Tysklands president

Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023

Tysklands president

Inlägg av Amund » 3 juli 2010, 17:53

Nu har en ny tysk president valts. Har denne formellt samma makt som sin franske motsvarighet, eller är hans makt mera av ceremoniell karaktär? - Ungefär som i vår monarki.

Jag finner frågan relevant eftersom Tysklands president inte verkar vara viktig i något sammanhang överhuvudtaget, det handlar ju ändå om en statschef i en republik, och hans franske kollega verkar styra och ställa som han vore Napoleon. :)

http://www.dn.se/nyheter/varlden/christ ... -1.1130811

Magnus L
Medlem

Re: Tysklands president

Inlägg av Magnus L » 3 juli 2010, 20:10

Tyske presidenten fungerar ungefär som vår kung, dvs uppgifterna är av ceremoniell karaktär. Med skillnaden att ingen vet vem den tyske presidenten är. :D Då fick jag sagt vart jag står i den frågan, he, he

Den Franske motsvarigheten däremot:

Citerar Wikipedia:
Presidentens omfattande befogenheter ska säkerställa statsmaktens stabilitet och statens existens. Bland de viktigaste befogenheterna är rätten att utlysa beslutande folkomröstning och nyval till nationalförsamlingen. Presidenten utser vidare premiärministern och övriga regeringen, har makten över militären och är den som undertecknar internationella avtal och beslutar om insättande av kärnvapen. Presidentens ökade befogenheter har gjort att presidentvalet fått mer betydelse än parlamentsvalet, och valdeltagandet till presidentvalet är följaktligen högre.

Det är som synes skillnad på republik och republik :|

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 juli 2010, 21:21

Såvitt vad jag har förstått så har den tyske presidenten ansvarig över de övergripande för Tyskland i sin helhet, medan förbundsrepublikerna avgör själva med lite egna bestämmelser över skola, omsorg och dylikt. Det är egentligen förbundsrepublikerna som har historien eftersom de har bestämt över sig själva under lång tid.

Stefan

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 9 juli 2010, 08:31

Stefan Lundgren skrev:Såvitt vad jag har förstått så har den tyske presidenten ansvarig över de övergripande för Tyskland i sin helhet, medan förbundsrepublikerna avgör själva med lite egna bestämmelser över skola, omsorg och dylikt. Det är egentligen förbundsrepublikerna som har historien eftersom de har bestämt över sig själva under lång tid.
Inte riktigt. Som andra redan har påpekat så är förbundspresidentens makt mest av cermoniell form. Förbundspresidentens har inte hand om några övergripande frågor, det är förbundskanslern som mer ligger nära till hands.
Förbundspresidenten har dock en del befogenheter, bland annat har förbundspresidenten möjlighet att upplösa förbundsdagen om vissa villkor är uppfyllda.

/Martin

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 9 juli 2010, 12:31

Magnus L skrev:Tyske presidenten fungerar ungefär som vår kung, dvs uppgifterna är av ceremoniell karaktär. Med skillnaden att ingen vet vem den tyske presidenten är. :D Då fick jag sagt vart jag står i den frågan, he, he
Jo, det är nog en rätt bra beskrivning. Och ungefär så ser det ut i flertalet västeuropeiska republiker. Man har en president med ungefär den svenska monarkens arbetsuppgifter (och lite till), som ofta väljs indirekt av parlamentet (alltså inte direkt av folket). Ofta har presidentposten karaktären av ett hedersuppdrag som man får för "lång och trogen tjänst", alltså ungefär som vår talman eller våra landshövdingar.

Det är den mäktiga franska presidenten som är ett undantag, inte den mer eller mindre maktlösa tyska presidenten.

Skriv svar