Amerikansk inblandning i Biafra-kriget

Skriv svar
Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Amerikansk inblandning i Biafra-kriget

Inlägg av Blixten » 23 juli 2007, 20:34

Är det någon som hört något om amerikansk inblandning i det Nigerianska inbördeskriget?

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 23 juli 2007, 21:32

USA höll sig undan vad jag vet, även i fråga om t.ex bistånd till Biafranerna, anledningen var att de var redan så inblandande i Vietnamkriget samtidigt att de inte hade
råd med att blanda sig i någon annanstans. Varken politiskt eller ekonomiskt.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 23 juli 2007, 22:05

Enligt en BBC-notis från år 2000, var det närmast Storbritannien, Sovjetunionen och Frankrike som var inblandade. Storbritannien och Sovjet på regeringssidan, och Frankrike på Biafra-sidan. Man nämner inte USA, men i den mån USA var aktivt, stödde man säkerligen regeringssidan, för att inte äventyra stabiliteten i regionen, och utbyggnaden av oljeindustrin.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/589221.stm

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 24 juli 2007, 08:00

Enligt den här länken, som skall vara avskrifter från US State Department (Utrikesministeriet), så gick man in för att hålla sig utanför konflikten. Man försökte hålla sig väl med regeringssidan utan att göra något som skulle kunna förarga eventuella framtida utbrytargrupperingar.

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 24 juli 2007, 09:42

På wikipedia hittar man följande:
Biafra was recognized by a small number of countries during its existence: Gabon, Haiti, Côte d'Ivoire, Tanzania, and Zambia. Despite a lack of official recognition, other nations provided assistance to Biafra. France, Rhodesia and South Africa provided covert military assistance. The aid of Portugal proved to be crucial to the republic's survival. Portugal's São Tomé and Príncipe, a pair of islands south of Biafra, became a center of humanitarian relief efforts; Biafran currency was printed in Lisbon, which was also the location of Biafra's major overseas office. Israel also gave Biafra arms that it captured in the 1967 Six-Day War, although that same conflict ruled out further assistance. In contrast, the United Kingdom and the Soviet Union provided military support for Nigeria,[1] and the war of Biafran secession ended in a humanitarian catastrophe as Nigerian blockades stopped supplies from entering the region. Hundreds of thousands – perhaps millions – of people died in the resulting famine.
http://en.wikipedia.org/wiki/Biafra

Europeiska äventyrare och legoknektar var också aktiva i Biafra, och de upprättade luftbron från São Tomé till Biafra, denna verksamhet finansierades av en kristen hjälporganisation, som jag tyvärr glömt namnet på.

EDIT:

Organisationen hette "Joint Church Aid", även känt som "Jesus Christ Airlines." Se artikel av Frederick Forsythe i New Statesman:

http://www.newstatesman.com/200202250022

Den amerikanska återhållsamheten kan ha berott på inrikespolitiska orsaker också. Dels med hänvisning till Vietnam, dels till det faktum, att oljeindustrin hoppades på seger för regeringen, medan en stor del av allmänheten nog kände sympati för de kristna utbrytarna.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 8 augusti 2007, 10:49

Svaret på ursprungsfrågan är tydligen "nej". Tack då vet jag mer. (Personen som påstod det till mig hade nog inte så bra koll och trodde bla att det i Nigeria verksamma oljebolaget Shell är amerikanskt så det var nog ett missförstånd alltihop.)

En annan sak:
G:son: du spekulerar om vem USA hade hjälpt om dom hade blandat sig i. Du tror att de hade säkrat oljan och hjälpt dom kristna. Jag känner igen resonemanget från diverse debatter men i verkligheten tycker jag att det kan se annorlunda ut. Exempel
1) Vietnamkriget: varken olja eller kristna.
2) Mellanöstern: USA stöder det lilla landet utan olja mot de stora länderna med.
3) Bosnien: USA stöder ett muslimskt folk i krig mot ett kristet.
Hur tänkte du?

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 8 augusti 2007, 11:30

Blixten skrev: En annan sak:
G:son: du spekulerar om vem USA hade hjälpt om dom hade blandat sig i. Du tror att de hade säkrat oljan och hjälpt dom kristna. Jag känner igen resonemanget från diverse debatter men i verkligheten tycker jag att det kan se annorlunda ut. Exempel
1) Vietnamkriget: varken olja eller kristna.
2) Mellanöstern: USA stöder det lilla landet utan olja mot de stora länderna med.
3) Bosnien: USA stöder ett muslimskt folk i krig mot ett kristet.
Hur tänkte du?
Det blev väl lite oklart där. Majoriteten är ju kristen i själva Nigeria också, men Biafra var uttalat kristet. Men USA:s regering hade sannolikt säkrat oljan. Det amerikanska folket däremot kände säkert sympati med det lilla kristna landet. Religionen är en faktor bland andra, som du skriver, sällan avgörande.i dagens värld, när man väljer sida.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Re:

Inlägg av LasseMaja » 30 mars 2009, 19:24

G:son skrev:Majoriteten är ju kristen i själva Nigeria också,
Idag har det nog svängt, jag har för mig att det finns 50 % muslimer och 40 % kristna i Nigeria.

Användarvisningsbild
Medlem

Re: Re:

Inlägg av G:son » 30 mars 2009, 19:40

LasseMaja skrev:
G:son skrev:Majoriteten är ju kristen i själva Nigeria också,
Idag har det nog svängt, jag har för mig att det finns 50 % muslimer och 40 % kristna i Nigeria.
Kan ha varit så redan under Biafrakriget, jag hade nog inte koll på det där när jag skrev mitt inlägg.

/G:son

Skriv svar