Orsakerna till Kalla Kriget?

Skriv svar
n3utrum
Ny medlem

Orsakerna till Kalla Kriget?

Inlägg av n3utrum » 28 februari 2006, 14:48

Hej!

Nu sitter jag här och skriver en uppsats om kalla kriget, men känner att jag har fastnat. Har en bok här av Stewart Ross men det känns som att den bara krånglar till det för mig så jag tänkte att jag vänder mig till expertpanelen! ;)

Är det någon här som har lust att hjälpa mig på rätt väg?

Jag vet att
- i grund och botten handlar det ju om att det är två ideologier som inte kan samarbete, eftersom båda blocken är emot varandras ideologi.
- Att Stalins tal (februari 1946) om kapitalismen som krigskapare oroade Amerikanerna och fick de att tro att ett krig var oundvikligt
- Kennan skrämde upp Amerikanerna ännu mer i sitt telegram om att Sovjet inte skulle känna sig säkra om inte alla liberala demokratier försvann
- Churchills tal 1946 gjorde Sovjetunionen förbannade
- Stalins värsta farhågor besannades i och med att USA vägrade gå med på att dela Tyskland. Stalins mardröm var ett enat Tyskland som kunde slå tillbaka mot honom ännu en gång (därav uppbyggandet av kommunistländer runt Sovjet). Dessutom gillade de inte det faktum att amerikanske trupper var kvar i Tyskland.
- Inget krigskadestånd från de zoner USA hade ockuperat
- Storbrittanien drar tillbaka alla bidrag till Turiket och Grekland. Turkiet ligger Sovjets sydvästra gräns och har olja. I grekland fanns det redan kommunister.
- Marshallhjälpen som Sovjet förkastade
- Sovjet pallar åt sig Tjeckoslovakien
- D-marken infördes (Sovjet ser till att ordna en blockad)

Finns det mer orsaker till det här Kalla Kriget eller har jag missuppfattat allt?

Snälla gör mig visare :) Min sambo försökte förklara det här för mig igår utan att jag blev mycket klokare.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 februari 2006, 14:56

Själv deltog jag inte i denna diskussion, men jag antar att mycket diskuterades där.

viewtopic.php?t=22378&highlight=kalla+kriget

Har du tittat i denna tråd någonting?

Men jag känner till att Kalla kriget har diskuteras i ett antal trådar sedan Skalman kom till, när jag sökte på Kalla kriget så fick jag 569 träffar som både diskuteras direkt som indirekt.
Från NE
Utbrottet

Redan i andra världskrigets slutskede rådde betydande motsättningar mellan segrarmakterna rörande utformningen av det framtida Europa, speciellt det framtida Tyskland. Bilden av en järnridå tvärs genom Europa frammanades av Churchill i Fultontalet 1946. Genom etablerandet av kommunistiska regimer i de sovjetkontrollerade länderna i Östeuropa och sovjetiska strävanden att utöka inflytandet på Balkan och i östra medelhavsområdet ökade misstänksamheten än mer i väst. President Truman slog 1947 fast att USA skulle "stödja alla fria folk som gör motstånd mot försök att underkuva dem genom väpnade minoriteter eller genom tryck utifrån". Denna princip,Trumandoktrinen, blev riktlinje för den amerikanska uppdämningspolitiken (eng. containment) gentemot Sovjetunionen, dvs. att motverka och hejda vad man uppfattade som kommunistisk expansion.
Sedan kom det andra motsättningar också, som exempelvis Kubakrisen.
Stefan

n3utrum
Ny medlem

Inlägg av n3utrum » 28 februari 2006, 15:17

Stefan Lundgren skrev:Själv deltog jag inte i denna diskussion, men jag antar att mycket diskuterades där.

viewtopic.php?t=22378&highlight=kalla+kriget

Har du tittat i denna tråd någonting?

Men jag känner till att Kalla kriget har diskuteras i ett antal trådar sedan Skalman kom till, när jag sökte på Kalla kriget så fick jag 569 träffar som både diskuteras direkt som indirekt.
Från NE
Utbrottet

Redan i andra världskrigets slutskede rådde betydande motsättningar mellan segrarmakterna rörande utformningen av det framtida Europa, speciellt det framtida Tyskland. Bilden av en järnridå tvärs genom Europa frammanades av Churchill i Fultontalet 1946. Genom etablerandet av kommunistiska regimer i de sovjetkontrollerade länderna i Östeuropa och sovjetiska strävanden att utöka inflytandet på Balkan och i östra medelhavsområdet ökade misstänksamheten än mer i väst. President Truman slog 1947 fast att USA skulle "stödja alla fria folk som gör motstånd mot försök att underkuva dem genom väpnade minoriteter eller genom tryck utifrån". Denna princip,Trumandoktrinen, blev riktlinje för den amerikanska uppdämningspolitiken (eng. containment) gentemot Sovjetunionen, dvs. att motverka och hejda vad man uppfattade som kommunistisk expansion.
Sedan kom det andra motsättningar också, som exempelvis Kubakrisen.
Stefan
Jo, jag slog också på den sökningen (var här innan i veckan innan jag gav upp ;) ) men det känns som att det är så mycket som diskuteras indirekt och det är svårt att sålla bland allt, speciellt om man är en novis. Det är t.o.m svårt att sålla i en bok för mig (som av nåt) borde vara begriplig :( .

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 februari 2006, 15:27

Har du provat på att söka på http://www.libris.kb.se?

Stefan

n3utrum
Ny medlem

Inlägg av n3utrum » 28 februari 2006, 15:56

Stefan Lundgren skrev:Har du provat på att söka på http://www.libris.kb.se?

Stefan
Var där inne och kollade nu. Det verkade finnas jättebra litteratur där, men det tråkiga var att det bara var universitetets anställda och elever som fick fjärrlåna därifrån. Funderar skarpt på att köpa på mig böckerna istället. Jag tackar för hjälpen, Stefan :) Ska begrava mig i högen av böcker här nu 8O

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 28 februari 2006, 15:58

n3utrum skrev: Var där inne och kollade nu. Det verkade finnas jättebra litteratur där, men det tråkiga var att det bara var universitetets anställda och elever som fick fjärrlåna därifrån. Funderar skarpt på att köpa på mig böckerna istället. Jag tackar för hjälpen, Stefan :) Ska begrava mig i högen av böcker här nu 8O
Kolla på Försvarshögskolans bibiliotek. De brukar ha det mesta.
:)

M Corleone
Medlem

Inlägg av M Corleone » 1 mars 2006, 16:08

I ett internationellr system med 2 rätt jämnstarka stormakter så är det mer eller mindre oundvikligt att dessa blir rivaler särkilt när bägge har samma säkerhetspolitiska intressen (asien och europa). Det internationella system som reste sig ur askan från andra världskriget var en bipolär värld med 2 stormakter, Sovjet och USA. Den multipolära världen som fanns före kriget var förbi,Tyskland och Japan låg i ruiner, Frankrike hade inte återhämtat sig efter sitt nederlag mot Tyskland 1940 och Storbritannien hade förvisso segrat men segerns kostnader hade förpassat dem till en andra rangens makt.

Skriv svar