Ryssarnas inställning till kejsardynastin
- Hohenzollern
- Medlem
Ryssarnas inställning till kejsardynastin
Hej alla.
Denna fråga vänder sig lite extra till martin Lundvall som jag förstår har stor insyn i rysk mentalitet. Hur ser ryssarna på kejsardynastin som ersattes efter revolutionen med kommuniststyre? Vad är inställningen till monarki respektive Putins styre?
Jag läste en intressant artikel för några veckor sedan som beskrev hur den rysk-ortodoxa kyrkan åter ökar sitt inflytande, är det något som ökat de rojalistiska strömningarna? Återgången till konservativa värden osv?
Denna fråga vänder sig lite extra till martin Lundvall som jag förstår har stor insyn i rysk mentalitet. Hur ser ryssarna på kejsardynastin som ersattes efter revolutionen med kommuniststyre? Vad är inställningen till monarki respektive Putins styre?
Jag läste en intressant artikel för några veckor sedan som beskrev hur den rysk-ortodoxa kyrkan åter ökar sitt inflytande, är det något som ökat de rojalistiska strömningarna? Återgången till konservativa värden osv?
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Oj, vilken svår fråga jag ska svara så gott jag kan.
Efter Sovjetunionens fall har många sökt förståelse eller stöd i annat än det som kommunistpartiet stod för, bland annat främlingsfientlighet, rysk nationalism (kanske inte så nytt) och religionen (inte bara den ortodoxa kyrkan). Jag vet inte riktigt vad du menar med konservativa världen i Ryssland, Ryssland är enligt mig ett mycket konservativt land. Är det tanken på en tsar du menar?
Jag tror att majoriteten av ryssarnas syn på Putin präglas av apati, apati på hela det politiska systemet. Människor deltar inte i det politiska livet, det lönar sig inte. Politiken ses som en sak för eliten. För att summera jag tvivlar på att människor är så nöjda med Putin men jämfört med Ryssland/Sovjetunionens forna ledare och det faktum att det inte verkar finnas något alternativ så är Putin bäst.
Jag har inte hört några förslag (varken seriösa eller oseriösa) på att återinföra den ryska monarkin. Jag upplever dock intresset för monarkin som stort, Peter den store ses fortfarande som den bästa ledaren Ryssland någonsin haft. Den ryska kyrkan har helgonförklarat den sista tsarfamiljen och det har byggts en kyrka i Jekaterinenburg för att ihågkomma deras död. Det har också införts andra saker som påminner om tsartiden, en ny vaktparad har satts upp i Kreml som sägs vara väldigt lik den gamla kjeserliga. Ett stort intresse finns såledels för att ihågkomma kjesartiden. men jag tror det stannar där. Ryssland är väldigt splittrat, samtidigt som de neokjeserliga vakterna paraderar inne i Kreml ligger Lenin kvar i sitt mausoleum utanför muren och är formellt sett fortfarande Ryssland mest bevakade person, man vill inte ha tillbaka diktaturen men man är stolt över Sovjetunionens framgångar återblickar på historien sker ofta. Men idén om att återinföra den ryska monarkin tror jag är död, och om jag ska spekulera så tror jag att anledningen till detta är att människor i Ryssland vill ha stabilitet efter de många turbulenta åren och återinförandet av en rysk monarki skulle inte på kort sikt vara stabiliserande. Bättre då att hålla kvar vid det som finns och verkar ge stabilitet.
Jag har tyvärr inte läst något om detta ämne, men ska se om jag kan gräva upp något. Annars försöker jag gärna besvara fler frågor eller oklarheter i min post.
Jag hittade förresten detta, http://www.monarchruss.org/ , Rysslands monarkistiska center. De har åtminstone som mål att återinföra monarkin, men jag har inte tittat något mer.
/Martin
Efter Sovjetunionens fall har många sökt förståelse eller stöd i annat än det som kommunistpartiet stod för, bland annat främlingsfientlighet, rysk nationalism (kanske inte så nytt) och religionen (inte bara den ortodoxa kyrkan). Jag vet inte riktigt vad du menar med konservativa världen i Ryssland, Ryssland är enligt mig ett mycket konservativt land. Är det tanken på en tsar du menar?
Jag tror att majoriteten av ryssarnas syn på Putin präglas av apati, apati på hela det politiska systemet. Människor deltar inte i det politiska livet, det lönar sig inte. Politiken ses som en sak för eliten. För att summera jag tvivlar på att människor är så nöjda med Putin men jämfört med Ryssland/Sovjetunionens forna ledare och det faktum att det inte verkar finnas något alternativ så är Putin bäst.
Jag har inte hört några förslag (varken seriösa eller oseriösa) på att återinföra den ryska monarkin. Jag upplever dock intresset för monarkin som stort, Peter den store ses fortfarande som den bästa ledaren Ryssland någonsin haft. Den ryska kyrkan har helgonförklarat den sista tsarfamiljen och det har byggts en kyrka i Jekaterinenburg för att ihågkomma deras död. Det har också införts andra saker som påminner om tsartiden, en ny vaktparad har satts upp i Kreml som sägs vara väldigt lik den gamla kjeserliga. Ett stort intresse finns såledels för att ihågkomma kjesartiden. men jag tror det stannar där. Ryssland är väldigt splittrat, samtidigt som de neokjeserliga vakterna paraderar inne i Kreml ligger Lenin kvar i sitt mausoleum utanför muren och är formellt sett fortfarande Ryssland mest bevakade person, man vill inte ha tillbaka diktaturen men man är stolt över Sovjetunionens framgångar återblickar på historien sker ofta. Men idén om att återinföra den ryska monarkin tror jag är död, och om jag ska spekulera så tror jag att anledningen till detta är att människor i Ryssland vill ha stabilitet efter de många turbulenta åren och återinförandet av en rysk monarki skulle inte på kort sikt vara stabiliserande. Bättre då att hålla kvar vid det som finns och verkar ge stabilitet.
Jag har tyvärr inte läst något om detta ämne, men ska se om jag kan gräva upp något. Annars försöker jag gärna besvara fler frågor eller oklarheter i min post.
Jag hittade förresten detta, http://www.monarchruss.org/ , Rysslands monarkistiska center. De har åtminstone som mål att återinföra monarkin, men jag har inte tittat något mer.
/Martin
Apati! Inför politiken, skriver Martin....'en sak för eliten'. Uppenbarligen sant. Medan små anomalier som lite svärmande för monarkin, religionen och kyrkbyggande kan tillåtas i den ryska varianten av demokrati - förefaller det mig som om Putins KGB-ränder sitter kvar under kritrandskostymen. Urholkar han inte konsekvent dumans makt och yttradefriheten? Kommer mordet på Anna Politkovskaya att leda till arrestering och rättegång? Många av de ryska gräsrötterna månde maktlöst drömma om monarki och demokrati. Vilket mest förefaller vara utopi! Vi bör inte glömma att Putin beskrev Sovjetunionens kollaps, 'som Årtusendets värsta geopolitiska katastrof' (25/4/2005)
In his annual state of the nation address to parliament and the country's top political leaders, Putin said the Soviet collapse was "a genuine tragedy" for Russians.
"First and foremost it is worth acknowledging that the demise of the Soviet Union was the greatest geopolitical catastrophe of the century," Putin said. "As for the Russian people, it became a genuine tragedy. Tens of millions of our fellow citizens and countrymen found themselves beyond the fringes of Russian territory.
Varjag
In his annual state of the nation address to parliament and the country's top political leaders, Putin said the Soviet collapse was "a genuine tragedy" for Russians.
"First and foremost it is worth acknowledging that the demise of the Soviet Union was the greatest geopolitical catastrophe of the century," Putin said. "As for the Russian people, it became a genuine tragedy. Tens of millions of our fellow citizens and countrymen found themselves beyond the fringes of Russian territory.
Varjag
- medundersåte
- Medlem
Tråkigt nog så verkar det inte ens finnas en sammanfattning på engelska, så jag förstod ingenting. Jag fick dock uppfattningen att sidan rymmer ganska mycket material, så om du får tid över så kunde det vara intressant att få veta ungefär vad som ryms på den. Förvaltandet av det monarkistiska kulturarvet i före detta monarkier är väldigt intressant och de ryska förhållandena är ju ganska så speciella. Inställningen till det monarkistiska kulturarvet i Ryssland skulle därför kunna skilja sig en hel del från exempelvis det i Frankrike eller Italien.Martin Lundvall skrev:Jag hittade förresten detta, http://www.monarchruss.org/ , Rysslands monarkistiska center. De har åtminstone som mål att återinföra monarkin, men jag har inte tittat något mer.
- Hohenzollern
- Medlem
.
Jag tackar för din post Martin. Med konservativa värden menar jag en återgång till värderingar som rådde innan kommunisttiden, då den ortodoxa kyrkan hade stort inflytande, vilket ju också ökar idag.
En kort korrektion bara, "century" är århundrade, inte årtusende. Tyckte väl det var lite väl magstarkt."First and foremost it is worth acknowledging that the demise of the Soviet Union was the greatest geopolitical catastrophe of the century," Putin said. "As for the Russian people, it became a genuine tragedy. Tens of millions of our fellow citizens and countrymen found themselves beyond the fringes of Russian territory.
Jag tackar för din post Martin. Med konservativa värden menar jag en återgång till värderingar som rådde innan kommunisttiden, då den ortodoxa kyrkan hade stort inflytande, vilket ju också ökar idag.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Efter att ha tittat runt lite på sidan kan jag konstatera att den verkligen är enorm. Jag har sammanfattat lite, jag tyckte det var rätt roligt att kolla runt. Det var först idag som jag fick nys om denna rörelse när jag sökte på internet, och jag kommer att kolla in deras hemsida lite mer, framförallt deras programförklaring. Har du därför några fler frågor så fråga på.medundersåte skrev:Jag fick dock uppfattningen att sidan rymmer ganska mycket material, så om du får tid över så kunde det vara intressant att få veta ungefär vad som ryms på den.
Det mest konkreta de gör är att driva ett museum som handlar om den kjerserliga familjen, där ligger också deras stabkvarter.
Jag har läst lite i deras FAQ och det som är klart är att de vill återinföra en enväldig monarki. Metoderna de använder sig av är framförallt spridandet av idén, de säger sig vara emot aktioner som bryter mot lagen.
De söker människor som bland annat är minst 18 år, väl uppfostrade, tror på Gud samt är antikommunister. Andra politiska rörelser får man dock tillhöra, även om man har arbetat för kommunistpartiet, KGB eller dylikt så är det inget hinder. Till och med deras ordförande har varit lägervakt.
Enligt sidan så finns det goda möjligheter till karriärmöjligheter i rörelsen. Tronföljen kan då dock inte ignoreras, görs man det så återuppstår inte monarkin utan Sovjetunionen.
Deras mål för att återupprätta kjesardömet är kortfattat:
1. Dekommunisering.
2. Återupprättandet av privat ägandet och en revision av Jeltsins privatisering
3. Återupprättandet av den nationella styret, det kan inte finnas några autonoma eller självbestämmande områden i en absolut monarki.
Deras görande det här året är följande.
De har uppmärksammat 150 års jubileet för en privat skola.
145 års jubileet för Aleksandr den andres reformer som de firade vid sitt museum tillsammans med en skola.
Firade ännu en skolas jubileum.
Deltog i ceremonin för utdelningen av orden "Slava (ära) Rossii", låter tjusigt men de var bara åskådare.
Man kom ihåg att man för 14 år sedan öppnade den första utställningen om familjen Romanov i Ryssland sedan 1917.
På Nikolaj den andres födelsedag deltog man i flera cermonier för att fira ihågkomsten av helgonet.
De har gett en medalj till deras biträdande ordförande.
De har gått på den nyöppnade utställningen om Maria Fjordovna på museét för modern historia i Moskva.
Annars verkar de begränsa sig till att skriva massa på dera hemsida, allt ifrån Pinochet till den danska Kronprinsessan.
/Martin
- Hohenzollern
- Medlem
Det intressanta är ju hur inställningen till monarkin skiljer olika länder åt. Ryssland likväl som Frankrike hade ju riktigt blodiga revolutioner. Medan Tyskland och Österrike-Ungern kom lindrigare undan. Slutprodukten blev dock den samma; ett totalt avvecklande av de stora europeiska monarkierna.
Så frågan är ju om den ryska inställningen präglas av urskuldrande eller inte, pga av sättet man gjorde sig av med tsaren?
Så frågan är ju om den ryska inställningen präglas av urskuldrande eller inte, pga av sättet man gjorde sig av med tsaren?
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Jag gissar på nej, då avrättningen i sig inte var något unikt i Ryssland/Sovjetunionen samt att det var en liten klick som genomförde statskuppen och slutligen på grund av den klyvna inställning man har till kommunisterna.Hohenzollern skrev:Så frågan är ju om den ryska inställningen präglas av urskuldrande eller inte, pga av sättet man gjorde sig av med tsaren?
Men det är bara min gissning och har inga speciella belägg för det.
/Martin
Tsraren tar ganska stora + poäng eftersom han "friviligt" avgick utan allt för mycket blodspillan och gemfört med vad som senare kom inbördeskrig Stalinism etc så verkar Tsarens styre riktigt bra.Hohenzollern skrev:
Nja det är väl en sanning med modifikationer. En relativt vanlig uppfattning är rakt motsatt: Peter I införde för mycket av det västerländska, som inte är en organisk del av Ryssland och som har förstört landet. (inte min uppfattning; don't shoot the messenger)Martin Lundvall skrev:Peter den store ses fortfarande som den bästa ledaren Ryssland någonsin haft.
Knappast. Man kan inte bara räkna i antalet döda. Det politiska förtrycket fanns där under tsartiden också, de sociala orättvisorna var gigantiska, den sociala misären oerhörd. Livegenskapen avskaffades först på 1860-talet. Att den siste tsaren var komplett inkompettent gjorde inte saken bättre.Ja77 skrev: gemfört med vad som senare kom inbördeskrig Stalinism etc så verkar Tsarens styre riktigt bra.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Han brukar alltid komma högt upp på listan i sociologiska undersökningar där det gäller att lista Rysslands bästa ledare.sabo skrev:Nja det är väl en sanning med modifikationer. En relativt vanlig uppfattning är rakt motsatt: Peter I införde för mycket av det västerländska, som inte är en organisk del av Ryssland och som har förstört landet. (inte min uppfattning; don't shoot the messenger)
/Martin
Hur ser tronföljden ut? Jag har fått för mig att den inte är helt solklar. För Rysslands monarkistiska center fram någon särskild som tronpretendent? Maria Vladimirovna måhända? Övriga Romanovs som kan komma ifråga föreföll efter lite raskt trålande på nätet inte intresserade?Martin Lundvall skrev:Tronföljen kan då dock inte ignoreras, görs man det så återuppstår inte monarkin utan Sovjetunionen.