Amerikanska baser i Tyskland

Skriv svar
Användarvisningsbild
Thompson Lykes
Ny medlem

Amerikanska baser i Tyskland

Inlägg av Thompson Lykes » 2 mars 2007, 12:45

Hej!

Jag såg häromkvällen en dokumentär på kanal 9 om kriget i Irak och läkarna på ett amerikanskt fältlasarett i Bagdad.

Där sa några läkare att sårade skulle flygas till Tyskland för vidare vård.

Nu undrar jag om USA fortfarande har kvar luftflygbaser i Tyskland, varför de har det och hur många?

Har de planer på att omförflytta dessa baser, till exempel till Polen eller Rumänien?
Har hört så för längesedan...

Har US Army eller US Air Force någon hemsida åt sina förband förlagda i Tyskland som man kan besöka?

Den enda basen jag på rak arm kan påminna mig om är Ramstein-Miesbach(?) i västra Tyskland, men det finns kanske andra...

Jag undrar också om amerikanerna har egna militärsjukhus i Tyskland och om Tyskland utgör något slags omlotsningsplats/station eller bas för vidare transport av amerikanska förband hem till Staterna igen?

Många frågor, men det här är något jag grunnat på ett bra tag, så all hjälp och alla svar tas tacksamt emot.

Kanske har US Air Force eller Army någon hemsida?
Står den på tyska är det inga problem.

mvh/Thom :)

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 2 mars 2007, 13:14

Ja, USAF och US Army har fortfarande baser i Tyskland. Anledningen är dels historisk, dels geografisk. Tyskland (främst södra Tyskland) är en lämplig Staging Area för operationer i Europa, Mellanöstern, och Nordafrika. Efter millenieskiftet rörde det sig om omkring 20 baser/garnisoner. Dock har man på senare år dragit ner på antalet baser och jag tror att flertalet är på väg att återlämnas till Tyskland, speciellt armégarnisionerna vars existensberättigade är måttligt sedan kalla krigets slut. Vissa flygbaser (som t.ex. Gielenkirchen) är NATO-gemensamma baser. En viss ombasering sker mot dels Italien (bland annat Aviano) dels mot Djibouti. Men fördelen med Tyskland är att man där har en mycket utvecklad sjukvårdsapparat i drift och att kommunikationerna till USA är mycket bra. Just Ramstein AB (en del i det stora komplexet Kaiserslautern Military Community) har en viktig roll för att ta emot Medevac-flygningar och ta hand om en del av dem på t.ex. Landstuhl Regional Medical Center.

Man kan läsa mer på t.ex. US European Commands hemsida. :)

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 2 mars 2007, 13:16

Jag antar att du menar "Baghdad ER"? Trillade själv in i den så att säga, och blev fast. Oerhört stark, den fick också 4 Emmy awards senast.

US Army har 3 stora sjukhusenheter i Tyskland - Heidelberg, Landstuhl och Würzburg. Under dessa finns sedan 28 stycken kliniker spridda över Tyskland, Italien och Belgien. Högkvarteret för sjukvården under USAREUR ligger inte helt oväntat i Heidelberg:

http://www.heidelberg.army.mil/sites/local/

Användarvisningsbild
Thompson Lykes
Ny medlem

Inlägg av Thompson Lykes » 2 mars 2007, 14:46

Hej, igen! Ja, det var Bagdad ER.

Har fått svar på de flesta av mina frågor. Tack för svaren, länkarna och hjälpen!! :)

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 2 mars 2007, 15:01

Relaterat till detta och i högsta grad aktuellt är att efter behandling och kirurgi i Tyskland genomgår många vidare operationer och behandling på Walter Reed-sjukhuset i Washington. Det har varit uppe i nyheterna på sistone då det uppdagades att veteranerna där vårdas under minst sagt undermåliga förhållanden.

Uppföljande artikel: http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/co ... 01574.html

Walter Reed i övrigt har mycket högt anseende.

Skriv svar