Sydafrika, Nelson Mandela och Apartheid
Sydafrika, Nelson Mandela och Apartheid
Jag fick höra att den allmänna uppfattningen om Sydafrika bara är en myt: Att indelningen i Apartheid var frivillig och att Mandela endast sattes i fängelse på grund av ett fel i systemet.
Detta kan väl ändå inte stämma?
Detta kan väl ändå inte stämma?
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Nej Apartheid var inte frivillig utan ett helt lagsystem som bl.a. reglerade var de olika folkgrupperna fick bo. Nelson Mandela dömdes ett flertal gånger till fängelse, senaste gången på 1960-talet då han dömdes till livstids fängelse för sabotage. Som ledare för ANC:s militära gren Umkhonto we Sizwe, vilken utförde en rad sabotage mot bl.a. regeringsbygnader så kan han sägas vara skyldig.
Angående den s.k. frivilligheten så har det förekommit fall där vita människor fick mörk hud pga sjukdom. Därmed omklassificerades de som färgade - och fick "vackert" bosätta sig i område avsedda för färgade, osv.
Resten av deras vita familj fick dock bo kvar i sitt vita hus, etc.
Det du måhända tänker på är att rent officiellt hette det olika men likvärdiga. Och visst, man kanske skulle kunna köpa tanken. Poängen var att att den eventuella likvärdigheten i bästa fall stannade på pappret. Den fanns aldrig i verkligheten, iaf inte vad gällde vita - icke vita.
Resten av deras vita familj fick dock bo kvar i sitt vita hus, etc.
Det du måhända tänker på är att rent officiellt hette det olika men likvärdiga. Och visst, man kanske skulle kunna köpa tanken. Poängen var att att den eventuella likvärdigheten i bästa fall stannade på pappret. Den fanns aldrig i verkligheten, iaf inte vad gällde vita - icke vita.
Ja jag tyckte också att det lät skumt men han som sa det är sydafrikan. Han om någon borde veta.Martin Lundvall skrev:Det skulle vara intressant att veta var du har fått den uppgiften ifrån. Det låter som en åsikt som sprids av människor med suspekta åsikter.![]()
/Martin
Kanske det bara var ett skämt... Jag ska försöka pressa ur honom en källa av något slag.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Att det finns än idag vita Sydafrikaner som anser att Apartheid var rätt är inte konstigt, vi måste minnas att man ofta i SA såg dom svarta som medborgare i sina egna hemländer (bantustans) och att dom endast var gäst arbetare i Sydafrika. Segregationen sågs av många vita som en nödvändighet för att bevara den västerländska livsstillen i SA.
Apartheid var gjord för att dom vita skulle behålla sin politiska makt i Sydafrika. National Partiet försökte ju officiellt få det att se ut som om dom vita och svarta hade samma rättigheter i Sydafrika. Men verkligheten var helt annan.
Apartheid var gjord för att dom vita skulle behålla sin politiska makt i Sydafrika. National Partiet försökte ju officiellt få det att se ut som om dom vita och svarta hade samma rättigheter i Sydafrika. Men verkligheten var helt annan.
Det var ett par som båda skulle "klassificeras" som vita och detta paret fick ett svart barn. Givetvis drog mannen slutsatsen att hon hade vänstrat. Men det visa sig att föräldrarna hade svarta i sitt släktträd(vilket alla har, men kanske ej nyligen), dock så hade de dragen försvunnit. Efter massa undersökningar konstaterades att det var deras båda barn. Det tragiska var att denna flickan som heter Sandra Laing, blev skickad till en skola för färgade och därmed frånskild från sina föräldrar. Hennes syskon var vita och hon var den enda som var svart.Angående den s.k. frivilligheten så har det förekommit fall där vita människor fick mörk hud pga sjukdom. Därmed omklassificerades de som färgade - och fick "vackert" bosätta sig i område avsedda för färgade, osv.
Och om en tysk säger att nazismen var jättebra så tror du på det?Srednar skrev:Ja jag tyckte också att det lät skumt men han som sa det är sydafrikan. Han om någon borde veta.Martin Lundvall skrev:Det skulle vara intressant att veta var du har fått den uppgiften ifrån. Det låter som en åsikt som sprids av människor med suspekta åsikter.![]()
/Martin
Kanske det bara var ett skämt... Jag ska försöka pressa ur honom en källa av något slag.
-
HedMunkfors
- Medlem
Det var ett par som båda skulle "klassificeras" som vita och detta paret fick ett svart barn. Givetvis drog mannen slutsatsen att hon hade vänstrat. Men det visa sig att föräldrarna hade svarta i sitt släktträd(vilket alla har, men kanske ej nyligen), dock så hade de dragen försvunnit. Efter massa undersökningar konstaterades att det var deras båda barn. Det tragiska var att denna flickan som heter Sandra Laing, blev skickad till en skola för färgade och därmed frånskild från sina föräldrar. Hennes syskon var vita och hon var den enda som var svart.
Kan verkligen ett barn till vita föräldrar bli svart bara för att någon förfader flera generationer tillbaka var svart???
Låter väldigt, väldigt konstigt.
Närå, inte alls. Fullt möjligt, speciellt om bägge föräldrarna hade någon svart förfader. Och så råkar det bli en lämplig genkombination hos ett utav barnen... Detta kan man se hos katter, där en viss färgteckning kan dyka upp efter 20 generationer av renavel.HedMunkfors skrev:
Kan verkligen ett barn till vita föräldrar bli svart bara för att någon förfader flera generationer tillbaka var svart???
Låter väldigt, väldigt konstigt.
Förresten, har för mig att hudfärgen bestäms av flera olika anlag, det är inte bara en gen. Vilket torde multiplicera antalet tänkbara utfall - och rent praktiskt utöka sannolikheten i sammanhanget.
-
HedMunkfors
- Medlem
Men detta är något man har forskat mycket på genom tiderna. Därför att det är en sak som funkar likadant för människor och djur. Och förädling av djur har en väsentlig ekonomisk aspekt. Därför vet man egentligen det mesta om sånt här. Men kopplat till människor i dagens samhälle är den typen av kunskap fy så det skrivs väldigt lite om det. Det är en helt annan sak om man studerar arv av till exempel sjukdomar.
Men på den tiden jag gick i skolan använde man människor som exempel när man i biologin skulle diskutera arv, anlag och sådant. Så lite grand av skolans undervisning finns fortfarande kvar längst bak i skallen. Jag vill nämligen minnas att generna kan göra tämligen märkliga språng.
En vit och en svart som får barn KAN få ett barn som antingen är vitt eller svart men i den stora mängden av fall blir det mitt emellan. Låt oss sedan tänka oss att detta mitt emellan-barn får ett nytt barn med en vit. Då är sannolikheten störst för att det blir ett vitt barn men det kan lika gärna bli svart eller mitt emellan. Låt oss så tänka oss att även detta barn är vitt och på nytt får barn med en vit. Då är fortfarande möjligheten där för att det barnet blir svart eller mitt emellan - och den är långt från försumbar.
Och man kan gå många generationer vidare med bara vita föräldrar - men lik förb****t finns det en chans att barnet blir svart, dock minskande för varje generation. Men chansen går att beräkna rent matematiskt. Så två vita föräldrar som får ett svart barn behöver inte på något vis betyda att någon av föräldrarna varit otrogen - även om det matematiskt sett är det mest sannolika.
På liknande sätt förhåller det sig med generellt utseende bortsett från hudfärg. Det är inte ovanligt att ett barn är i det närmaste en fotokopia av någon som fanns tre-fyra generationer tidigare. I de flesta fall vet man bara inte om det därför att man aldrig har sett personen i fråga.
Men på den tiden jag gick i skolan använde man människor som exempel när man i biologin skulle diskutera arv, anlag och sådant. Så lite grand av skolans undervisning finns fortfarande kvar längst bak i skallen. Jag vill nämligen minnas att generna kan göra tämligen märkliga språng.
En vit och en svart som får barn KAN få ett barn som antingen är vitt eller svart men i den stora mängden av fall blir det mitt emellan. Låt oss sedan tänka oss att detta mitt emellan-barn får ett nytt barn med en vit. Då är sannolikheten störst för att det blir ett vitt barn men det kan lika gärna bli svart eller mitt emellan. Låt oss så tänka oss att även detta barn är vitt och på nytt får barn med en vit. Då är fortfarande möjligheten där för att det barnet blir svart eller mitt emellan - och den är långt från försumbar.
Och man kan gå många generationer vidare med bara vita föräldrar - men lik förb****t finns det en chans att barnet blir svart, dock minskande för varje generation. Men chansen går att beräkna rent matematiskt. Så två vita föräldrar som får ett svart barn behöver inte på något vis betyda att någon av föräldrarna varit otrogen - även om det matematiskt sett är det mest sannolika.
På liknande sätt förhåller det sig med generellt utseende bortsett från hudfärg. Det är inte ovanligt att ett barn är i det närmaste en fotokopia av någon som fanns tre-fyra generationer tidigare. I de flesta fall vet man bara inte om det därför att man aldrig har sett personen i fråga.