Har du några exempel på det senare, att privata säkerhetsföretag begår övergrepp på civilbefolkningen? Alla de fall jag kan komma ihåg just nu rör reguljära soldater...Mjölner skrev: Vad skiljer frivilliga som slåss för Allah i Afghanistan från frivilliga som slåss för pengar i Irak egentligen? Ingen av grupperna har någon naturlig koppling till konflikten/landet i fråga, och ingen av dem tvekar att begå övergrepp mot den lokala civilbefolkningen..
Jag tror inte någon säger emot dig där, inte ens de privata säkerhetsföretagen. Ingen seriös aktör vill bli en offensiv krigsmakt (Blackwaters pratar i artikeln om större insatser för bevara lugnet och därmed mer proaktiva insatser ä nu, men inte egentligen offensiva insatser), det ansvar och de risker man då drar på sig är inte ekonomiskt hållbara.Mjölner skrev:Måtte vi alldrig få legala, privata arméer! Ett lands krigsmakt är ett nationellt intresse, inte ett privat som kan säljas till högstbjudande.
Diskussionen rör istället var gränsen går mellan att vara "väktare" och bli "soldater". Säkerhetsföretagen anser inte att de utför några stridande uppgifter när de agerar eskort åt lastbilskonvojer i Irak, men det gör kritikerna. Vart går gränsen? Jag är kluven - har Falck väktare som är legosoldater när de har beväpnad personal på svenska flygplatser? Kanske inte, men är då deras väktare som beväpnade med automatvapen skyddar israeliska bosättningar legosoldater? Det är ju rent tekniskt ungefär samma jobb som på Arlanda, men samtidigt också rent tekniskt samma jobb som Israeliska soldater utför också..