Nu sitter jag här och skriver en uppsats om kalla kriget, men känner att jag har fastnat. Har en bok här av Stewart Ross men det känns som att den bara krånglar till det för mig så jag tänkte att jag vänder mig till expertpanelen!
Är det någon här som har lust att hjälpa mig på rätt väg?
Jag vet att
- i grund och botten handlar det ju om att det är två ideologier som inte kan samarbete, eftersom båda blocken är emot varandras ideologi.
- Att Stalins tal (februari 1946) om kapitalismen som krigskapare oroade Amerikanerna och fick de att tro att ett krig var oundvikligt
- Kennan skrämde upp Amerikanerna ännu mer i sitt telegram om att Sovjet inte skulle känna sig säkra om inte alla liberala demokratier försvann
- Churchills tal 1946 gjorde Sovjetunionen förbannade
- Stalins värsta farhågor besannades i och med att USA vägrade gå med på att dela Tyskland. Stalins mardröm var ett enat Tyskland som kunde slå tillbaka mot honom ännu en gång (därav uppbyggandet av kommunistländer runt Sovjet). Dessutom gillade de inte det faktum att amerikanske trupper var kvar i Tyskland.
- Inget krigskadestånd från de zoner USA hade ockuperat
- Storbrittanien drar tillbaka alla bidrag till Turiket och Grekland. Turkiet ligger Sovjets sydvästra gräns och har olja. I grekland fanns det redan kommunister.
- Marshallhjälpen som Sovjet förkastade
- Sovjet pallar åt sig Tjeckoslovakien
- D-marken infördes (Sovjet ser till att ordna en blockad)
Finns det mer orsaker till det här Kalla Kriget eller har jag missuppfattat allt?
Snälla gör mig visare