Ragnar Svedje skrev:I väst har Izebegovic kultstatus, ja närmast martyrstatus men hur många vet att han redan under Jugoslavientiden blev dömd för religiös hets mot icke-muslimer? Vad gjorde hans familj under VK2?
Att han var hängiven, praktiserande muslim och att många islamister i resten av muslimska världen såg honom som ett hopp för politiskt islam är ju ingen hemlighet. Men det är också ett faktum att han var bland de första som fördömde Usama bin Laden, långt innan 11/9.
Faktum är också att han hade sagt: "vi har haft mer problem än nytta av de" när det gäller utländska mujahedin krigare i Bosnien.
Han var inte dömd för religiöst hets mot icke muslimer utan han var dömd för "attack mot Jugoslaviens konstitution". Vi bör inte glömma att det faktiskt var en kommunistisk domstol i ett kommunistiskt samhälle. Använder man sig av din logik så antar jag att det räcker mer än väl att Stalins eller Maos domstolar "bevisade" att nån var skyldig för att du själv ska anse att denna person är en brottsling?
Izetbegovic hade en slogan för Bosnien när han utropade självständighet: Vår tro i vårt land. Att denna tro var den muslimska och att stora delar av Bosniens folk inte bekännde sig till den tron var inget som bekymmrade Izetbegovic. Men däremot andra.
Fel. Sloganet hette "U nasoj vjeri, na nasoj zemlji". Bokstavligt översatt betyder det "I vår tro, på vårt land" eller "I vår tro, i vårt land". Dessutom var det inte Izetbegovics slogan utan hans partis (SDA) och det var inte innan kriget utan inför valet 1998 (eller 2000, det har jag faktiskt glömt).
Jag vet inte hur du har lyckats tolka det som hot mot nån överhuvudtaget? Meningen med sloganet var att visa att trots kriget och utrotningsförsöket var bosniakerna kvar i sin tro och i sitt land.
Det är faktiskt första gången jag ser det sloganet användes i det här syftet. På den där tiden hade FN-s organ i Bosnien OHR stora befogenheter och de kunde stoppa och avsätta uppvinglare. Sen skulle serbiska och kroatiska nationalister definitivt inte missa tillfälle att "påminna" omvärlden om bosniakernas islamism och fanatism. Men ingen har ens nämnt parollen i det sammanhanget. Snacka om att dra en långsökt slutsats.
Det finns idag Mujahedin som har stannat kvar i Bosnien och gift sig med bosniska kvinnor. Deras (och krigets) påverkan på Bosnien har resulterat i en ökad religiositet hos den infödda bosniska (vita) befolkningen som helt saknade motsvarighet innan kriget. Idag syns slöjor som aldrig förr i Bosnien.
Bosniakerna var aldrig så pass sekulariserade som det ibland påståss. Glöm inte att Izetbegovic blev vald president innan kriget. Hade bosniakerna varit så sekulariserade hade han aldrig kunnat väljas.
Hela den där myten om blonda, korvätande muslimer i Bosnien innan kriget har ingen grund i verkligheten. Det fanns vissa muslimska påbud och seder som bosniakerna inte var så noga med att följa men just när det kommer till fläsk avstod en övervägande majoritet (en "ovetenskaplig gissning - över 90%) från det.
Idag syns slöjor som aldrig förr i Bosnien.
Mer än innan kriget - ja. Men "som aldrig förr" är definitivt fel.
Jag kan förstå att man behöver granska extra noga bosniakernas "väckelse", eftersom de trots allt är muslimer och bara det är alltid en potentiell fara (sarkasm). Jag ser inga disskusioner om alla nybyggda ortodoxa och katolska kyrkor i Kroatien och Serbien. Om de katolska kroaternas och ortodoxa serbernas plötsliga religiösa nit.
Det var trots allt inte bara muslimska utländska krigare som tog sig till Bosnien. Ortodoxa unga män från Ryssland, Grekland, Ukraina och ett stort antal kosacker slogs på sina ortodoxa bröders sida. I nåt mindre grad kom också högerextremister från Västeuropa för att stödja kroaterna (eller har Jackie Arklövs små äventyr blivit glömda).
Samma språk, samma folk
Tre språk, tre folk.
För att återgå till mujahedin krigarna:
Det har funnits flera muslimska brigader inom ARBiH (regerings armén). Brigaderna bestod i de allra flesta fall av bosniakerna som var praktiserande muslimer. Brigaden "Al Mujahid" bestod och andra sidan av utlänningar men där fanns också bosniakiska ungdomar som hade påverkats av den wehabitiska propagandan. De andra muslimska brigaderna bestod av utövare av traditionell islam/sufism.
Man ska definitivt inte överdriva deras insats och deras betydelse för kriget. Det hade aldrig funnits mer än 500-600 mujahediner på en och samma gång i landet.
De flesta har lämnat Bosnien och dragit hem eller vidare till nya krig. En del har stannat och fått bosniskt medborgarskap. Vissa är villiga att integreras, andra inte. Vissa vill "missionera" bland bosniakerna, andra sköter sitt. Men att säga att de utgör nån fara både för bosniaker eller för nån annan är att överdriva deras betydelse och antal oerhört mycket.