Nu börjar du komma in på intressanta saker.
Enade Ryssland skapades 2001 efter en sammanslagning av flera partier, partier där flera politiskt inflytelserika ryssar har ingått. De två mest mest kända är Moskvas borgmästare Luzhkov och före detta premiärministern Primakov. Båda har aspirerat på presidentposten, det skulle vara intressant att höra hur diskussionerna gick när dessa två personer valde att inordna sig det stora partiet och överge sina planer på presidentposten. Troligtvis hoppades de att kunna utnyttja Putin som så många andra har gjort, eller så insåg de vad som höll på att händaoch beslöt att rädda det som gick att rädda. Luzhkov är fortfarande borgmästare och har uppenbarligen nöjt sig med sin mer blygsamma historiska roll, att likt Stalin och Chrusjtjov djupt förändrat Moskvas stadsbild och dessutom blivit rik på kuppen. Primkov har dalat.
Jag läste häromdagen en del av en längre intervju med en av Enade Rysslands ledare (det kan ha varit Boris Gryzlov) jag fastnade för ett citat i stil med "vår ideologi är president Putins politik". Förtutom Jabloko, Zjirinovksijs parti och kommunisternas parti har partilivet i Ryssland präglats av hastiga och tvära kast, precis som du skriver så har nya partier startats upp för att stjäla röster, andra har gått samman med andra. Rodina gick egentligen lite för bra, det var inte meningen att det skulle bli så stort, vilket gjort att det börjat leva sitt eget liv och inte alltid respekterat Enade Ryssland eller Putins åsikter.
De politiska partierna i Ryssland är oftast snarare en gruppering kring enskilda politiker än ett politiskt parti, då Putin och flera andra kända politiker skapat partiet och troligtvis fått rikligt med stöd från affärmsän samtidigt som en effektiv pr kampanj från har förts är succen rätt så given.
De statliga oligarkerna var delansvariga för att föra fram Putin, men missbedömde honom. De hoppades kunna utnyttja honom, men det visade sig att det var Putin som utmanövererade oligarkerna. Även om affärsmännens makt inte ska underskattas i Ryssland har de betydligt mindre att säga till nu än de hade under sin guldålder, 90-talet. Självklart har Putin mycket hjälp av personer från säkerhetstjänsten, men jag tror inte man kan undkomma att det är Putin som till sist styr. Precis som man inte kan säga att Reinfeldt styr ensam i Sverige styr Putin ensam i Ryssland. Putin är däremot den för tillfället absolut starkaste politiska figuren och enligt min bdömning nöjer han sig med att vara det. Han tolererar en viss grad av småfurstar i regionerna bara de sköter sig och betalar skatt, affärsmän får bedriva sina affärer bara de inte försöker blanda sig i politiken.
/Martin