Hans bad mig översätta detta http://russian-globe.com/N31/Mysh.TotskiPoligon.htm
Efter att ha misslyckats två gånger kommer nu här en kort liten sammanfattning. Har jag missat något så fråga.
Den som kom med förslaget på ett skarpt prov var dåvarande vice försvarsminister marskalk Zjukov. Platsen valdes ut av honom personligen och han fastnade då för Totsk då han tyckte landskapet påminde om Tyskland. Under första världskriget hade platsen fungerat som krigsfångeläger för österrikiska fångar.
Förberedelserna började i maj 1954 (experimentet utfördes i september), förberedelserna bestod i man började samla material och soldater. Soldaterna kom från olika delar av Sovjetunionen. Väl framme så beordades soldaterna att gräva ner sig, de led hårt under den heta sommaren och hade få mekaniska hjälpmedel till hjälp för grävningen.
En dag blev de tvingade att lägga sig på magen på marken för att Zjukov, Chrusjtjov, Bulganin och andra högdjur kom på besök däribland utländska försvarsministrar. Det var vid detta besök soldaterna fick reda på att det skulle vara med i ett mycket viktigt experiment där sprängningen av en atombomb av medeltyp skulle sprängas.
Den 14 september släppte ett bombplan av typen Tu-4 bomben som exploderade på 350 meters höjd. Soldaterna befann sig då mellan 4,5-6 kilomter bort, Zjukov som förde befäl över hela operationen var 20 kilomter bort.
Efter detonationen började ett 20 minuter långt artelleribombardemang, åskådare talade om att det i intensitet var häftígare än vid stormningen av Berlin.
Efter detta följer en lång ögonvittnesbeskrivning och sedan en beskrivning av att det hela var hemligt och att det enda den sovjetiska allmänheten fick reda på var det korta telegramm som TASS släppte den 17 september att ett test hade genomförts som hjälpte de sovjetiska forskarna och ingenjörerna att utveckla skydd mot atomvapen.
/Martin
Totsk
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Re: Totsk
Stort tack Martin! Du vet hur du kan hämnas när du behöver något från franska
MVH
Hans
MVH
Hans
Re: Totsk
Eftersom USA inte drog sig ur Europa så vet jag inte vad som eventuellt skulle vara missatMartin Lundvall skrev: Har jag missat något så fråga.
MVH
Hans