Volgograd eller Stalingrad
Burg=stad på tyskaNizze skrev:Betyder inte Petrograd PetersStad alltså ungefär likadant som st.petersbutg
Grad=stad på ryska
Under kriget med tyskland så tyckte man av någon outgrundlig anledning att St petersburg blev en aningen malplacerat! Helgonet man syftar på (st) är givetvis ej tsar Peter (som grundade staden och som många därför tror att staden har fått sitt namn efter) utan den kristne apostlen Petrus.
Andra ryska namnbyten är väl jekanterinburg som en gång har hetat Sverdlovsk - eller är jag ute och simmar nu- hjälp!
- Johan Elisson
- Medlem
Tsar Peter den store grundade St. Petersburg 1703, och som zjukov säger var namnet inte valt efter hans eget namn, utan efter helgonet och aposteln Petrus (St. Peter). Eftersom namnet klingade tyskt* så ändrade man vid första världskrigets utbrott (31 augusti 1914) stadens namn till det mer ryskklingande Petrograd. Efter Lenins död ändrade man återigen namnet, denna gång till Leningrad, ett förslag från stadens arbetare, den 26 januari 1924. Den 6 september 1991 fick staden sitt ursprungliga namn. Den administrativa provinsen (Oblast) heter dock fortfarande Leningrad.
*Tsar Peter hade dock studerat i Nederländerna, och stadens namn var ursprungligen Sankt Piterburh, namnet var alltså egentligen inte tyskt, utan holländskt.
/Johan
*Tsar Peter hade dock studerat i Nederländerna, och stadens namn var ursprungligen Sankt Piterburh, namnet var alltså egentligen inte tyskt, utan holländskt.
/Johan
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Klart att invånarna själva skall få bestämma. Personligen vänder jag mig mot namnet Stalingrad, men vi måste nog förstå att namnet Stalin kanske klingar annorlunda för ett stort antal människor, Vare sig vi vill det eller inte. Om de nu skulle vilja ha namnet Stalingrad, så tror jag inte de skulle vilja ha det på grund av att han var en hemsk diktator, utan av andra skäl (Svunna tiders "lycka" etc.)
/Robert Sköld
/Robert Sköld
Angående Tver tyckte jag det intiutivt ej riktigt stämmde, så jag kollade upp detta. Och man kan säga att du delvis har rätt men ändå mycket fel geografiskt. Tver böt 1932 namn till kalinin (därav förmodligen din koppling till kaliningrad) det är bara att rent geografiskt är Kalinin (tidigare tver) placerat ca 20 mil nordväst om Moskva (efter vägen mot St petersburg)staraya.cjb.net skrev:Vi får inte heller glömma Kaliningrad, som tidigare hette Königsberg och ännu tidigare hette den väl Tver? Eller har jag fel där..?
Tver låter även bekant i något historiskt sammanhang men kan ej riktigt få grepp om vad, (något kyrkomöte, slag eller liknande som ägt rum där?)
Ett annat känt namnbyte i "rysslandssfären" är Tallinn som tidigare hete reval (vilket betyder dansk staden efter tiden då danskarna kontrollerade området) Vet ej när namnbytet ägde rum och vad tallinn betyder.
Ah. Bra att det blir rätt. Inte så lätt med alla dessa namnbytenzjukov skrev: Angående Tver tyckte jag det intiutivt ej riktigt stämmde, så jag kollade upp detta. Och man kan säga att du delvis har rätt men ändå mycket fel geografiskt. Tver böt 1932 namn till kalinin (därav förmodligen din koppling till kaliningrad) det är bara att rent geografiskt är Kalinin (tidigare tver) placerat ca 20 mil nordväst om Moskva (efter vägen mot St petersburg)
Inte helt korrekt - Reval kommer sig av den omgivande trakten Rävala, och namnet Reval användes sedan för staden från dess grundande 1219 fram till 1930-1940-talet.zjukov skrev: Ett annat känt namnbyte i "rysslandssfären" är Tallinn som tidigare hete reval (vilket betyder dansk staden efter tiden då danskarna kontrollerade området) Vet ej när namnbytet ägde rum och vad tallinn betyder.
Däremot betyder Tallinn "Danskarnas stad" (kommer från Taani Linn).
Tallinn är f.ö. den estniska stavningen; på ryska heter staden Tallin.
S vi kompletterar varandra bra med båda våra "halvsanningar". Strider ej med dig i detta fall skönt att man blivit upplyst! (synd bara på alla man ofrivilligt lurat genom årenstaraya.cjb.net skrev:zjukov skrev:
Inte helt korrekt - Reval kommer sig av den omgivande trakten Rävala, och namnet Reval användes sedan för staden från dess grundande 1219 fram till 1930-1940-talet.zjukov skrev: Ett annat känt namnbyte i "rysslandssfären" är Tallinn som tidigare hete reval (vilket betyder dansk staden efter tiden då danskarna kontrollerade området) Vet ej när namnbytet ägde rum och vad tallinn betyder.
Däremot betyder Tallinn "Danskarnas stad" (kommer från Taani Linn).
Tallinn är f.ö. den estniska stavningen; på ryska heter staden Tallin.