Victor Charlie grundat av USA?

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem

Victor Charlie grundat av USA?

Inlägg av robert nordin » 26 juli 2002, 18:15

I filmen Apocalypse now redux(*) påstås det att det var USA som så att säga uppfann Viet Cong, då i syfte att driva ut Frankrike ur Sydostasien.
Vet någon om detta är sant? Det skulle i så fall inte vara sista gången som
USA först i praktiken grundar en gerillarörelse ,för att 10-15 år senare själv tvingas bekämpa densamma. (t ex Farbror Usama & Co).

(*) Vid kvällsmålet på den franska plantagen.

Konstantin
Medlem

Re: Victor Charlie grundat av USA?

Inlägg av Konstantin » 26 juli 2002, 22:08

robert nordin skrev:I filmen Apocalypse now redux(*) påstås det att det var USA som så att säga uppfann Viet Cong, då i syfte att driva ut Frankrike ur Sydostasien.
USA först i praktiken grundar en gerillarörelse ,för att 10-15 år senare själv tvingas bekämpa densamma. (t ex Farbror Usama & Co).

Med farbror Usama och co så syftar du alltså på USA stöd till de islamiska gerillagrupper som stred mot Sovjet under den sovjetiska okupationen av Afghanistan.... Efter Sovjets fall och den gemensama fienden för dessa grupper försvunnit så började de istället slåss mot varrandra. Det du säger om att USA stödde de grupper som senare skulle bli talibanerna är sant, men sant är att USA även stödde de krigare som senare skulle bilda "norra alliansen"... alltså USA allierade i Afghanistan...

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 27 juli 2002, 03:41

robert nordin skrev:I filmen Apocalypse now redux(*) påstås det att det var USA som så att säga uppfann Viet Cong, då i syfte att driva ut Frankrike ur Sydostasien.

Jag minns tyvärr inte det citatet i filmen, men oavsett så är påståendet ren dynga. Under den franska kampanjen mot Viet Minh 1946-54 stod USA för en betydande del av vapenleveranser och finansiering. Under de sista åren stod USA för över 90% av finansieringen, trots detta drog sig alltså Frankrike ur och USA kom att (som lätt komiskt påtalas i filmen) upprepa de franska misstagen ca tio år senare.

USA må vara mästare på att obehindrat agera efter "min fiendes fiende"-principen, men man sätter knappast upp en gerilla som man själv finansierar bekämpandet av.

Franska Indokina gavs också en nominell självständighet av de japanska ockupationstrupperna 1941-45. Kampen för självständighet skall snarare ses utifrån detta.

Situationen i Afghanistan var något helt annorlunda. Speciellt som Sovjetunionen upphörde att existera...

/Forsberg

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem

Inlägg av robert nordin » 27 juli 2002, 22:01

Mathias Forsberg skrev:

Jag minns tyvärr inte det citatet i filmen, men oavsett så är påståendet ren dynga. Under den franska kampanjen mot Viet Minh 1946-54 stod USA för en betydande del av vapenleveranser och finansiering. Under de sista åren stod USA för över 90% av finansieringen, trots detta drog sig alltså Frankrike ur och USA kom att (som lätt komiskt påtalas i filmen) upprepa de franska misstagen ca tio år senare.

/Forsberg
Jag gjorde en miniresearch. Kolla plantagescenen samt glodde lite
i NE. I den akutella scenen pratar man om Viet Minh (=Förbundet för Vietnamns oberoende) ,inte Viet Cong (Vietnamesiska kommunister).

VM startade sin bana 1941, och då var det den japanska ockupationsmakten som var lede fi. Det torde ju inte vara
orimligt att anta att denna motståndsrörelse fick någon form
av stöd från t ex USA.

Under Vietnamkriget kom Viet Minh att slås samman med FNL ,dvs befrielserörelsen i Sydvietnam.

PontusJ.
Ny medlem

Inlägg av PontusJ. » 9 juni 2006, 00:42

Såg Apocalypse now i går och undrade också över samma sak. Vad säger ni , finns det en möjlighet att USA grundade viet minh?

kotik
Medlem

Inlägg av kotik » 9 juni 2006, 09:18

Under andra världskriget försåg dom allierade alla som var villiga att slåss mot axelmakterna med vapen och en del grupperingar i Vietnamn fick vapenleveranser av dom allierade bland annat kommunisterna och jag har för mig till och med allierade agenter flögs in i Vietnamn för att hjälpa dom olika gurpperingarna att slåss mot Japan/Vichy Frankrike. kan tyvärr inte peka på några källor för jag läste det i en bok som jag lånade på biblan, och namnet på boken kommer jag inte ihåg.

Men jag tror nog inte man kan säga att det var USA som uppfann Viet cong, den uppfann sig själv mer eller mindre precis som Usama & co, USA bara gjorde att dom på ett enklare sätt fick vapen något dom kunde och kan göra själv även idag.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 16 juni 2006, 18:52

Blanda inte ihop Viet Cong med Viet Minh då det är två olika saker.
Att USA gav hjälp till Viet Minh under Andra Världskriget är väl inte så märkligt då president Franklin D. Roosevelt var stark motståndare till europeisk kolonialism och knappast stödde Frankrikes styre i Vietnam och speciellt inte efter 1941 då Marskalk Petain tog över styret.

Viet Minh är den antikoloniala rörelsen som bildades 1941 medan Viet Cong är amerikanarnas namn på befrielserörelsen NLF som bildades i Syd Vietnam långt senare.
Senast redigerad av 2 wreezig, redigerad totalt 16 gång.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 16 juni 2006, 19:21

Heter det Viet Nimh eller Viet Minh?

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 16 juni 2006, 20:27

Andreas K skrev:Heter det Viet Nimh eller Viet Minh?
Sorry , Viet Minh.
Drick aldrig öl samtidigt som du skriver ett inlägg...

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 16 juni 2006, 20:31

Drick aldrig öl samtidigt som du skriver ett inlägg...
Föör schent.... :wink:
Skämt åsido, när började egentligen Vietnamkonflikten? En del källor säger att det var direkt efter andra världskriget, medan vissa säger att det var 1954?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 juni 2006, 23:32

wreezig skrev:Viet Minh är den antikoloniala rörelsen som bildades 1941 medan Viet Cong är amerikanarnas namn på befrielserörelsen NLF som bildades i Syd Vietnam långt senare.
Enligt Wikipedia var FNL/VC en avknoppning eller arvtagare av VM: "The VC organization grew out of the Viet Minh organization."

http://en.wikipedia.org/wiki/National_F ... of_Vietnam

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 17 juni 2006, 02:17

Hexmaster skrev:
wreezig skrev:Viet Minh är den antikoloniala rörelsen som bildades 1941 medan Viet Cong är amerikanarnas namn på befrielserörelsen NLF som bildades i Syd Vietnam långt senare.
Enligt Wikipedia var FNL/VC en avknoppning eller arvtagare av VM: "The VC organization grew out of the Viet Minh organization."

http://en.wikipedia.org/wiki/National_F ... of_Vietnam
VM var en befrielseorganisation som riktade sig främst mot Frankrike och ville befria hela Vietnam från det koloniala förtrycket , dom försökte t.o.m att få USA att åta sig att ha Vietnam som ett amerikanskt protektorat vilket misslyckades.

VC däremot var en befrielseorganisation i just Syd Vietnam som skapades efter fransmännens uttåg och landets delning.
Givetvis hade VC många likheter med VM men det var inte samma organisationer.

kotik
Medlem

Inlägg av kotik » 17 juni 2006, 21:12

wreezig skrev:Blanda inte ihop Viet Cong med Viet Minh då det är två olika saker.
Att USA gav hjälp till Viet Minh under Andra Världskriget är väl inte så märkligt då president Franklin D. Roosevelt var stark motståndare till europeisk kolonialism och knappast stödde Frankrikes styre i Vietnam och speciellt inte efter 1941 då Marskalk Petain tog över styret.

Viet Minh är den antikoloniala rörelsen som bildades 1941 medan Viet Cong är amerikanarnas namn på befrielserörelsen NLF som bildades i Syd Vietnam långt senare.
Så vitt jag kommer ihåg från denna boken så nämdes också dom vietnamesiska kommunisterna.
wreezig skrev:VM var en befrielseorganisation som riktade sig främst mot Frankrike och ville befria hela Vietnam från det koloniala förtrycket , dom försökte t.o.m att få USA att åta sig att ha Vietnam som ett amerikanskt protektorat vilket misslyckades.

VC däremot var en befrielseorganisation i just Syd Vietnam som skapades efter fransmännens uttåg och landets delning.
Givetvis hade VC många likheter med VM men det var inte samma organisationer.
Jag har också fär mig att Viet Cong uppstod efter kommunisternas övertagande av Viet Minh men jag kan tyvärr inte stödja mig på några källor här (har på tok för få böcker inom detta området).
Andreas K skrev:Skämt åsido, när började egentligen Vietnamkonflikten? En del källor säger att det var direkt efter andra världskriget, medan vissa säger att det var 1954?
För amerikanerna så började den redan 1945, kort tid efter japans kapitulation, för då har dom sin första offciella stupade amerikan i Vietnam, har för mig han tillhörde någon av underättelsetjänsterna.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 17 juni 2006, 23:13

vad jag vet så betyder Viet Cong = Vietnamesiska kommunister.. och begreppet myntades av regimen i Sydvietnam på början av 60-talet.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 juni 2006, 23:43

FNL och Viet Cong avser samma rörelse, beteckning valdes utifrån ståndpunkt - gissar att det inte är någon slump att det är VC som det blivit tal om här... :)

http://www.faktoider.nu/baylop.html#fnl

Skriv svar