Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Rickard » 2 december 2014, 08:12

Thule2 skrev:Det finns uppgifter i denna tråd bakåt, där jag beskrivit det 20 säkra inspelningar på främmande ubåtar Rickard. Det är marinens egna uppgifter.
Det är med stor säkerhet det som senare visade sig vara sill. Men för att vi skall kunna vara säkra så behöver vi en källa på informationen, tillsammans med källor/förtydliganden på alla andra påståenden i dina senare inlägg.

(Och det är ju så att en källa är inte en hänvisning till en text man själv skrivit tidigare som i sig saknar källa.)

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 2 december 2014, 08:13

Notera gärna vad jag skrev om Piranhan då, och vad som framkommit nu / Thule

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 2 december 2014, 08:33

Thule2 skrev:Notera gärna vad jag skrev om Piranhan då, och vad som framkommit nu
Hej Thule, skall jag tolka det som att du nekar till att motivera/påvisa källor till de påståenden som du lade fram här i går?

Och gällande Piranhan, så menar du - om jag förstår dig rätt - att man i ett ryskt TV-program anger ett annat årtal för den initiala sjösättningen, men inte när det första exemplaret levererades till sovjetiska marinen?

Ola Frithiofson
Medlem

Inlägg av Ola Frithiofson » 2 december 2014, 09:03

Thule2 skrev:
Ola , angående HMS Porpoise . Ubåten målades klart röd som målubåt. Har du uppgifter att den varit moderubåt för miniubåtar eller sk. Navy seal
kontakta då Real admiral Matt Parr Royal Navy . Du hittar honom på brittiska flottan hemsida.

Thule
När HMS Porpoise sänktes var där tydligen en ornitolog med. För senare lades bilder ut på en sida för ornitologer - verkar som om de är fotointresserade också - på HMS Porpoise från det tillfälle då hon sänktes. Där finns många tydliga bilder, ubåten är målad i sedvanligt militär färg, lite svårt att säga exakt, men definitivt inte röd, jag skulle säga grön och jag vill lägga till att jag inte är färgblind. På tornets framsida är målat en rektangulär vit yta från tornets topp till botten, liksom där finns vita markeringar vid den främre vaggan för en DSRV och som det ser ut, lite svårare att se, en vit markering vid den bakre vaggan för en DSRV.

De här markeringarna motsvarar vad som på fotografier har visats från HMS Repulse, med DSRV Avalon i vaggan, på SSN-687 USS Richard B. Russel med DSRV Avalon, på SSN-676 USS Billfish med DSRV Avalon, SSN-666 USS Hawkbill med DSRV Avalon,på SSN-680 USS William H Bates med DSRV Avalon. Just denna Avalon opererades huvudsakligen i atlantiska vatten.

Det finns ingen tvekan, det framgår tydligt av fotografierna på HMS Porpoise från tillfället då hon sänktes, att hon är målad så som de andra ubåtar som finns fotograferade när de transporterar DSRVs.

Vad som gör mig verkligt ledsen är att det du skriver Thule är också vad som sagts - enligt en andrahandskälla får jag tillägga - från de som var satta att analysera ubåtskränkningarna i de svenska vattnen. Javel, nu är de överbevisade av en fotointresserad ornitolog!

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 2 december 2014, 10:07

Den bok som Ola refererar till har jag tidigare pratat med andra om, det finns de som anser att det är ren science fiction.
Boken innehåller uppgifter om att en amerikansk Sea wolf samt en amerikansk Nr 1 setts av ett vittne på svenskt vatten.
Sea Wolfe ubåten man hänvisar till var då stationerad i Stilla havet. Den byggdes för övrigt om för att transportera service /underhållsdykare.
Jag pratade i telefon med en person om detta. Han sade kolla vad som finns på nätet om boken idag, och jag hittade precis det uppgifterna.
Men vad man har för åsikt om en bok har vi ju redan rett ut Rickard, det var du ju mycket bestämd med då jag hänvisat till andra böcker.
Jag anser deras uppgifter felaktiga tills det är bevisade.
Samt att om vi skall komma in på sovjetiska atom ubåtars samhörighet med Ufon, då är det nog bäst att vi tar på foliehatten"

Ber dig återigen kontakta brittiska marinen och deras ubåtskunninge amiral Ola. Så får du uppgifter om HMS Porpoise.
Du kan ju läsa Wikilänken nedan så länge.
Thule
http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Porpoise_(S01)

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 2 december 2014, 10:10

Thule2 skrev:Mina misstankar att man försöker skydda socialdemokratins tidigare företrädare har jag min fulla rätt att ha . Jag är övertygad att det är det detta egentligen handlar om. För som jag sagt tidigare, det försvunna boksidorna i Ljungs dagbok tror jag innehöll en order från Palme att släppa en sovjetisk ubåt ur Hårsfjärden. När det sedan visade sig att det fanns inspelat ljud på en ubåt, då fibblade man till det hela och planterade i Amalia.
Som gick på annan kurs än det inspelade ljudet. Jag har min fulla rätt att tro precis vad jag vill. Även om jag inte kan föra ett vitten" till bevis.
Det som hävdar att det var västubåtar har inte presenterat ett enda hållbart bevis på det. Det finns ingen lag som säger att man måste tro på
konspirationsteorier, och jag tillhör inte dem som tror på dem heller. Jag har min uppfattning, och du har din Rickard.
Och just att man måste blanda in utomstående självutnämnda experter i olika utredningar gör mina misstankar än större. För enligt Nils Ove Jansson så var man ju inte ens eniga i det olika komissionerna om vem och vad. Theutenberg skriver om sekretess belagda handlingar, dessa stannar här" enligt vissa officerare, fienden finns i huset dv.s O. Palme. Samtidigt så sägas att alla handlingar kom fram? Men att det finns en dold agenda från politiskt håll det är och kommer att vara min övertygelse tills någon bevisar motsatsen. Olas desperata försök att placera Usa som skyldig till den sista kränkningen i vår skärgård i Oktober i år är ett bra exempel på vilken betydelse detta har politiskt.
Thule
Så om jag förstår dig rätt så var Olof Palme spion för Sovjet??

Är detta också en teori i från Lars Gyllenhaal och von Braun eller din egen?
Thule2 skrev:
När det gäller Hutchinson och Deploix.
Dessa två (mycket ofta )vin drickande gentlemän skriver i boken att enligt ett vittne så siktades den amerikanska miniubåten Nr1 , och Sea Wolf
SSN 575 på svenskt vatten. Sea Wolf var stationerad i Stila havet vid tidpunkten . Man påstår vidare att Sea Wolf byggdes om 1965 för att kunna transportera Navy Seal dykare. SSN 275 byggdes om under åren 1971/73 för att kunna få med sig underhållsdykare.

Författarna berättar även om sovjetiska atom ubåtar som blir infångade av UFON m.m.

Thule
Riktig lågt inlägg Thule, hur kan du skriva något sådant utan de minsta källhänvisning?
Ola Frithiofson skrev:
När HMS Porpoise sänktes var där tydligen en ornitolog med. För senare lades bilder ut på en sida för ornitologer - verkar som om de är fotointresserade också - på HMS Porpoise från det tillfälle då hon sänktes. Där finns många tydliga bilder, ubåten är målad i sedvanligt militär färg, lite svårt att säga exakt, men definitivt inte röd, jag skulle säga grön och jag vill lägga till att jag inte är färgblind. På tornets framsida är målat en rektangulär vit yta från tornets topp till botten, liksom där finns vita markeringar vid den främre vaggan för en DSRV och som det ser ut, lite svårare att se, en vit markering vid den bakre vaggan för en DSRV.

De här markeringarna motsvarar vad som på fotografier har visats från HMS Repulse, med DSRV Avalon i vaggan, på SSN-687 USS Richard B. Russel med DSRV Avalon, på SSN-676 USS Billfish med DSRV Avalon, SSN-666 USS Hawkbill med DSRV Avalon,på SSN-680 USS William H Bates med DSRV Avalon. Just denna Avalon opererades huvudsakligen i atlantiska vatten.

Det finns ingen tvekan, det framgår tydligt av fotografierna på HMS Porpoise från tillfället då hon sänktes, att hon är målad så som de andra ubåtar som finns fotograferade när de transporterar DSRVs.

Vad som gör mig verkligt ledsen är att det du skriver Thule är också vad som sagts - enligt en andrahandskälla får jag tillägga - från de som var satta att analysera ubåtskränkningarna i de svenska vattnen. Javel, nu är de överbevisade av en fotointresserad ornitolog!
http://1.bp.blogspot.com/-bQ-HoKL1n1s/T ... an0002.jpg
Senast redigerad av 1 Kent, redigerad totalt 2 gånger.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 2 december 2014, 10:49

Att Olof Palme skulle varit spion för Sovjet tror jag inte en sekund på. Men att han var beredd att ge stora eftergifter gentemot grannen i öst.
Jag tror han spelade ett högt spel, genom att försöka ha en bra dialog med Sovjet, samtidigt som han hade goda förbindelser med deras motståndare. Det var det jag menade för ett par år sedan då jag skrev att Palme vädjade till Islands statsminister att dessa skulle behålla möjligheten att få stationera amerikanska B-52 plan för att kunna möta ett sovjetiskt hot. Samtidigt så drev han en linje för ett kärnvapenfritt norden. Så jag är själv helt övertygad att linjen var att man skulle hålla inne med eventuella bevis. Det är inget jag kan bevisa ,men jag tror så.
Och vetskapen om det här eftergifterna gentemot grannen i öst, skapade kritiska stämningar bland annan personal på Ud, som ansåg honom som fiende. Du borde ju egentligen ta frågan med Theutenberg i stället, som har försthandsinformation i saken.
För min teori kring mordet på Palme är att han gått för långt i sina eftergifter gentemot ryssarna. men jag kan ha helt fel.

Tyck vad du vill !
Thule

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 2 december 2014, 11:04

Thule2 skrev:Att Olof Palme skulle varit spion för Sovjet tror jag inte en sekund på. Men att han var beredd att ge stora eftergifter gentemot grannen i öst.
Jag tror han spelade ett högt spel, genom att försöka ha en bra dialog med Sovjet, samtidigt som han hade goda förbindelser med deras motståndare. Det var det jag menade för ett par år sedan då jag skrev att Palme vädjade till Islands statsminister att dessa skulle behålla möjligheten att få stationera amerikanska B-52 plan för att kunna möta ett sovjetiskt hot. Samtidigt så drev han en linje för ett kärnvapenfritt norden. Så jag är själv helt övertygad att linjen var att man skulle hålla inne med eventuella bevis. Det är inget jag kan bevisa ,men jag tror så.
Och vetskapen om det här eftergifterna gentemot grannen i öst, skapade kritiska stämningar bland annan personal på Ud, som ansåg honom som fiende. Du borde ju egentligen ta frågan med Theutenberg i stället, som har försthandsinformation i saken.
För min teori kring mordet på Palme är att han gått för långt i sina eftergifter gentemot ryssarna. men jag kan ha helt fel.

För övrigt så är det inte lägre än när du kallar Joakim Von Braun patetisk, i tidigare tråd.
Thule
Och du anser inte att Joakim Von Braun är patetisk när han hävdar att ryska dykare befunnit sig i 7-8c vatten i 6 -7 dagar i en våt ubåt av typen Triton-NN??

De skulle frusit ihjäl inom 24 timmar. Och skulle de haft någon form utav värmekälla t.ex. varmvatten så hade pumparna hörts tydligt.

Ola Frithiofson
Medlem

Inlägg av Ola Frithiofson » 2 december 2014, 11:21

Thule2 skrev:Den bok som Ola refererar till har jag tidigare pratat med andra om, det finns de som anser att det är ren science fiction.
Boken innehåller uppgifter om att en amerikansk Sea wolf samt en amerikansk Nr 1 setts av ett vittne på svenskt vatten.
Sea Wolfe ubåten man hänvisar till var då stationerad i Stilla havet. Den byggdes för övrigt om för att transportera service /underhållsdykare.
Jag pratade i telefon med en person om detta. Han sade kolla vad som finns på nätet om boken idag, och jag hittade precis det uppgifterna.
Men vad man har för åsikt om en bok har vi ju redan rett ut Rickard, det var du ju mycket bestämd med då jag hänvisat till andra böcker.
Jag anser deras uppgifter felaktiga tills det är bevisade.
Samt att om vi skall komma in på sovjetiska atom ubåtars samhörighet med Ufon, då är det nog bäst att vi tar på foliehatten"

Ber dig återigen kontakta brittiska marinen och deras ubåtskunninge amiral Ola. Så får du uppgifter om HMS Porpoise.
Du kan ju läsa Wikilänken nedan så länge.
Thule
http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Porpoise_(S01)
Där finns ganska många fotografier på amerikanska ubåtar när de transporterar DSRVs i ytläge. Av fotografierna framgår hur de har målats med vitt, väldigt karaktäristiskt, på tornet och i några fall vid vaggan för DSRVn. Fotografier finns också på HMS Porpoise, målad på samma sätt, vit rektangel på tornet och så vit vid vagga för DSRV. Målubåtar är målade röda, säger Thule, ja men HMS Porpoise är inte rödmålad på bilderna, den är grön och med dessa vitmålade karaktäristika, alltså inte målubåt utan så kallad Mosub, moderubåt, en taxi för miniubåtar. Jag har inget emot att tala med brittiska amiraler, tvärtom. Men om denne amiral liksom Thule säger att HMS Porpoise är röd när jag med egna ögon ser att hon är grön och vitmålad för DSRV, så är det mina egna ögon jag tror på. Är det någon som tycker jag bör tänka tvärtom? Du Thule?

Peter Huchthausen var USAs marinattaché i Moskva. Han visste mer om den sovjetiska flottan och dess ubåtsförband än de flesta av hans likar. Ibland tänker jag Sverige borde gå med i Nato, för då skulle de svenska marina analytikerna som svarat för underlagen som byggt upp den officiella hållningen från den svenska försvarsmakten märka att de inte kan mäta sig med den kunskap deras kollegor har inom Nato. Att de t.o.m. är i det närmaste ensamma med sin särskilda förståelse av ubåtskränkningarna i de svenska vattnen på 1980-talet. Benchmarking genom natomedlemsskap.

Huchthausen var en av de bästa på den plats inom den amerikanska militärmakten som han tilldelats efter förtjänst.

Alexandre Sheldon-Duplaix har tidigare arbetat som marin analytiker för den franska regeringen, knuten till försvarsdepartementet. Han föreläser idag om den Ryska marinens historia vid “College Interarmees de Defense” och forskar vid “ Service Historique de la Defense “. Vad jag har förstått har Sheldon-Duplaix utmärkta kontakter runt om bland marina militäranalytiker och officerskårer, så även den svenska. Känner svenska officerare som deltagit i ubåtsjakterna. Han har skrivit flera böcker inom utveckling av de marina stridskrafterna, deras strategier och kopplingar till säkerhetspolitik. Det var förmodligen en amerikansk ledd psyop som Sverige var utsatt för under 1980-talet, är hans slutsats som jag har uppfattat den och det tycker han är bra. Reagan gjorde rätt när han gick till offensiven under 1980-talet. De socialdemokratiska regeringarnas säkerhetspolitik första halvan av 1980-talet är nog snarare något han kritiserar än hyllar.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 2 december 2014, 12:04

Bilderna du refererar till är väl antagligen från den operationen 79/80 någonting då flera brittiska ubåtar tränade tillsammans med amerikanska flottan att aktivera Avalon DSRV systemet för ubåts räddning. Då målades framkant torn vitt och en del av skrovet om jag minns rätt?
Men vad har det med ubåtsintrången i våra vatten att göra. Och hur passar detta in med Sea Wolf och Nr 1 som författarna av boken skriver om?

Här finns en länk om Repulse som också deltog.
Jag skall kolla i mina böcker Ola, jag tror jag har en bild där Porpoise har stativen kvar och är vitmålad.

http://www.hms-repulse.co.uk/history.html

Thule
Senast redigerad av 2 Thule2, redigerad totalt 2 gång.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem

Inlägg av Urban » 2 december 2014, 12:23

Den blogg av fågelskådaren som det hänvisas till är på http://bagsy-thecaptainslog.blogspot.se ... chive.html och Ola Tunander har ställt frågor om ubåtens vita torn utan svar, men ingen aning om han fått svar.

HMS Porpoise blev 1979 ombyggd till bemannad målubåt enligt offentliga källor. Detta innebar förstärkning av det yttre skrovet, ballasttankar samt ventiler så att oladdade torpeder inte skulle skada henne. Togs ur tjänst 1982, placerad på "disposal list" 1983, använd för vapentester och sänkt som mål med Spearfish torped 20 oktober 1985.

I boken Modern Submarine Warfare av David Miller, John Jordan från Salamander Books, 1987, ISBN 0-86101-317-4 så finns det en bild på sidan 57 av just HMS Porpoise när hon byggs om till "range target" vilket jag tolkar som mål. Om den röda färgen är en synvilla beroende på ljussättning kan inte jag avgöra.

Det står i bokens bildtext "Increasing resources are devoted to trials and research in underwater warfare. Here the former Royal Navy submarine HMS Porpoise undergoes conversion to range target".

Bild

HMS Porpoise tagen ur tjänst. Fotot taget den 30/9 1982 vid Fareham Creek. Källa: http://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1421615

Bild

HMS Porpoise konverterad som mål och ankrad. Noterbart är de skydd över ventiler och andra känsliga detaljer som finns. Den Främre sonardomen borttagen så hon kan inte "se" under vatten. Samma bild som visats tidigare av Kent fast i större format

Bild

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 2 december 2014, 18:34

Thule2 skrev:Men vad man har för åsikt om en bok har vi ju redan rett ut Rickard, det var du ju mycket bestämd med då jag hänvisat till andra böcker.
Jag har faktiskt ingen aning om vad du tänker på här, mer än du sannolikt missuppfattat något jag skrivit. Förklara?

I övrigt får jag konstatera att istället för att svara på någon av mina frågor om motiveringar/källor till den mängd påståenden du lade ut i går så har du istället fortsatt att skriva nya inlägg med ännu fler utsagor.

Av det får jag dra den tråkiga slutsatsen att du egentligen inte önskar faktiskt diskutera / försöka reda ut något på riktigt - utan bara ständigt producera nya inlägg som blir omöjliga i ren mängd för andra att ifrågasätta, inte minst när de aldrig blir tillräckligt konkreta att ens förstå vad du överhuvudtaget menar och allra minst har för faktabakgrund.

En snarlik debattstil kallas "Gish Gallop":

http://rationalwiki.org/wiki/Gish_Gallop

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 2 december 2014, 18:49

Nedanstående skrev jag i en annan tråd men det kan kanske vara ett relevant förtydligande även här.

Om man här ombes ange källor för centrala delar av sitt resonemang så förväntas man antingen ange dem (inte ner på sidnivå) eller säga att man bygger ett resonemang på egna funderingar/analyser utan direkta källor. Valfritt av de svaren är ok men inte att vägra svara på rimliga frågor om källor.

Källfrågor ska givetvis vara rimliga, ingen här har tid eller lust att gräva fram källor på varje detalj man skriver, det ska som sagt handa om centrala delar.

/Marcus

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 2 december 2014, 19:08

Thule2 skrev: Tyck vad du vill !
Thule
Väntar på svar angående vad DU anser eftersom du försökt förlöjliga mitt inlägg så måste du ju ha en åsikt om nedanstående.

Och du anser inte att Joakim Von Braun är patetisk när han hävdar att ryska dykare befunnit sig i 7-8c vatten i 6 -7 dagar i en våt ubåt av typen Triton-NN??

De skulle frusit ihjäl inom 24 timmar. Och skulle de haft någon form utav värmekälla t.ex. varmvatten så hade pumparna hörts tydligt.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 2 december 2014, 19:43

En fråga: Varför måste de ha befunnit sig under vattnet i 6-7 dagar? Är det inte rimligare att de vistas uppe på land/i värme under all tid de inte måste befinna sig under vattnet?

Skriv svar