Catalina konsperationen.

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 24 juni 2004, 14:47

Dalmas skrev:DC3an flög över intenationellt vatten när den blev nerskjuten. Att signalspana är inte förbjudet.
Nej visst håller med! Men hur det var med Catalinans exakta position när den beskjöts vet vi ej. Och de som tror att det är en slump att nedslagsplatsen i femtioårstid har felangivits av svenska myndigheter är nog lite naiva. Var ju konstigt att de svenska myndigheterna uppgav nedslagsplatsen över 2 mil längre västerut och ej tvärt om! Hittills har jag ej hört några bra förklaringar till denna mycket grova felpositionering. Även om de svenska myndigheternas lögner ej är i samma klass om de sovjetiska "fantasifostren" så är det uppenbart att man vill framställa affären i eftervärldens ögon i ett mer fördelaktigt svenskt perspektiv.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 24 juni 2004, 16:01

Nu har jag inte källan framför mig - men för ett tiotal år sedan letade någon svensk journalist upp en av Mig 15 piloterna. Jag kommer inte ihåg detaljerna men om jag inte missminner mig så var orden given innan start, finn det svenska flygplanet och tvinga ner det - om det inte går, skjut ner det - inga överlevande.

MVH

Hans

Skriv svar