Samhällsklassernas representation i amerikanska trupper
Snittåldern baseras på olika underlag, tror att 22-23 baseras på de som stupade eller räknas med det totala antalet som tjänstgjorde.
19 år räknar inte med de stupade tror jag, eller så är 19 år snittåldern på "combat soldiern" alltså soldater som deltog aktivt i strid, vet inte om de stupade är med i dessa siffror.
Alla som var i Vietnam var inte med om strid, det var ju få. eller snarare inga regelrätta slag utan fienden gömde sig i djungeln. Många såg aldrig en fiende under sina 12 månader långa tjänstgöring, en del gjorde andra saker bakom frontlinken etc. Tror iaf att de skiljer så..
Många tjänstgjorde ju flera år också..
19 år räknar inte med de stupade tror jag, eller så är 19 år snittåldern på "combat soldiern" alltså soldater som deltog aktivt i strid, vet inte om de stupade är med i dessa siffror.
Alla som var i Vietnam var inte med om strid, det var ju få. eller snarare inga regelrätta slag utan fienden gömde sig i djungeln. Många såg aldrig en fiende under sina 12 månader långa tjänstgöring, en del gjorde andra saker bakom frontlinken etc. Tror iaf att de skiljer så..
Många tjänstgjorde ju flera år också..
- Andreas #1
- Medlem
Har du hittat någon källa på 19 år? Alltså var dom sidorna får den siffran ifrån. Tittar man på förlusterna under kriget så verkar den högst osannolik, om inte dom yngre soldaterna skulle ha en grymt mycket högre överlevnadsfrekvens (eller vad man nu ska använda för ord)Dûrion Annûndil skrev:Låt oss försöka hålla oss till Vietnamkriget.
Om man leter på internet efter oberoende uppgifter om eventuell snedrekrytering under kriget, så kommer man troligtvis att först stöta på två versioner. De olika sidorna kopierar nämligen uppgifter från varandra som är identiska, främst från de sidor som är likt Heritage Foundation. Exempelvis snittåldern på rekryterna. Det sägs att det här med 19 år skulle vara en myt, och åldern var runt 23. De sidor som står för motsatsen eller är mer neutrala verkar fortfarande hävda 19 som snittålder. Den här veteransidan är så specifik som 19.2, till skillnad från 2:a Världskrigets 26: http://www.vetsoutreach.com/ptsd-history.html
Mvh -Dan
http://www.1stcavmedic.com/statistics.htm
http://www.archives.gov/research/vietna ... s.html#age
11398 av 58,193 de stupade är 19 år eller yngre, enligt CACF-siffrorna vilket ligger till grund för namnen på Vietnam-monumentet och officiell statistik.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Inga källor åt något håll tyvärr. Antingen verkar man räkna snittåldern på deltagande soldater, eller snittåldern på dödade soldater. Eftersom överlevnadsfrekvensen var hög i alla fall, 300000 sårade ca, så är det ju inte omöjligt.Andreas #1 skrev:Har du hittat någon källa på 19 år? Alltså var dom sidorna får den siffran ifrån. Tittar man på förlusterna under kriget så verkar den högst osannolik, om inte dom yngre soldaterna skulle ha en grymt mycket högre överlevnadsfrekvens (eller vad man nu ska använda för ord)
Nu är du inne på politik, något som inte är tillåtet på Skalman.Sheridan skrev:Slåss de för sitt land i Irak? Det är ju dock väldigt tveksamt..
Träffade en amerikan som pluggade i Sverige för ett tag sen. han berättade att de här killarna var av just en särskild sort, kom från landsbygden, ofta vilsna, agressiva och just mottagliga för progagandan om att "försvara fosterlandet" etc. Men det är ju förstås bara hans reflektion. Men det är ju alltid "några andra" som ska slåss och offras, tyvärr är ju just den traditionella arbetarklassen i USA som är mest för kriget och republikanerna.
De slåss för sitt land då USA är i krig i Irak.
Att säga att de slåss för republikanerna förstår jag inte, slogs man i Kosovo, Somalia och Bosnien för demokraterna?
Nej, antiamerikansk propaganda tycker jag vi skippar här och gör som Durion ber om, skippar detta och diskuterar Vietnamkriget.
Jaså , har USAs president presenterat en krigsförklaring mot Irak där irak påståtts vara ett militärt hot mot USAs fastland?Carolus skrev:
Nu är du inne på politik, något som inte är tillåtet på Skalman.
De slåss för sitt land då USA är i krig i Irak.
Nej , Bush har inte ens gett en formell krigsförklaring till Iraks representanter.
Du reagerar på kritik mot just republikanerna och kallar kritik mot dom för antiamerikansk propaganda?Att säga att de slåss för republikanerna förstår jag inte, slogs man i Kosovo, Somalia och Bosnien för demokraterna?
Nej, antiamerikansk propaganda tycker jag vi skippar här och gör som Durion ber om, skippar detta och diskuterar Vietnamkriget.
Att säga att kriget i Irak inte gynnar USAs befolkning utan snarare ökar sannolikheten för fler terrordåd är sanningen och dom soldater som dödas i Irak gör det för pentagons lögner och mäktiga amerikanska oljeintressen , inte för sitt forsterland.
Att dom rikaste jänkarna inte brukar åka till krig och bli kanonmat kan väl inte förvåna någon utan trupperna utgörs givetvis till stor del av fattiga lågutbildade som vill ha sin utbildning bekostad av staten och vapenfetischister bland medelklassen som gärna vill testa hur macho dom är, samt personer som inbillar sig att FOXNEWS berättar sanningen och att dom genom att invadera Irak beskyddar USA...
-
Gutekrigaren
- Medlem
Påståendet att 19 år var medelåldern på de amerikanska soldaterna i Vietnam har antagligen blivit så känt genom Paul Hardcastles hitsingel "19" från 80-talet.
I den låten samplade Hardcastle speakerrösten från en amerikanska dokumentär om kriget.
Där sägs det:
In 1965 Vietnam seemed like just another foreign war but it wasn't
It was different in many ways, as so were those that did the fighting
In World War II the average age of the combat soldier was 26
In Vietnam he was 19
http://www.lyricsdownload.com/hardcastl ... yrics.html
Jag tror det som är avgörande för att man ska få fram en medelålder på 19 är vad som menas med "combat soldier". Om alla militärer som befann sig i Vietnam som t ex stabspersonal, förrådspersonal mm ska räknas in är det nog omöjligt få en så låg medelålder. Om man med "combat soldier" däremot menar meniga skyttesoldater som befann sig i frontlinjen är det nog inte orimligt.
När det gäller medelåldern på de som dog så tror jag det är svårt använda den som ett mått på åldern på samtliga som tjäntgjorde. Utan att vara helt säker så tror jag att officerare, piloter och specialtrupper är överrepresenterade ibland de stupade och då dessa oftast har en högre medelålder så blir det inte rätt använda medelåldern över de stupade för att beskriva medelåldern på trupperna i helhet.
I den låten samplade Hardcastle speakerrösten från en amerikanska dokumentär om kriget.
Där sägs det:
In 1965 Vietnam seemed like just another foreign war but it wasn't
It was different in many ways, as so were those that did the fighting
In World War II the average age of the combat soldier was 26
In Vietnam he was 19
http://www.lyricsdownload.com/hardcastl ... yrics.html
Jag tror det som är avgörande för att man ska få fram en medelålder på 19 är vad som menas med "combat soldier". Om alla militärer som befann sig i Vietnam som t ex stabspersonal, förrådspersonal mm ska räknas in är det nog omöjligt få en så låg medelålder. Om man med "combat soldier" däremot menar meniga skyttesoldater som befann sig i frontlinjen är det nog inte orimligt.
När det gäller medelåldern på de som dog så tror jag det är svårt använda den som ett mått på åldern på samtliga som tjäntgjorde. Utan att vara helt säker så tror jag att officerare, piloter och specialtrupper är överrepresenterade ibland de stupade och då dessa oftast har en högre medelålder så blir det inte rätt använda medelåldern över de stupade för att beskriva medelåldern på trupperna i helhet.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Tänk på att middle class i USA inte är riktigt samma sak som medelklass på svenska. Deras middle class innefattar allt från arbetare till framgångsrika akademiker. Jämför till exempel när amerikanska politiker säger att de vill förbättra möjligheterna för ungdomar från middle class att gå på universitetet. Amerikaner delar ofta in middle class i: lower middle class, middle middle class och upper middle class.Sheridan skrev:De flesta i Vietnam kriget var inte som de flesta tror fattiga svarta, de flesta var ju vita medelklass killar, visst fanns det folk från de lägre samhällskikten.
Exempel från Wikipedia (fritt översatt):
Upper middle class: universitetslärare, jurister, (civil)ingenjörer, (civil)ekonomer.
Middle middle class: tjänstemän, bönder, kvalificerade arbetare, hantverkare.
Lower middle class: industriarbetare, vaktmästare, lägre butikschefer.
Som jag förstått det, är sedan working class en benämning på personer som har otygga, oregelbundna, dåligt betalda jobb på Wal-Mart och liknande. Ibland verkar dock lower middle class och working class användas som synonymer.
/a81
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Nu vet jag inte hur det är nu? (Är det Vietnam eller Irak som diskuteras?)Tomas Ibsen skrev:Kan bekräfta att den amerikanska staten bjussar på en collegeplats om man skriver in sig i armén. Men enligt min amerikanska kompis så ärdet ofta "a cheap-ass-college" som gäller då. Tyvärr vet jag inte om det var i bruk redan på Vietnamkrigets tid, men det låter ganska rimligt.
Farsan var i flottan innan vietnam (typ 59-61) men kunde senare studera på universitetet i Kiel (Väst-Tyskland) genom "the Gi-bill" som jag tror är en rest från VK2 men vet inte om det fortfarande var aktuellt ca tio år senare.
Det här med åldern, ras och bakgrund i Vietnam (och Irak) är inte det som vilken annan statistik som helst, att man kan dolka det till sin fördel? Det intressanta är hur man tog fram statistiken?
Sonderling
En av mina vänner finansierade sina Harvardstudier genom ROTC. Knappast något cheap ass college.Tomas Ibsen skrev:Kan bekräfta att den amerikanska staten bjussar på en collegeplats om man skriver in sig i armén. Men enligt min amerikanska kompis så ärdet ofta "a cheap-ass-college" som gäller då. Tyvärr vet jag inte om det var i bruk redan på Vietnamkrigets tid, men det låter ganska rimligt.
Om du inte är så framstående så hamnar du på ett community college. Ungefär som att det i Sverige är hyggligt svårt att komma in på de tuffare programmen på Chalmers/KTH/Handels, medans det är lätt att komma in likartade program på många mindre högskolor.