Mujahedin i Bosnien

Användarvisningsbild
luckie
Medlem

Mujahedin i Bosnien

Inlägg av luckie » 5 september 2006, 15:54

Hej,
Jag har fått för mig att jag läst eller hört någonstans att det förekom sk: Muhajeddin "heliga islamistiska krigare" under bosnienkriget. Dessa skulle ha förenat sig med sina bosniska trosfränder och slagits emot serber och kanske även mot kroater. Jag har inte själv lyckats hitta något material om dessa muhajeddin verkligen förekom under inbördeskriget. Det enda ställe jag läst om dem när jag undersökt frågan är på hemsidor som verkat väldigt vad skall jag säga proserbiska där mer eller mindra all bosnier beskrevs som fanatiska islamister vars mål var att krossa det serbiska folket. Så nu undrar jag om någon här på skalman vet mera om ämnet?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 5 september 2006, 17:11

Vet inte mer, annat än att jag också hört att Mujahedin stred hos bosnierna... de är iofs. lite överallt så helt osannolikt är det väl inte.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 5 september 2006, 17:46

Den brittiske krigskorrespondenten Anthony Loyd beskriver ett tillfälle när han med egna ögon såg några stupade mujahedin. Händelsen finns omnämnd i hans memoarer "My war gone by, I miss it so", men jag har tyvärr inte någon sidhänvisning. Betraktar man resten av boken kan man knappast kalla Loyd för spridare av serbisk propaganda, och dessutom fanns vid tillfället minst en till västerländsk reporter som var med vid episoden, så jag betraktar honom i detta fall som en tillförlitlig sagesman.

Användarvisningsbild
sabo
Medlem

Inlägg av sabo » 5 september 2006, 18:42

jag känner folk som har sett dem; tror dock att det rörde sig om ett rätt litet antal individer, som sannolikt (min gissning) betraktades som lika knäppa av bosnier av alla tre+ trosbekännelser

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 5 september 2006, 22:05

Hur ser man skillnad på stupade mujahedin och övriga stupade?

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 5 september 2006, 22:14

Man kollade passen hos de stupade - de hade, troligen som ganska nyanlända i området, åkt fel och kört rätt in i en fientlig vägspärr med sin jeep. Instant himmelsfärd. Kommer inte ihåg nationaliteterna, men jag tror det var en afrikan (svart), en jordanier och en saudier... men "don't quote me on that". Loyd nämnde just det ironiska i att propagandan spydde ut skildringar av blodtörstiga importerade muhammedaner som formligen svärmade i de bosniska bergen, men alla verkade ganska förvånade när de faktiskt träffade på några i verkligheten...

Användarvisningsbild
luckie
Medlem

Inlägg av luckie » 7 september 2006, 07:46

Tack för tipsen jag skall kolla upp "My war gone by, I miss it so", Onekligen måste de muhajeddin som dök framstått som väldigt maplacerade i ett relativt sekulärt bosnien.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 16 december 2006, 11:01

Stötte på uppgifterna om Muhajeddins i Bosnien, efter Afghanistan bildades något som kom att kallas Ansar Brigades eller Azzam brigades efter grundaren Abduallah Yusuf Azzam. Står dock inget mer och ingen hänvisning.

/Martin

Användarvisningsbild
luckie
Medlem

Inlägg av luckie » 17 december 2006, 17:16

tack för tipset om någon är intresserad finns en mycket utförlig bok Evan Kohlmann av Al-Qaida's Jihad in Europe : the Afghan-Bosnian network som behandlar ämnet

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 18 december 2006, 07:32

luckie skrev:Tack för tipsen jag skall kolla upp "My war gone by, I miss it so", Onekligen måste de muhajeddin som dök framstått som väldigt maplacerade i ett relativt sekulärt bosnien.
Fast detta och Saudisk sponsring av Moske´byggen (med efterförljande krav.) har väl lett till ökade spänningar mellan sekulariserade och mer religiösa krafter. (Mina Bosniska arbetskamrater verkar inte speciellt roade iallafall, snarare oroade.)
tack för tipset om någon är intresserad finns en mycket utförlig bok Evan Kohlmann av Al-Qaida's Jihad in Europe : the Afghan-Bosnian network som behandlar ämnet
Ja men hur var det nu? Nu har du ju gjort mig intresserad, hur påtaglig var närvaron av Muhajeddin i Bosninen?

Sonderling

Användarvisningsbild
luckie
Medlem

Inlägg av luckie » 18 december 2006, 08:03

sonderling skrev:
luckie skrev:Tack för tipsen jag skall kolla upp "My war gone by, I miss it so", Onekligen måste de muhajeddin som dök framstått som väldigt maplacerade i ett relativt sekulärt bosnien.
Fast detta och Saudisk sponsring av Moske´byggen (med efterförljande krav.) har väl lett till ökade spänningar mellan sekulariserade och mer religiösa krafter. (Mina Bosniska arbetskamrater verkar inte speciellt roade iallafall, snarare oroade.)
Ja men hur var det nu? Nu har du ju gjort mig intresserad, hur påtaglig var närvaron av Muhajeddin i Bosninen?

Sonderling
Ja absolut men jag menar i början av kriget fanns det ju ingen "radikal islamism" i bosnien vad jag förstått, utan de jihadister som kom för att kämpa med sina muslimska bröder, träffar ett gäng sekulariserade korvätande slaver som inte vet hur man ber, det enda muslimska med dem är i många fall deras namn. Medan det efter kriget som du säger med saudisk sponsring växt fram en mer konservativ islam, bland annat är det vad jag förstått inte så ovanligt att kvinnor använder slöja i sarajevo idag något som knappast förekom före krigen.

Jag har inte läst klart hela boken utan mest skummat igenom den, Men som jag uppfattat det var närvaron inte så påtaglig. De grupper som opererar i bosnien kämpar något slags gerillakrig ibland tillsammans med den reguljära bosniska armen och ibland på eget bevåg först mot den serbiska armen och senare även mot den kroatiska. Jag återkommer när jag läst ut boken.

Fatih
Medlem

Inlägg av Fatih » 18 december 2006, 13:15

I dessa brigader fanns det utländska Muhajeddin:

505 Buzim brigaden, i bataljonen Hamze och bataljonen Gazije.
4 Muslimska Brigaden i Konjic.
7 Muslimska brigaden, bataljonen El Mudzahedin bestod mestadels av utländska Muhajeddin.

Det skall ha funnits cirka 1500 -2000 utländska Muhajeddin i Bosnien.

Det skall även ha funnits 50 stycken instruktörer från Hizbollah och cirka 150 instruktörer från Iran som skall ha tillhört det Iranska Revolutions Gardet.

Propaganda film: 505 brigaden med sekvenser av Hamze och Gazije

På video.google sidan finns det 2 filmer där utländska Muhajeddin figurerar.

Den första filmen är Martyrs of Bosnia. Mestadels sekvenser av stupade Muhajeddin där det står från vilka länder de var ifrån. Filmen om Bosnien börjar efter 21 min och 25 sekunder.

Film 2 är strider i centrala Bosnien mot HVO styrkor där bataljonen El Mudzahedin från 7 bigraden är med.

Skriv in sökordet: Smotra Mudzahedina i napad na Cetnike. i video.google.

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem

Inlägg av Ragnar Svedje » 19 december 2006, 07:57

Det förekom och förekommer Mujahedin i Bosninen.

Alla verkar skvätträdda för serbisk propaganda men har någon av er reflekterat över att all övrig information i ämnet inte nödvändigtvis behöver vara saklig och opartisk? Det finns anti-serbisk propaganda också, t ex...

I väst har Izebegovic kultstatus, ja närmast martyrstatus men hur många vet att han redan under Jugoslavientiden blev dömd för religiös hets mot icke-muslimer? Vad gjorde hans familj under VK2?

Izetbegovic hade en slogan för Bosnien när han utropade självständighet: Vår tro i vårt land. Att denna tro var den muslimska och att stora delar av Bosniens folk inte bekännde sig till den tron var inget som bekymmrade Izetbegovic. Men däremot andra.

Det finns idag Mujahedin som har stannat kvar i Bosnien och gift sig med bosniska kvinnor. Deras (och krigets) påverkan på Bosnien har resulterat i en ökad religiositet hos den infödda bosniska (vita) befolkningen som helt saknade motsvarighet innan kriget. Idag syns slöjor som aldrig förr i Bosnien.

Ödets ironi till slut. Det etniska kriget på 1990-talet fördes mellan serber och kroater och deras ännu mera tvättäkta slaviska bröder som konverterat till Islam - bosnierna. Samma språk, samma folk med den enda skillnaden att serberna och till viss del även kroaterna under den Osmanska perioden blev blandade med turkiskt blod, våldtagna kvinnor och deras avkommor. De som konverterade till Islam blev dock inte trakasserade på detta sätt, vilket alltså gjorde att den "slaviska rasen" bevarades betydligt bättre hos de bosniska muslimerna än hos serberna.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 19 december 2006, 09:07

Ragnar Svedje skrev:Alla verkar skvätträdda för serbisk propaganda men har någon av er reflekterat över att all övrig information i ämnet inte nödvändigtvis behöver vara saklig och opartisk? Det finns anti-serbisk propaganda också, t ex...
Jotack... men eftersom frågan nu rörde sig om just mujahedin, ett koncept som figurerade livligt i just serbisk propaganda under kriget, så är det väl rimligt att man behandlar just dessa utsagor med viss försiktighet när man skall fastställa i hur stor grad mujahedin verkligen förekom? Att ta upp alla sidors skräck- och hatpropaganda under 90-talets konflikter i Jugoslavien är ett fält som faller något utom ramen för den här tråden.

Calypze
Medlem

Inlägg av Calypze » 1 januari 2007, 23:57

Ja det fanns Mujahedin i Bosnien, fast vet inte hur många de var eller hur bosnier i allmänhet såg på dem. Men visst fanns de där, har filmbevis på det. T ex så ska saudiern Abu Walid, som senare dödades i Tjetjenien, ha slagits med Mujahedin i Bosnien, och även gift sig med en bosnisk kvinna. Tror Mujahedin slogs i någon egen enhet, skilda från de mer "traditionella" bosniska styrkorna.

Skriv svar