Thule2 skrev:Jag anser att du fick svar på frågorna tidigare Rickard.
Hej Thule, nej du hade inte svarar på någon enda fråga eller försökt motivera något påstående.
Thule2 skrev:Uppgiften att det finns 20 st säkra inspelningar på ubåtsljud skrev jag redan i vår diskussion kring Amalia.
Jo, men även då hade du ingen referens till varifrån uppgiften kom vilket inte gör det möjligt att kontrollera vad det egentligen handlar om.
Om det inte finns någon mer konkret än att det fanns "20 säkra inspelningar" (med i din lista över saker som pekar mot Sovjet dessutom) så är det med största sannolikhet det som visade sig vara sill. Jag återkommer med källa om detta.
Thule2 skrev:Den kommer från försvaret, hittar inte länken igen tyvärr. Men uppgiften finns även i den nya boken av N:O J:
Det är ju intressant om han tar upp det ännu.
Thule2 skrev:För övrigt så finns det 2587 observationer av föremål och 239 av dykare enligt N:O .J
Ja, det är ju jättekänt och har diskuterats jättemycket här i tråden.
Thule2 skrev:Samt att det finns vittnesbeskrivningar av vad vittnen sett i for av föremål och dykare.
Ja, det är ju också känt i sig eftersom de främmande miniubåtarna ständigt uppträdde i ytläge nära åskådare och man visste inom Försvaret väl om hur dessa såg ut. Men som sagt, man är ju också jättetydlig med att man inte hittat några sovjetiska ubåtsmodeller som motsvarar detta.
Thule2 skrev:Observationen vid Gullmarn 85 har senare visat sig ha stora likheter med detaljer på Losos/ Piranha.
Det fotografi som togs 1985 i Gullmarsfjorden? Vilka är dessa likheter menar du?
Thule2 skrev:När det gäller filmen om Piranha så förstår jag inte riktigt vad du menar.
För om ett ryskt reportage gör gällande att den fösta Piranhan sjösattes 1984 bör väl den uppgiften vara av intresse ?
Det kan säkert vara intressant att se det TV-programmet, men så länge det är talade uppgifter på ryska som du hittills lämnat motstridiga uppgifter om och inte kan kontrolleras av icke-rysktalande så är det svårt att nu veta vad man skall göra med de uppgifterna, samt hur de bör viktas mot alla andra källor som anger ett annat årtal.
För det är ju inte självklart så att om man har t ex tio källor på en sak och en källa på en annan - att man inte självskrivet kan välja den enda för att den säger "bäst" sak. Det handlar ju bland annat om kvaliteten på källorna i sig.
Och det är fortfarande också så att det primära intresset är när olika ubåtar blev
operativa i sovjetiska marinen, inte i första hand när man eventuellt sjösatte en prototyp. Att en ubåtskonstruktionsfirma skulle använda en prototyp för att göra extremt vågade operationer mot främmande makts inre vatten och segla in en trång fjord vid en av svenska flottans huvudbaser på västkusten känns inte för sannolikt i sig.
Thule2 skrev:Det som är intressant är att man i filmen berättar att den gick i sjön 1984, och var i skandinaviska länders vatten.
Kan du specificera uppgiften om att den var i skandinaviska vatten?
Jag gissar nu att detta är det som Lars Gyllenhaal pratade om i radioprogrammet för någon månad sedan och då var det inte detta som faktiskt sades.
Men återkom så kan vi titta på det.
Den generella saken med alla dessa frågor är att de är så pass komplicerade och komplexa och att det är väldigt lätt att något "låter bra", men när man tittar lite närmare på det så håller det inte. Om detta dessutom händer igen och igen och igen så blir man slutligen ganska skeptisk.
Det var även en mängd andra frågor från de senaste dagarna gällande olika uppgifter/påståenden från dig som inte kom med i ditt svar, men vi kan ta det senare.