulle sjunka, vid ett ja och förening. EU ledare har kritiserat grekcypriotiska ledare med, för deras NEJ propoganda.

This walls you build, will they ever come down?

Artificial

Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 25 april 2004, 20:07

Min spontana reaktion, är det inte så att turkarna främst röstade ja för att få en enkel biljett in i EU? Är det inte också så att turkcyprioterna var ganska kompromisslösa i sina krav som grekcyprioterna förkastade?

För övrigt ska jag till Turkiet i sommar för första gången, ska bli intressant...

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 25 april 2004, 21:21

En annan orsak kan ju vara att greker och turkar fortfarande inte ar basta vanner....trots turkarnas invit...

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 25 april 2004, 21:50

Artificial, jag tycker att Turk-Cyprioterna fick mycket sympati för deras handlade, Grek-Cyprioterna framstår som giriga.
Azerbadijzan verkar ha lovat Turk-Cyprioterna att erkänna Norra Cypern som eget land om dom inte fick komma med i EU, vilka andra länder kan
godkänna Norra Cypern som ett eget land, Turkmenistan och Libyen kanske? Iövrigt så
har bara Turkiet och Bangladesh godkänt Norra Cypern som eget land.

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 26 april 2004, 09:05

Själv kan jag inte förstå hur man kan släppa in Cypern i EU så som situationen ser ut idag. Ett krav på att sidorna skulle återförenas skulle ha ställts på Cypern när dom sökte medlemskap i EU.

Efter som detta inte gjorts så måste jag hålla med 'Artificial' om att embargon bör släppas och att Turkcypriotiska delen bör erkännas som en egen stat av samtliga utav EU's medlemmar.
Artificial skrev: :wink: För mig är valresultatet det bästa, nu slipper Turkiska soldater dra ner antalet från 35000 till 600 som kofis:s plan förkunnade.
Hur kan detta vara en fördel? Turkiets stora armé är väll det största hotet mot Turkiets demokrati?

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 27 april 2004, 08:45

Det vill nog en och annan i Tyskland också, erkänna Norra Cypern som eget land...

Användarvisningsbild
Korpen
Medlem

Inlägg av Korpen » 27 april 2004, 14:34

Artificial skrev: Det talas om Eu-biljetter och B-status, ska Eu biljetten för alltid vara en biljett som turkarna inte får lösa in?! Är B-status permanent eller är det som jag misstänker liiiite grann att det är under en viss period?! Vi talar om hur många fördelar som helst för Europa och för alla människor med ett turkisk eu medlemskap.

:wink: För mig är valresultatet det bästa, nu slipper Turkiska soldater dra ner antalet från 35000 till 600 som kofis:s plan förkunnade. Det här var det närmaste en förening man kunde komma, grekcyprioterna valde att förkasta den.
En sak är säker nu, turkiet kommar aldrig att komma in i EU så länge de har trupp på cypern.
Faktum är att de turkiska trupperna på cypern, och de faktum att de skulle få vara kvar var de främsta skälen till att cypern röstade nej till planen.

Flink
Medlem

Inlägg av Flink » 27 april 2004, 15:42

Intressant är att valutgångens resultat Grekcypriotiska nej vars syfte är att hålla Turkcypriotiska delen utanför tycks misslyckas.

I maktens korridorer i Europa talar man med en tunga och högst upp på dagordningen om att grekcyprioterna har röstat fel och att turkcyprioterna skall kompenseras. Miljarder kronor skall skjutas till som tröst, sanktionernas betydelser diskuteras även.

Jag tror på långsikt så kommer man styra skutan inom EU till det man önskade de skulle ha röstat till. Så varför rösta?

Mvh Flink

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 1 maj 2004, 22:48

Schwalbe skrev:En annan orsak kan ju vara att greker och turkar fortfarande inte ar basta vänner....trots turkarnas invit...
Sant, dem är inte bästisar direkt men det är inte heller moderlandet Turkiet eller Grekland som dock båda är med i NATO... Varför skulle det inte funka med EU?
Orlando skrev:Hur kan detta vara en fördel? Turkiets stora armé är väll det största hotet mot Turkiets demokrati?
Nej det är det inte om du menar själva turkiska arméns storlek, men däremot kan jag hålla med om att det kan vara käppar i hjulet för demokratin beroende på turkiska arméns roll och utrymme i turkiska politiken. Men det kanske var precis det du menade.
Korpen skrev: En sak är säker nu, Turkiet kommar aldrig att komma in i EU så länge de har trupp på cypern.
Faktum är att de turkiska trupperna på cypern, och de faktum att de skulle få vara kvar var de främsta skälen till att cypern röstade nej till planen.
Undrar om alla grekcyprioter missade att turkiska armén skulle dra sig tillbaka och gränsen tas bort och FN skulle ta över turkiska posteringar och att till slut endast 600 ja sexhundra turkiska soldater vara kvar på ön!

Det spelar egentligen ingen roll om turkarna (armén) faktiskt finns på ön eller inte, Turkiets starka militär skulle ta ön flera gånger om. Det skulle bara försvåra om dem lämnade ön. En ny invasion från fastlandet skulle ta flera liv än om man försvarade från ön och pumpade in förstärkningar från fastlandet.

Alltså det förvånar mig när en demokratisk lösning tas fram och att man inte griper chansen... jag blir verkligen arg. När en demokratisk lösning med FN:s general sekreterare som domare mellan parterna gör allt vad han kan för att få till en lösning tackar man nej... och sedan anklagas turkarna för att vilja köpa billig biljett till EU, vad ska dem göra? Världen ser dem inte, lever under tunga embargon, Turkiet är deras livlina... säg mig vem hade inte velat ta denna superfina chans till ett enande? Om vi vänder på steken och låter grekerna vara på turkcyprioternas sida... säg att dem levt under embargo i 30 år, ingen mat, möbler, post, telefon, INGENTING kommer in i landet om inte (byter ut livlina Turkiet mot grekland) dessa varor passerar grekland... hur kan det vara att leva under dessa förhållanden? Jag hade tyckt synd om grekerna, egentligen tycker jag synd om alla som lever under embargo, det är ett av dem värsta förtryckmedel som finns. Jag tycker att man borde erkänna norra Cypern och låta dessa länder leva ifred. Ok om vi skulle spekulera såhär. Vid omröstningen, om man sade till turkarna, röstar ni ja får ni vara med i EU men i en federation med grekcypern, alltså inte självständiga, men röstar ni däremot nej tar vi bort embargot och erkänner er... jag tror 75% hade röstat nej. Vilka bud lades fram för turkarna? "Leva som ni gjort i 30 år? eller ni kanske vill ha friheten igen, den som hägrar framför er på andra sidan gränsen?"

Sen kommer Kofi annans rapport på 9000+ sidor, ja varenda grekcypriot vet exakt vad som står i den, vem som får vad mm. det vet ju självfallet turkarna med... knappast! Omröstningen liknar en form av "bodelning" för sambor innan sambolagen kom till Sverige. Då kunde en ogift man och en ogift kvinna flytta ihop och leva som sambor under äktenskapsliknande förhållanden, sen när dem glada dagarna var över kickade mannen kvinnan. det var ju oftast kvinnor som flyttade in hos männen, nu står hon där utan lägenhet eller saker, och där står han med lägenheten och alla tillhörigheter. Rättvist? Nej. Idag finns sambolagen och det gynnar båda parterna, speciellt kvinnor. Många pratar som om turkarna faktiskt inte fanns på ön förrän 1974... det är fel. Turkcyprioterna har lika mycket rätt på ön som grekerna, jag är för en rättvis delning där båda parterna är på sin egen sida än att släppa två arga grannar in i samma rum.

Jag tror också att Turkcyprioterna skulle vara glada över att slippa beroendet av moderlandet Turkiet, vilket embargon och att dem inte är erkända tvingar dem till.

I våran konfliktfyllda värld i terrorns ålder hade det varit bra med föredöme om en lösning på fredlig och demokratisk sätt, men icke, den chansen kastar man i Medelhavets botten.

det kanske låter som om jag är ledsen över det, nej. jag vill markera att jag vill behålla ön delad, ha kvar turkiska trupper tills man erkänner turkcyprioterna, upphäva förtry.. Embargot.

En fråga, vad hade Turkiet kunna göra om Cypern hade enats och blivit europeisk mark? Tror ni inte att det hade varit som nagel i ögat att turkiska soldater fanns på ehum europeisk mark?! Jag tror personligen att turkarna hade dragit bort militären fort som f*n, inte vill man jävlas med gamla Europa, definitivt inte!

MVH//Artificial

Ps: :D Har fått PM om stavningen.. . Man lär sig till nästa gång så skicka om ni tycker det är förjävlit fel så ni tappar musen :wink:

joker
Ny medlem

Inlägg av joker » 8 maj 2004, 20:48

Är det inte väldigt uppseendeväckande att turkcyprioterna röstar för ett slags förening med Grekland, om än via Bryssel. Grekcyprioterna röstar å sin sida för en fortsatt delad ö. Sett ur det perspektivet är det helt snurrigt.

Mina åsikter:
Turkiet var i sin fulla rätt att invadera ön när grekerna ville ansluta landet till Grekland. Det är synd att TRNC behandlas som paria i världen. Det är tråkigt men väntat att grekerna skjuter Annan-planen i sank. Först luras man lite med EU och spelar good guys och lovar att bjuda till. Sedan när medlemskapet är i hamn så ger man turkarna fingret. Nu får vi TVÅ Grekland i EU. Grekrepubliken på södra cypern kommer givetvis att blockera varje förslag om att mildra saktionerna mot TRNC.

Turkcyprioterna kan ju skaffa sig cypriotiska (EU-) pass genom att besöka sydsidan och uppsöka vederbörlig myndighet.
Turkarna har ju försökt öka TRNCs invånarantal genom att importera folk från Anatolien till TRNC. Kan även dessa utverka EU-pass? Eller kan enbart personer som var medborgare i Cypern före delningen skaffa cypriotiska pass. Isåfall, vad med ättlingar till Turkcyprioter/Cypernanatolier?

Att ryska mafiosos förmodligen kan köpa hur många grekcypriotiska medborgarskap som helst är givetvis en helt annan fråga. Grattis säger jag till Rysslands oligarker som nu får en aldeles egen EU-kommissionär. Jag tror inte vi sett det sista samarbetet mellan Moskva och Nicosia i och med Rysslands veto.

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 8 maj 2004, 21:06

Jag utgår ifrån att Södra Cypern har kvar folkbokföringen ifrån 1974 så
dom kan kolla vem som är berättigad till pass och inte.
Är nog inte enbart Ryssar, utan också Vit-Ryssar, Moldaver, Ukrainare
och Armenier som använder Södra Cypern som gömställe...

Matador2003
Ny medlem

Inlägg av Matador2003 » 10 maj 2004, 14:22

Tror det bara finns ett enda val angående Cypern. Antingen Greker bort eller Turkar bort. Personligen så anser jag att inte Turkarna har något där att göra eftersom inget annat land erkänt dem som stat på sin sida. Jag är förståss partisk eftersom jag har Grekiska rötter. Grekerna har en negativ syn på Turkar, då tack vare historien som varit.
Jag tror det är svårt att få dessa folkslag att kunna samsas eftersom det handlar om olika religioner, språk och folkslag.

Det delade Cypern är ju den så kalade ytterska gränsen mellan väst och öst vad jag erfar.
Greker är ett indoeuropeiskt folk och Turkar är ett folk som härstammar från Perser.
Kristet mot muslimskt.
Dock önskar jag att man kunde samsas för jag har inget mot turkar.

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 17 juni 2004, 00:55

Matador2003 skrev:Tror det bara finns ett enda val angående Cypern. Antingen Greker bort eller Turkar bort. .
Du väljer det sämsta alternativet och mest odemokratiska. Jag blir svimfärdig när jag läser vad du skriver, varför ska någon av parterna bort egentligen? Ön räcker gott och väl åt båda och jag tror att EU/FN samarbetet och allt vad det innebär är ganska ”ung” organisation som lär sig av sina misstag mm och att inte ge EU och FN en ny chans till att förbereda försoningsplan är att ge upp och välja den snabba vägen, detta kan till och med leda till krig, vad gör man om inte den andra parten vill lämna ön på grund av att dem är ogillade?
Personligen så anser jag att inte Turkarna har något där att göra eftersom inget annat land erkänt dem som stat på sin sida.
1571 erövrade turkiet hela ön och därefter flyttade turkar dit med tiden, idag pumpas dem dit men turkarna har minst lika mycket rätt att vara där som grekerna. Ditt påstående och personliga åsikt om att turkar inte har något att göra där är felaktigt. Bara för att ”ingen” erkänner dem betyder det inte att dem faktiskt behöver lämna ön. (turkarna är inte dem enda som pumpar in sitt folk i ockuperade zoner, exempelvis utövas detta febrilt av Israel och även av Armenien).
Jag är förståss partisk eftersom jag har Grekiska rötter. Grekerna har en negativ syn på Turkar, då tack vare historien som varit.
Jag tror det är svårt att få dessa folkslag att kunna samsas eftersom det handlar om olika religioner, språk och folkslag.

Jag är förståss partisk då jag har turkiska röster, turkarna har en negativ syn på grekerna, då tack vare historien som varit. Men jag tror inte att religion- språk eller folkslagsskillnaderna ska vara hinder för att leva på samma ö i fred under demokrati. Jag skulle nog innerst inne känna att det är fel om grekerna skulle få lämna ön, likaså turkcyprioterna.
Det delade Cypern är ju den så kalade ytterska gränsen mellan väst och öst vad jag erfar.
Greker är ett indoeuropeiskt folk och Turkar är ett folk som härstammar från Perser.
Kristet mot muslimskt.
Vad har ”yttersta gränsen” mellan öst och väst för betydelse? Hoppas du inte menar på att man ska hålla sig till sin egen halva av kontinenten?

Tror förövrigt att turkarna kommer från mongoliska slätterna.

Ingen har syftat på att detta är religionskrig vad jag vet, eller menar du att dagens konflikt ska ses som ett religionskrig? Borde Väst enas bakom kristna Cypern mot muslimska Cypern?

Glöm inte att cypernfrågan granskas av två fronter i Turkiet, politisk och militärt, Politikerna ser det som billig biljett om du vill kalla det så, till EU och militären ser det som en ytterst känslig militärt strategiskt läge. Sen har Turkiet en roll/skyldighet att skydda alla turkomanfolk. Annars blir hemma publiken mycket besviken.

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 9 juli 2004, 00:47

Handelsblockaden mot norra cypern har upphävts idag. :)
“The Turkish Cypriot community have expressed their clear desire for a future within the
European Union. The Council is determined to put an end to the isolation of the Turkish
Cypriot community and to facilitate the reunification of Cyprus by encouraging the economic
development of the Turkish Cypriot community. The Council invited the Commission to bring
forward comprehensive proposals to this end, with particular emphasis on the economic
integration of the island and on improving contact between the two communities and with the
EU. The Council recommended that the 259 million euro already earmarked for the northern
part of Cyprus in the event of a settlement now be used for this purpose.”
HAS ADOPTED THIS REGULATION:
Article 1
Overall objective and Beneficiaries
1. The Community shall provide assistance to the Turkish Cypriot community with
particular emphasis on economic development, on the economic integration of the
island and on improving contacts between the two communities and with the EU in
order to facilitate the reunification of Cyprus.
2. Assistance shall benefit inter alia local authorities, cooperatives and representatives
of the civil society, in particular organisations of the social partners, business support
organisations, public agencies, public administrations, local or traditional
communities, associations, foundations, non-profit organisations, non-governmental
organisations, and natural and legal persons.
http://europa.eu.int/comm/enlargement/d ... t_FIFI.pdf

Det ser ljust ut för den lilla ön!
//Artificial

Skriv svar