Thule2 skrev:
Ola , angående HMS Porpoise . Ubåten målades klart röd som målubåt. Har du uppgifter att den varit moderubåt för miniubåtar eller sk. Navy seal
kontakta då Real admiral Matt Parr Royal Navy . Du hittar honom på brittiska flottan hemsida.
Thule
När HMS Porpoise sänktes var där tydligen en ornitolog med. För senare lades bilder ut på en sida för ornitologer - verkar som om de är fotointresserade också - på HMS Porpoise från det tillfälle då hon sänktes. Där finns många tydliga bilder, ubåten är målad i sedvanligt militär färg, lite svårt att säga exakt, men definitivt inte röd, jag skulle säga grön och jag vill lägga till att jag inte är färgblind. På tornets framsida är målat en rektangulär vit yta från tornets topp till botten, liksom där finns vita markeringar vid den främre vaggan för en DSRV och som det ser ut, lite svårare att se, en vit markering vid den bakre vaggan för en DSRV.
De här markeringarna motsvarar vad som på fotografier har visats från HMS Repulse, med DSRV Avalon i vaggan, på SSN-687 USS Richard B. Russel med DSRV Avalon, på SSN-676 USS Billfish med DSRV Avalon, SSN-666 USS Hawkbill med DSRV Avalon,på SSN-680 USS William H Bates med DSRV Avalon. Just denna Avalon opererades huvudsakligen i atlantiska vatten.
Det finns ingen tvekan, det framgår tydligt av fotografierna på HMS Porpoise från tillfället då hon sänktes, att hon är målad så som de andra ubåtar som finns fotograferade när de transporterar DSRVs.
Vad som gör mig verkligt ledsen är att det du skriver Thule är också vad som sagts - enligt en andrahandskälla får jag tillägga - från de som var satta att analysera ubåtskränkningarna i de svenska vattnen. Javel, nu är de överbevisade av en fotointresserad ornitolog!