Luftlandsättningar i större förband förekom inte.
Användning för svenska fallskärmsjägare
- Belisarius
- Medlem
Det intressanta är att de första förslagen till Lufttruppen avsåg en stridande bataljon och inte fjärrspaningsförband. Att sedemera fallskärmsjägarna blev framförallt spanare med ytterst begränsade stridsuppgifter är klart.
Sedan ser vi idag kanske cirkeln sluten med den nya luftburna bataljonen.
MVH
Hans
Sedan ser vi idag kanske cirkeln sluten med den nya luftburna bataljonen.
MVH
Hans
OT!
Det förbandet kan man ha lite funderingar över:
* Ett drygt 30 år gammalt koncept men i svenska ögon blir det något revolutionerande
* Vad skiljer sig det förbandet jämfört med gamla skytteförband som avvecklats? Skytte som skytte men olika transportmedel.....
* En önskad förmåga i FM? Lätta förband ja men måste det vara med hkp?
OT!
[Fortsatt OT]
Det går lika bra med skynkabilar
Allvarligt talat har du rätt, utbilda den hederliga gamla infanteristen bra sedan är det strunt samma om infanteristen blir ditflugen i helikopter, hoppar fallskärm, åker stridfordon 90, skynkabil eller går. Sedan kan ju sannolikheten att han/hon anländer i ett stycke öka med vissa transportsätt.
[OT slut]
MVH
Hans
Det går lika bra med skynkabilar
Allvarligt talat har du rätt, utbilda den hederliga gamla infanteristen bra sedan är det strunt samma om infanteristen blir ditflugen i helikopter, hoppar fallskärm, åker stridfordon 90, skynkabil eller går. Sedan kan ju sannolikheten att han/hon anländer i ett stycke öka med vissa transportsätt.
[OT slut]
MVH
Hans
Jag kommer ihåg den broschyr som jag lade fingrarna på under mönstringen under slutet av 80-talet. Där framhölls att de fysiska kraven för att söka fallskärmsjägarskolan var höga (nja, inte för att söka men för att bli kallad till test) men att undantag kunde göras om man hade särskilda färdigheter. Som exempel användes exemplet att man behärskade det finska språket.
Detta i en öppen trycksak. Så någon väl förborgad hemlighet kan det inte ha varit.
Detta i en öppen trycksak. Så någon väl förborgad hemlighet kan det inte ha varit.
Tillbringade 2 sommarveckor på FJS i mitten på 70-talet, på den tiden försvaret hade råd att inhysa skolungdomar med intresse för en karriär där... Och som jag minns det, så var luftlandsättning ett av sätten att ta sig fram till utgångspunkten för verksamheten...
Avsikten med förbandet var just spaning och eldöverfall mot framför allt lede fi's tross, och staber. Normalt arbetade man i grupp (8 man), men allt mellan kompani/pluton och stridspar övades.
Skillnaden mot andra förband var framför allt rent fysisk (fysiskt tufft, bra kondis, över det normala var legio) och koncentrationen på strid och uppträdande i små förband. Jmfr KustJS, som var minst lika tufft, men jobbade i större förband... Jag lärde mig massor där, och av de instruktörer i UHV som gjort sin värnplikt på dom två förbanden...
Börja nu inte en diskussion om vilket som var hårdast, dom är lika hårda bägge två, men har olika inriktningar!!
/Kjelle
Avsikten med förbandet var just spaning och eldöverfall mot framför allt lede fi's tross, och staber. Normalt arbetade man i grupp (8 man), men allt mellan kompani/pluton och stridspar övades.
Skillnaden mot andra förband var framför allt rent fysisk (fysiskt tufft, bra kondis, över det normala var legio) och koncentrationen på strid och uppträdande i små förband. Jmfr KustJS, som var minst lika tufft, men jobbade i större förband... Jag lärde mig massor där, och av de instruktörer i UHV som gjort sin värnplikt på dom två förbanden...
Börja nu inte en diskussion om vilket som var hårdast, dom är lika hårda bägge två, men har olika inriktningar!!
/Kjelle