Mina damer och herrar...

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Mina damer och herrar...

Inlägg av Hexmaster » 13 januari 2005, 14:09

Text-TV skrev: MTG:s vd Hans-Holger Albrecht lämnar styrelsen för Metro International som en följd av ett rasistiskt uttalande han gjorde i augusti 2003.

Albrecht inledde sitt tal vid en festmiddag med orden "good evening ladies, gentlemen and niggers". Han säger att han avsåg orden som ett skämt och ett citat av Heinrich Lübke, tysk president på 1960-talet.
Blev nyfiken på den där Lübke, det visade sig att han besökte något av de många nya staterna i Afrika och inledde ett tal med "Meine Damen und Herren, liebe Neger". Visserligen var det tyska Neger nog inte mindre nedsättande än svenska neger, åtminstone på den tiden, och ligger inte ens idag i närheten av nigger, men det är ju heller inte det som är poängen... Antar att Albrecht är tysk för Lübkes citat är väl inte särskilt levande här, jag har åtminstone inte hört talas om det.

Som Economist formulerar det, i Tyskland är det så att "a president's success is measured by the quality of his speeches" - en måttstock enligt vilken Lübke var ett klart misslyckande.

http://www.economist.com/PrinterFriendl ... ID=2482189

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 13 januari 2005, 17:23

:lol: Om en afrikan hade sagt samma sak om oss europeer hade jag bara skrattat. Man ska se det som ett skämt och inte dra i för hårt. Tycker jag i alla fall.

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 14 januari 2005, 13:13

Det rasistiska är ju inte att man säger "nigger" utan att man gör skillnad på Damer, Herrar och Färgade.

hasseman
Medlem

Inlägg av hasseman » 14 januari 2005, 13:52

Ett skämt ja klart men hur mycket har/hade Hans-Holger Albrecht i lön.
Motiverar inte dagens VD.ar och direktörer sin höga lön (ofta 10/20* sina knegares lön)
med sin oerhörda kompetens? Var faaaen är den kompetensen
om man inte vet att i USA så är ordet ”Nigger” så oerhört negativt laddat:
Dessa direktörer med sina fantasilöner, bonusar , optionsavtal, pensionsfallskärmar mm.
Vem blir förvånad när den allmänna moralen i Sverige sjunker.
Ja det blev lite politik här på skalman nu men….
Hasseman

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 januari 2005, 14:28

Poängen som jag ser det är att Albrecht kände till Lübkes groda, och trodde att alla andra också gjorde det. Någon annan förklaring varken kan eller vill jag tänka mig. En kulturkrock, alltså.

Lite märkligt att Albrechts försök att vara lustig inte uppmärksammats förrän efter ett och ett halvt år, ungefär...

Skriv svar