Mujahedin i Bosnien

Användarvisningsbild
luckie
Medlem

Inlägg av luckie » 2 januari 2007, 11:28

Calypze skrev:Ja det fanns Mujahedin i Bosnien, fast vet inte hur många de var eller hur bosnier i allmänhet såg på dem. Men visst fanns de där, har filmbevis på det. T ex så ska saudiern Abu Walid, som senare dödades i Tjetjenien, ha slagits med Mujahedin i Bosnien, och även gift sig med en bosnisk kvinna. Tror Mujahedin slogs i någon egen enhet, skilda från de mer "traditionella" bosniska styrkorna.

Enligt Evan Kohlmann i Al-Qaida's Jihad in Europe : the Afghan-Bosnian network som behandlar ämnet som jag tipsade om, så kämpade muhajeddin i egna förband som ibland samkordinerade attacker tillsammans med reguljära bosniska trupper bland annat vid ett försök att erövra sarajevos flygplats.

Kohlman ger flera exempel på veteraner från afghanistan som reser till bosnien, han ger även exempel på radikala amerikanske islamister som värvats från städer på östkusten, och som kämpat och stupat i Bosnienkriget. Jag har tyvärr inte kvar boken och han inte heller läsa ut hela.

Mjölner
Medlem

Inlägg av Mjölner » 7 januari 2007, 17:40

Visst fanns/finns det Mujahideen i Bosnien. Den franske författaren Roland Jacquard nämner bland annat en herre vid namn Abd al-Aziz al-Hasir (a.k.a Abu Hamza, a.k.a Rödskägg) som skall ha fört befäl över den muslimska brigaden i Bosnien under tidigt 90-tal. han ska tydligen ha hafft en speciell passion för att låta sig fotograferas med avhuggna Serbiska huvuden. Även den Jordanske krigsherren Omar Khattab skall únder en period ha stridit i Bosnien med sina Mujahideen innan han begav sig till Tjetjenien, där hans "önskan" att bli Saheed (martyr) så smånigom infriades.

Spännigar ska ha uppstått mellan lokalbefolkningen och de utländska wahabiterna, då de senare var allt för pigga på att spränga icke muslimska helgedomar så som kyrkor, gammla kloster och stattyer. Samma slitningar mellan lokalbefolkning och hårdföra utländska gudskrigare har även uppstått i Tjetjenien.

Fatih
Medlem

Inlägg av Fatih » 8 januari 2007, 07:22

Mjölner skrev:Spännigar ska ha uppstått mellan lokalbefolkningen och de utländska wahabiterna, då de senare var allt för pigga på att spränga icke muslimska helgedomar så som kyrkor, gammla kloster och stattyer. Samma slitningar mellan lokalbefolkning och hårdföra utländska gudskrigare har även uppstått i Tjetjenien.
Wahhabiterna hade också en vana att vandalisera muslimska helgongravar ”sufi gravar”. Dessutom så hade de för vana att kritisera bosniska imamer och lokalbefolkning för deras alltför avslappnade syn på islam.

Användarvisningsbild
eugenlitwin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av eugenlitwin » 21 januari 2007, 16:19

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 21 januari 2007, 22:26

Ett politiskt inlägg har tagits bort.

Mvh Petter

Ban_Kulin
Medlem

Inlägg av Ban_Kulin » 1 februari 2007, 04:16

Ragnar Svedje skrev:I väst har Izebegovic kultstatus, ja närmast martyrstatus men hur många vet att han redan under Jugoslavientiden blev dömd för religiös hets mot icke-muslimer? Vad gjorde hans familj under VK2?
Att han var hängiven, praktiserande muslim och att många islamister i resten av muslimska världen såg honom som ett hopp för politiskt islam är ju ingen hemlighet. Men det är också ett faktum att han var bland de första som fördömde Usama bin Laden, långt innan 11/9.
Faktum är också att han hade sagt: "vi har haft mer problem än nytta av de" när det gäller utländska mujahedin krigare i Bosnien.

Han var inte dömd för religiöst hets mot icke muslimer utan han var dömd för "attack mot Jugoslaviens konstitution". Vi bör inte glömma att det faktiskt var en kommunistisk domstol i ett kommunistiskt samhälle. Använder man sig av din logik så antar jag att det räcker mer än väl att Stalins eller Maos domstolar "bevisade" att nån var skyldig för att du själv ska anse att denna person är en brottsling?
Izetbegovic hade en slogan för Bosnien när han utropade självständighet: Vår tro i vårt land. Att denna tro var den muslimska och att stora delar av Bosniens folk inte bekännde sig till den tron var inget som bekymmrade Izetbegovic. Men däremot andra.
Fel. Sloganet hette "U nasoj vjeri, na nasoj zemlji". Bokstavligt översatt betyder det "I vår tro, på vårt land" eller "I vår tro, i vårt land". Dessutom var det inte Izetbegovics slogan utan hans partis (SDA) och det var inte innan kriget utan inför valet 1998 (eller 2000, det har jag faktiskt glömt).
Jag vet inte hur du har lyckats tolka det som hot mot nån överhuvudtaget? Meningen med sloganet var att visa att trots kriget och utrotningsförsöket var bosniakerna kvar i sin tro och i sitt land.
Det är faktiskt första gången jag ser det sloganet användes i det här syftet. På den där tiden hade FN-s organ i Bosnien OHR stora befogenheter och de kunde stoppa och avsätta uppvinglare. Sen skulle serbiska och kroatiska nationalister definitivt inte missa tillfälle att "påminna" omvärlden om bosniakernas islamism och fanatism. Men ingen har ens nämnt parollen i det sammanhanget. Snacka om att dra en långsökt slutsats.
Det finns idag Mujahedin som har stannat kvar i Bosnien och gift sig med bosniska kvinnor. Deras (och krigets) påverkan på Bosnien har resulterat i en ökad religiositet hos den infödda bosniska (vita) befolkningen som helt saknade motsvarighet innan kriget. Idag syns slöjor som aldrig förr i Bosnien.
Bosniakerna var aldrig så pass sekulariserade som det ibland påståss. Glöm inte att Izetbegovic blev vald president innan kriget. Hade bosniakerna varit så sekulariserade hade han aldrig kunnat väljas.
Hela den där myten om blonda, korvätande muslimer i Bosnien innan kriget har ingen grund i verkligheten. Det fanns vissa muslimska påbud och seder som bosniakerna inte var så noga med att följa men just när det kommer till fläsk avstod en övervägande majoritet (en "ovetenskaplig gissning - över 90%) från det.
Idag syns slöjor som aldrig förr i Bosnien.
Mer än innan kriget - ja. Men "som aldrig förr" är definitivt fel.
Jag kan förstå att man behöver granska extra noga bosniakernas "väckelse", eftersom de trots allt är muslimer och bara det är alltid en potentiell fara (sarkasm). Jag ser inga disskusioner om alla nybyggda ortodoxa och katolska kyrkor i Kroatien och Serbien. Om de katolska kroaternas och ortodoxa serbernas plötsliga religiösa nit.

Det var trots allt inte bara muslimska utländska krigare som tog sig till Bosnien. Ortodoxa unga män från Ryssland, Grekland, Ukraina och ett stort antal kosacker slogs på sina ortodoxa bröders sida. I nåt mindre grad kom också högerextremister från Västeuropa för att stödja kroaterna (eller har Jackie Arklövs små äventyr blivit glömda).
Samma språk, samma folk
Tre språk, tre folk.

För att återgå till mujahedin krigarna:
Det har funnits flera muslimska brigader inom ARBiH (regerings armén). Brigaderna bestod i de allra flesta fall av bosniakerna som var praktiserande muslimer. Brigaden "Al Mujahid" bestod och andra sidan av utlänningar men där fanns också bosniakiska ungdomar som hade påverkats av den wehabitiska propagandan. De andra muslimska brigaderna bestod av utövare av traditionell islam/sufism.

Man ska definitivt inte överdriva deras insats och deras betydelse för kriget. Det hade aldrig funnits mer än 500-600 mujahediner på en och samma gång i landet.

De flesta har lämnat Bosnien och dragit hem eller vidare till nya krig. En del har stannat och fått bosniskt medborgarskap. Vissa är villiga att integreras, andra inte. Vissa vill "missionera" bland bosniakerna, andra sköter sitt. Men att säga att de utgör nån fara både för bosniaker eller för nån annan är att överdriva deras betydelse och antal oerhört mycket.

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem

Inlägg av panzerIV » 20 februari 2007, 21:00

Ban_Kulin skrev:I nåt mindre grad kom också högerextremister från Västeuropa för att stödja kroaterna (eller har Jackie Arklövs små äventyr blivit glömda).
Där tycker jag du får det att låta som att de som stred för kroaterna var högerextremister, vilket inte alls var fallet. Folk från bla. USA, Storbrittannien och Tyskland åkte ned och stred på kroaternas, och senare, bosniernas sida. En del av dessa hade kroatiska eller bosniska rötter, men även män som inte alls hade några band till dessa folk deltog i striderna, visst, vissa var legosoldater och äventyrare, men det fanns även dem som ville göra skillnad, och som stred för Kroatiens och Bosniens frihet.

Anyway, mycket intressant tråd det här och jag tänkte bidra med lite bilder som jag hittade efter lite googlande:

Brittiska och amerikanska frivilliga med en kroatisk underofficer.
Bild

Amerikansk frivillig(föredetta främlingslegions soldat, se mössmärket):
Bild

Fransk frivillig, säkerligen han också en föredetta medlem av främlingslegionen:
Bild

Ryska frivilliga:
Bild

Nu har jag vart lite OT känns det som, så lägger upp en bild på en muslimsk krigare, det ser dock ut som en Bosnier, om man tittar på märket han bär på bröstet, vad tror ni?
Bild

Denna bild ska också vara tagen i Bosnien, någon som vet om det stämmer och vem det är på bilden?
Bild

Sumsar
Medlem

Inlägg av Sumsar » 21 februari 2007, 11:22

Ban_Kulin skrev:
Ragnar Svedje skrev:I väst har Izebegovic kultstatus, ja närmast martyrstatus men hur många vet att han redan under Jugoslavientiden blev dömd för religiös hets mot icke-muslimer? Vad gjorde hans familj under VK2?
Att han var hängiven, praktiserande muslim och att många islamister i resten av muslimska världen såg honom som ett hopp för politiskt islam är ju ingen hemlighet. Men det är också ett faktum att han var bland de första som fördömde Usama bin Laden, långt innan 11/9.
Mycket givande inlägg Ban_Kulin. Alltid uppfriskande med en insatt persons version av händelser. För övrigt skulle jag kunna tillägga att jag inte ser att Izetbegovic har kultstatus i väst. Snarare är han väl sedd som en - visserligen inte lika grov - krigsunderblåsare i samma stil som Tudjman och Milosevic.

Fatih
Medlem

Inlägg av Fatih » 26 februari 2007, 12:49

panzerIV skrev:Nu har jag vart lite OT känns det som, så lägger upp en bild på en muslimsk krigare, det ser dock ut som en Bosnier, om man tittar på märket han bär på bröstet, vad tror ni?
Bild
Märket på bröstet ser ut som den vanliga vapenskölden för Bosniska armén.
Det som ser intressant ut är det svarta pannbandet, märket ser ut som det som finns i Iranska flaggan.
panzerIV skrev:Denna bild ska också vara tagen i Bosnien, någon som vet om det stämmer och vem det är på bilden?
Bild
Det är Abu Abdel Aziz. Bilden är tagen i Bosnien har för mig att han var ledare för El-Mudzahedin enheten som ingick i den 7 brigaden.

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem

Inlägg av Ragnar Svedje » 2 mars 2007, 16:24

Ban_Kulin skrev:Faktum är också att han hade sagt: "vi har haft mer problem än nytta av de" när det gäller utländska mujahedin krigare i Bosnien.
Ändå var väl han en drivande kraft för att ta dit dem från början. Sedan när det gäller Izetbegovic så har han sagt många saker, vissa motsägelsefulla. Alls inget ovanligt bland politiker så vi skall inte fästa alltför stor vikt vid enskilda uttalanden.
Han var inte dömd för religiöst hets mot icke muslimer utan han var dömd för "attack mot Jugoslaviens konstitution". Vi bör inte glömma att det faktiskt var en kommunistisk domstol i ett kommunistiskt samhälle.

Fel av mig, attack mot Jugoslaviens konstitution utifrån ett muslimskt perspektiv. Jag ger dig rätt i ditt sista påstående men det är väl ändå stor skillnad på den rättegången och rättegångarna som hölls i Stalins Sovjet. Eller...?
Fel. Sloganet hette "U nasoj vjeri, na nasoj zemlji". Bokstavligt översatt betyder det "I vår tro, på vårt land" eller "I vår tro, i vårt land".
En lek med ord, ordagrannt översatt är inte alltid den bästa lösningen. På svenska låter det mycket konstigt att säga "i vår tro, på vårt land".
Dessutom var det inte Izetbegovics slogan utan hans partis (SDA) och det var inte innan kriget utan inför valet 1998 (eller 2000, det har jag faktiskt glömt). Jag vet inte hur du har lyckats tolka det som hot mot nån överhuvudtaget? Meningen med sloganet var att visa att trots kriget och utrotningsförsöket var bosniakerna kvar i sin tro och i sitt land.
Jag vill minnas att den slogan förekom i samband med krigsutbrottet och utropandet av Bosniens självständighet. Jag kan ha fel dock.
Det är faktiskt första gången jag ser det sloganet användes i det här syftet. På den där tiden hade FN-s organ i Bosnien OHR stora befogenheter och de kunde stoppa och avsätta uppvinglare. Sen skulle serbiska och kroatiska nationalister definitivt inte missa tillfälle att "påminna" omvärlden om bosniakernas islamism och fanatism. Men ingen har ens nämnt parollen i det sammanhanget. Snacka om att dra en långsökt slutsats.
Kan du inte förstå att den serbiska och kroatiska minoriteten i Bosnien kände sig illa till mods av att leva i ett muslimskt Bosnien?
Bosniakerna var aldrig så pass sekulariserade som det ibland påstås. Glöm inte att Izetbegovic blev vald president innan kriget. Hade bosniakerna varit så sekulariserade hade han aldrig kunnat väljas.
O, ja. Nationalism kan ha varit en av anledningarna till att han valdes.
Hela den där myten om blonda, korvätande muslimer i Bosnien innan kriget har ingen grund i verkligheten. Det fanns vissa muslimska påbud och seder som bosniakerna inte var så noga med att följa men just när det kommer till fläsk avstod en övervägande majoritet (en "ovetenskaplig gissning - över 90%) från det.
Jag är inte helt säker vad du menar med "korvätande" men jag tror nog vi har olika åsikter om detta. Har du någonsin besökt ett arabland så borde du märkt en markant skillnad mellan bosnisk islam och arabisk, inte bara när det gäller fläsk.
Tre språk, tre folk.
Eller tre dialekter av samma språk, beroende på hur man ser det. Är man nationalist (och framförallt icke serb) så är det naturligtvis en enorm, monstruös och gigantisk skillnad mellan de olika "språken". Kanske större skillnad mellan kroatiska och serbiska än mellan franska och japanska. Öm tå, det där!

Serber, kroater och muslimer förstår varandra även om dialekterna kan skilja sig åt en hel del. Och för att sätta saker i prespektiv så kan vi skutta över havet till Italien och jämföra lite grand. Ingen här invänder väl mot att italienska är ett språk. Men skillnaderna mellan olika dialekter som talas i Italien är jättestora, mycket större än i det forna Jugoslavien. En italienare som är född och uppvuxen på ett ställe behöver bara åka en dryg timme åt något håll för att komma till en stad eller by med en dialekt som han absolut inte förstår. Trots detta betraktar vi italienska som ett språk, inte som flera.

Sedan när det gäller frågan om ett eller tre olika folk så undrar jag på vilket sätt kroater, serber och bosnier skiljer sig åt etniskt? Frånsett den skillnaden jag redan påpekat att muslimerna är lite mer "slaviska" än serberna eftersom de inte trakasserats lika hårt med våldtäkter och övergrepp av turkarna sedan de väl konverterat till islam. Serberna har alltså mer "turkiskt blod i ådrorna" än sina muslimska bröder i bosnien. Detta är ett resonemang som endast för tydlighets skull förs med rasbiologiska argument men som naturligtvis inte är illa ment åt något håll, vilket jag hoppas ni inser.

Jag upplever serber, kroater och bosnier som havandes samma etniska bakgrund, till skillnad från t ex albanerna. Enda skillnaden jag kan observera är att kroaterna verkar lite mer blonda än serberna överlag.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 7 mars 2007, 22:09

Stötte på det här nyhetsreportaget på Sky News hemsida.
http://news.sky.com/skynews/video/video ... 05,00.html

/CvD

Ban_Kulin
Medlem

Inlägg av Ban_Kulin » 20 mars 2007, 16:23

Ragnar Svedje skrev:Detta är ett resonemang som endast för tydlighets skull förs med rasbiologiska argument men som naturligtvis inte är illa ment åt något håll, vilket jag hoppas ni inser.
Nej då, jag respekterar dina ståndpunkter då du använder argument för att styrka de. Återkommer lite senare ikväll med svar.

Användarvisningsbild
Johan S
Medlem

Inlägg av Johan S » 10 juni 2007, 21:30

På det engelska forumet fanns det, i alla fall förr en legosoldat. Cat, Topcat eller något sånt hade han som nickname. Han kanske vet en hel del. Har för mig att han även skrev på en bok om sina upplevelser som han publicerade på nätet. Är det någon som har kvar länken. Kommer ihåg att han publicerade 3 kapitel. Men det var flera år sen jag läste den.

Mvh Johan

Fatih
Medlem

Inlägg av Fatih » 2 juli 2007, 10:24

Johan S skrev:På det engelska forumet fanns det, i alla fall förr en legosoldat. Cat, Topcat eller något sånt hade han som nickname. Han kanske vet en hel del. Har för mig att han även skrev på en bok om sina upplevelser som han publicerade på nätet. Är det någon som har kvar länken. Kommer ihåg att han publicerade 3 kapitel. Men det var flera år sen jag läste den.

Mvh Johan
Cybercat
http://www.cybercat.pwp.blueyonder.co.uk/

Användarvisningsbild
Johan S
Medlem

Inlägg av Johan S » 2 augusti 2007, 20:05

Fatih skrev:
Johan S skrev:På det engelska forumet fanns det, i alla fall förr en legosoldat. Cat, Topcat eller något sånt hade han som nickname. Han kanske vet en hel del. Har för mig att han även skrev på en bok om sina upplevelser som han publicerade på nätet. Är det någon som har kvar länken. Kommer ihåg att han publicerade 3 kapitel. Men det var flera år sen jag läste den.

Mvh Johan
Cybercat
http://www.cybercat.pwp.blueyonder.co.uk/
Hade helt glömt det här. Jag tackar och bugar för länken.

Skriv svar