Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Probos
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Probos » 7 mars 2016, 14:35

JHAN skrev:noterade att palmegruppen gatt ut med att dom nu tittar pa stay behind och barbrogruppen. Ganska spektakulart da dessa grupper officiellt inte existerade for bara en vecka sedan...
Det har saklart skrivits om dom (Jallai bla.) men jag har aldrig hort ett medgivande forut sa det kanske finns hopp om att det skall ta fart aven i denna fraga framover :D
Nja, ganska felaktigt påstående. Stay-Behind rörelsen kom till allmänhetens kännedom 1990 då DN hade en artikelserie om detta sedan har det då och då kommit artiklar i ämnet och i diverse forskning. T.ex TV4 Kalla Fakta hade ett inslag om detta ca 2011 då Reinhold Geijer (aktiv agent i Stay-Behind) framträdde.
Så att bygga en argumentation på att detta är ny fakta, koppla detta till Jallai och föra detta i bevis för att det måste vara Nato håller tyvärr inte.
Att kvällstidningarna gör lite nummer av Staybehind samband med Palmemordets årsdag är förväntat men är ingen ny info.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 7 mars 2016, 14:39

Magnus L skrev:
Thule3 skrev:Vid Tjuvholms sundet så går vattnet vid högvatten minst trettio meter högre upp på stranden, det var lågvatten den dagen vi var där och badade.
Dagen vi for ut med marinen och Säpo var det återigen högvatten , och dåligt väder tyvärr. Så spåren behöver av nödvändighet inte varit på land när det avsattes //Thule
Nej men nivåskillnaden är ju inte sådär jätteenorm mellan högsta och lägsta med nån dags mellanrum. Oftast. Så farkosten var ju med all sannolikhet rejält exponerad även om vattnet var högt.
Det kan skilja någon meter i vattenstånd bara på några timmar, till saken hör att stranden är väldigt flack vid sidan av Tjuvholmssundet. Men sannolikt var en eventuell farkost exponerad, ja.

Det finns ju många andra typer av bandgående farkoster (inte minst landbaserade) och det vore ju roligt att se ifall det helt enkelt var fråga om en bandgrävare som muddrade lite när det ändå var lågt vattenstånd...

Probos
Medlem

Inlägg av Probos » 7 mars 2016, 15:05

Kent skrev:Mitt under en svensk marinövning 2015 siktade personalen ett ubåtsperiskop. Det togs för svenskt, men var enligt Försvarsmakten en främmande inkräktare. Händelsen klassas som ”sannolik ubåt”, näst högst på en sexgradig skala och rapporterades till regeringen.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/okant- ... id-ovning/
Visserligen är detta främst en historisk tråd men jag tycker det finns en kontinuitet från Kalla Kriget till nu när det gäller dessa typer av observationer.

Om vi antar att denna observation är korrekt (och de andra i Östergötlands skärgård) så tyder det på att motståndaren är överlägsen i ubåtsteknik eftersom man vågar blotta sig mitt bland svenska örlogsfartyg. Man verkar då inte oroa sig för t.ex. HYDRA som man kan anta vara aktivt under torpedskjutning, vidare verkar man inte oroa sig för att torpeden skulle låsa på ubåten (även om torpeden inte hade någon stridsdel).

Den gamla klassificeringsskalan på 1-6 bör också kompletteras med en sannolikhetskala 1-6 där klassificering multipliceras med sannolikhet/trovärdighetsvärde. Alla värden (observationer) över en viss tröskel t.ex. 4 kan förkastas. D.v.s. en säker ubåtsobservation i Baggensfjärden (klassificerings 2) observerat av en lekman (sannolikhet 6) får värdet 12 och kan förkastas. (Efteranalysen visade att det var en avloppsledning/flytbrygga). Ett sådant system bör trycka bort allt brus och lyfta fram de riktigt intressanta iakttagelserna.

Med en sådan hungrig motståndare så bör det väl vara ganska enkelt att gillra en fälla "Notvarp 2". Endast ett mycket fåtal känner till det egentliga syftet, att locka en fientlig ubåt i fällan, den officiella täckmanteln måste vara tillräckligt lockande. T.ex. en samövning med Nato och MH-60R Sea Hawk eller något vapentest.

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem

Inlägg av Wedman » 8 mars 2016, 19:52

Probos skrev: Den gamla klassificeringsskalan på 1-6 bör också kompletteras med en sannolikhetskala 1-6 där klassificering multipliceras med sannolikhet/trovärdighetsvärde. Alla värden (observationer) över en viss tröskel t.ex. 4 kan förkastas. D.v.s. en säker ubåtsobservation i Baggensfjärden (klassificerings 2) observerat av en lekman (sannolikhet 6) får värdet 12 och kan förkastas. (Efteranalysen visade att det var en avloppsledning/flytbrygga). Ett sådant system bör trycka bort allt brus och lyfta fram de riktigt intressanta iakttagelserna.
Klassificeringsskalan 1-6 var åtminstone tidigare kompletterad med en klassificering av källans tillförlitlighet A-F:
A = Fullt tillförlitlig
B = Vanligen tillförlitlig
C = Ganska tillförlitlig
D = Vanligen inte tillförlitlig
E = Inte tillförlitlig
F = Tillförlitligheten kan inte bedömas.

En underrättelse kunde alltså klassas som B 2.
Probos skrev: Med en sådan hungrig motståndare så bör det väl vara ganska enkelt att gillra en fälla "Notvarp 2". Endast ett mycket fåtal känner till det egentliga syftet, att locka en fientlig ubåt i fällan, den officiella täckmanteln måste vara tillräckligt lockande. T.ex. en samövning med Nato och MH-60R Sea Hawk eller något vapentest.
När det gäller dagens ubåtskränkningar så tycker jag, liksom när det gäller kränkningarna på 80-talet, att beteenden som att gå upp med periskop mitt bland örlogsfartyg inte är ett bevis för att det rör sig om en hungrig sovjetisk/rysk motståndare. Det finns andra alternativ som att ubåten kommer från ett "vänskapligt" land.

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 9 mars 2016, 00:39

JHAN skrev:trevligt att klintehamn och kappelhamsviken fanns med i SOU:1995 men irriterande tomt pa data fran bottensparen.
Det har jag och andra också noterat. Det är denna detalj i kombination med annat i rapporterna som ligger till grund för påståendet att man inte kan se dem som den "absoluta sanningen". Det finns mer bakomliggande info, (Thule hävdar att det finns mycket mer).

Bill.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 9 mars 2016, 05:34

Ubåtskommissionen 1995 skriver ju också
"Avseende bottenspår är bedömningen vad avser Hårsfj. 1982 ) Klinteh. 86) Och Kappeh. 87) att spår där åstadkommits av bottengående farkoster.
Samt att de utanför det egentliga Hårsfj. omr förekommer spår av farkoster som inte är bandgående"
"Vi bedömer spåren som bevis för främmande undervattensverksamhet"

Utredningen 2001 säger följande " Den samlade slutsatsen är att främmande undervattensverksamhet förekommit mellan 1980 och 1992.

Vad beträffar spåren i Tjuvholm sundet 1983 så var försvarets slutbedömningen .

"Främmande undervattensverksamhet har genomförts i Botten viken, Siknäs fjärden och Törefjärden" Även verksamhet i anslutning till flygflottiljen
F-21 har konstaterats. Verksamheten bedöms vara riktad bl. a mot min och ammunitions installationer i anslutning till den sk. Kalix linjen"

Av intresse är ju också att det fanns sk. identifieringsrännor, även kartor med dem) för Nato ubåtar, i syfte att undvika missförstånd mot främmande och oidentifierade företag.

Vad gäller spåren från Hårsfjärden
" De har även konstaterats spår av en större ubåt , med koppling till spår från miniubåtarna"
" Det förekom sådant underrättelse material som under inga omständigheter kunde släppas, inte ens till ubåtskommissionen" och i synnerhet inte till UD och ubåtsutredaren Rolf Ekéus"

//Thule

Probos
Medlem

Inlägg av Probos » 9 mars 2016, 11:59

Wedman skrev:
Probos skrev: Den gamla klassificeringsskalan på 1-6 bör också kompletteras med en sannolikhetskala 1-6 där klassificering multipliceras med sannolikhet/trovärdighetsvärde. Alla värden (observationer) över en viss tröskel t.ex. 4 kan förkastas. D.v.s. en säker ubåtsobservation i Baggensfjärden (klassificerings 2) observerat av en lekman (sannolikhet 6) får värdet 12 och kan förkastas. (Efteranalysen visade att det var en avloppsledning/flytbrygga). Ett sådant system bör trycka bort allt brus och lyfta fram de riktigt intressanta iakttagelserna.
Klassificeringsskalan 1-6 var åtminstone tidigare kompletterad med en klassificering av källans tillförlitlighet A-F:
A = Fullt tillförlitlig
B = Vanligen tillförlitlig
C = Ganska tillförlitlig
D = Vanligen inte tillförlitlig
E = Inte tillförlitlig
F = Tillförlitligheten kan inte bedömas.

En underrättelse kunde alltså klassas som B 2.
Tänkte väl att det borde finnas en sådan skala. Den informationen är helt utlämnade i DN-artikeln ang. senaste kränkningen.
Wedman skrev:
Probos skrev: Med en sådan hungrig motståndare så bör det väl vara ganska enkelt att gillra en fälla "Notvarp 2". Endast ett mycket fåtal känner till det egentliga syftet, att locka en fientlig ubåt i fällan, den officiella täckmanteln måste vara tillräckligt lockande. T.ex. en samövning med Nato och MH-60R Sea Hawk eller något vapentest.
När det gäller dagens ubåtskränkningar så tycker jag, liksom när det gäller kränkningarna på 80-talet, att beteenden som att gå upp med periskop mitt bland örlogsfartyg inte är ett bevis för att det rör sig om en hungrig sovjetisk/rysk motståndare. Det finns andra alternativ som att ubåten kommer från ett "vänskapligt" land.
Kränkning är en kränkning oavsett var den kommer ifrån. Men jag inser att mitt inlägg kan uppfattas en aningen svamligt. Händelsen att en ubåt från främmande makt befinner sig bredvid svenska örlogsfartyg under torpedskjutning då man kan anta att sonar mm används aktivt är osannolik och saknar strategiskt värde och dessutom tillför en stor politisk risk dessutom oavsett Nato/Ryssland. M.a.o. så slutsatsen med kända fakta är att observationen var felaktigt (som en hel del andra från början "säkra" som publicerats nyligen). Dom riktigt intressanta står det inte så mycket om av förklarliga skäl. Sedan kanske man inte alltid ska ha bilden av nation, det kan finnas andra typer av organisationer som vill verka dolt i rent brottsliga syften.

Qmannen
Medlem

Inlägg av Qmannen » 10 mars 2016, 22:09

I SOU 1995:135 Ubåtsfrågan 1982-1994 beskrivs flera olika rapporterade händelser som bedömts som möjlig eller sannolik ubåt. Några få har bedömts som ubåt. En händelse, där en kvinna ser rör i vattnet, bedöms som ubåt (s.180). Det finns flera händelser där flera personer gjort liknande iakttagelser men det då bedömts som möjlig eller sannolik ubåt. Är det någon på forumet som vet mer om den händelsen och varför den bedömdes som ubåt?

/Qmannen
rör.JPG
rör.JPG (62.7 KiB) Visad 528 gånger

Probos
Medlem

Inlägg av Probos » 11 mars 2016, 10:43

Qmannen skrev:I SOU 1995:135 Ubåtsfrågan 1982-1994 beskrivs flera olika rapporterade händelser som bedömts som möjlig eller sannolik ubåt. Några få har bedömts som ubåt. En händelse, där en kvinna ser rör i vattnet, bedöms som ubåt (s.180). Det finns flera händelser där flera personer gjort liknande iakttagelser men det då bedömts som möjlig eller sannolik ubåt. Är det någon på forumet som vet mer om den händelsen och varför den bedömdes som ubåt?

/Qmannen
rör.JPG
Just den händelsen vet jag detaljerna runt inte men året innan så fotograferades en ubåt, man kan väl anta att de är samma farkoster som återkommer i närtid.

Bilden finns bland annat här,
viewtopic.php?t=40951&start=150#p647541

viewtopic.php?t=40951&start=150

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 11 mars 2016, 16:58

Jag tittar in ibland i tråden, det är roligt att diskussionen fortsätter.

Thule, när det gäller de spår på stranden du hittade 1983 så hjälpte jag dig för några år sedan att begära fram de dokument som fanns kring den händelsen, vilket visade sig vara från SÄPO endast.

Nu skriver du dock om "Försvarets slutbedömning" gällande dessa spår:
Thule3 skrev: Vad beträffar spåren i Tjuvholm sundet 1983 så var försvarets slutbedömningen .

"Främmande undervattensverksamhet har genomförts i Botten viken, Siknäs fjärden och Törefjärden" Även verksamhet i anslutning till flygflottiljen F-21 har konstaterats. Verksamheten bedöms vara riktad bl. a mot min och ammunitions installationer i anslutning till den sk. Kalix linjen"
Det jag alltid tycker är viktigt är att det är tydligt vilken information som är vilken och var den kommer ifrån. Utan den kontexten blir det omöjligt för någon annan att värdera eller tillgodogöra sig uppgifter överhuvudtaget.

Den "slutbedömning" som du anger ovan här är alltså inte någon officiell sådan, utan du har ju tidigare berättat att det är en återgivning av ett samtal du haft vilket inte framgår tydligt nu.

Uppgiftslämnaren är dessutom anonym. Det gör det förstås lite problematiskt på flera sätt, bland annat då det ju blivit fel tidigare när uppgifter per telefon till dig har senare återgivits på forumet och sedan visat sig vara felaktiga/missförstånd.

När text skrivs innanför citationstecken menas vanligen att det är just ett exakt återgivande av vad någon sagt eller skrivit. Då blir det lite konstigt när det presenteras olika versioner av samma citerade text. När du första gången lade ut ovan citat såg det ut så här:

"Analysen av händelserna i Töre 1987 gav slutsatsen att främmande undervattensverksamhet skett i Botten viken, Siknäsfjärden, och Törefjärden.
Målen har bedömts vara min och ammunitionsförråden i anslutning till Kalix linjen"
Även operationer i anslutning till F-21 bedöms ha genomförts"

Det är för mig lite förbryllande att du alltså tidigare angivit att texten ovan gällde incidenten i Törefjärden 1987, men att du nu tagit bort stycket som angav att det handlade om Töre 1987 och istället flyttat den fyra år bakåt i tiden och då blir en "slutbedömning" för spåren du upptäckte i Tjuvholmssundet 1983?

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 11 mars 2016, 18:39

Årtalen jag angett är liktydiga med båda händelserna. Sammanfattningen jag fått från en representant från Fm, (som även var med under åren) var att 1983 så gjordes iakttagelser av en ca 30 meter lång ubåt som då var okänd. Man hade observationer av torn och skrov, men efterforskningar gav resultat. Den slutliga bedömningen för analysen gäller både första Töre incidenten 1983 och den andra 1987. Det är den sammanfattning jag har fått. Om spåren jag och min fru såg vid Tjuvholmen 1983 har koppling till någon ubåt har ingen sagt. Däremot så är platsen alldeles brevid F-21 . Svaret jag fick vid direkt fråga några dagar senare om man funnit något, var "Möjligen en skadad kabel" mer fick vi inte veta. Veckorna innan iakttogs ju även dykfarkoster av privat personer inne i Luleå hamn. Tilläggas till 1987 var ju även att stora tunga föremål flyttats på botten inne i Töre fjärden. Föremål som ej kunnat flyttas för hand enligt uppgift. Men totalbilden av kränkningarna var likvärdiga för både 1983 och 1987.

När det så gäller telefonsamtalet, jag vet vad jag hörde. Men jag har mer kunskap idag om flera saker som jag inte visste eller förstod för bara ett år sedan.
Och om du eller andra vill försöka misskreditera mig, eller misstänkliggöra mig så var så god. Du får tro precis vad du vill, men jag vet vad jag hörde .
Och som sagt jag förstår mer idag . Och min åsikt att det ligger en politisk vilja bakom att så tvivel vilka inkräktarna i våra vatten var, det står jag fast vid. Men en dag kommer säkert sanningen att komma fram //Thule

Och för att förtydliga en del av det.
Det som jag pratat med har samstämmigt men på olika sätt berättat, att när det gällde utpekande av Sovjet som skyldig så var det locket på.
Det fick inte göras . En sade , "nej nej , för f.n det var omöjligt ,det var locket på " En annan berättade att bevisen fanns, men man fick inte använda dem. Uttalanden som att man inte kunde gå så hårt fram mot Sovjet , säger en del om hur det här gick till. Det som gjorde grovjobbet" och med till buds stående medel visade på vem den skyldige var blev tystade. Några som deltog har i efterhand skrivit böcker , eller på annat vis försökt ge en klarhet i vad som pågick. Men den politiska makten och härligheten " var långt mer viktig. Så att offra några på vägen , det ingick i spelets regler.
Geijer affären är ju ett bra exempel på hur man tog hand om känsliga ärenden !

För övrigt så har jag under en längre tid arbetat med en bok med mitt eget material . Och tänk " hemska tanke" om det fanns/finns någon från andra sidan" som var med ?

Så "Vad hände efter 1983" ?

Angående rapporten som skrevs om vår iakttagelse 1983 så var det ju Marinen som hade hand om ärendet. Vi vet både du och jag Rickard vilken officer som var ansvarig. Att du skriver att uppgifterna fanns hos Säpo , är ett sätt att återigen försöka förminska betydelsen av händelsen
och göra en egen tolkning av vad som skett. Marinens kontor i Luleå lades ner som du vet, och därför var det svårigheter att få fram materialet
efter så lång tid. Men ansvarig var officer X från marinen. Det var ju även han som skötte övriga händelser och uppgifter kring det som hände under 1983. Och vi kom ju via gamla bilder fram till vem han var, och vad han hette.

När det gäller anknytning och eventuella operationer mot och kring F-21 så säger Jan Leijonhielm" tidigare chef för Rysssland studier vid FOI
om det Ryska kartor som framkommit. " på kartan så är militärområdet kring F-21 extra noggrant markerat, Det råder inga tvivel vad kartan skulle
användas till" Informationen var viktig för att kunna sondera kusten med ubåtar. Det här rör sig om en operativ plan, om man skulle behöva göra operationer mot Sverige. Kartan har mycket detaljerade uppgifter om djup i hamnar och kanaler"

1983 så fanns även militära installationer rakt upp på land, ovanför strandremsan där banspåren var .

Och så till sist, jag hade ett utlovat sammanträffande med en journalist som eventuellt var tilltänkt att hjälpa mig med vidare bearbetning av mitt material. Och att vi skulle dryfta ubåtskränkningarna i allmänhet. Du bad mig om namn och telefon nr till vederbörande.
Jag gav dig vad du frågade , och efter det hörde aldrig journalisten av sig mer ? Vad hände på vägen ?

Nu har det löst sig i alla fall , bara så du vet.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 12 mars 2016, 12:50

EDIT
Senast redigerad av 1 JHAN, redigerad totalt 12 gånger.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 12 mars 2016, 12:53

Probos
Nja, ganska felaktigt påstående. Stay-Behind rörelsen kom till allmänhetens kännedom 1990 då DN hade en artikelserie om detta sedan har det då och då kommit artiklar i ämnet och i diverse forskning. T.ex TV4 Kalla Fakta hade ett inslag om detta ca 2011 då Reinhold Geijer (aktiv agent i Stay-Behind) framträdde.
Så att bygga en argumentation på att detta är ny fakta, koppla detta till Jallai och föra detta i bevis för att det måste vara Nato håller tyvärr inte.
Att kvällstidningarna gör lite nummer av Staybehind samband med Palmemordets årsdag är förväntat men är ingen ny info.
Men är det ändå inte första gången det bekräftats officiellt, i detta fallet av Palmegruppen? Att det skrivits om det är väl en annan femma men när en utredningsgrupp går ut och säger att dom skall titta närmare på dessa grupper tycker iallafall jag att det går framåt.

nu var det inlagget lite OT och kanske skulle postats pa palmemordet forumet.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 12 mars 2016, 13:09

Ja jisses. När det blir så proppfullt med sådan enorm mängd spretande påståenden blir det en smula svårläst och krångligt att svara på, men jag gör ett försök.
Thule3 skrev:Den slutliga bedömningen för analysen gäller både första Töre incidenten 1983 och den andra 1987.
Men lite allvarligt nu. Om vi just nu struntar i att det i sig är muntliga anonyma andrahandsuppgifter, så har du tidigare publicerat den texten, innanför citationstecken, där det specifikt stod Töre 1987. Nu vill du alltså ändra ditt tidigare citat så att det även innefattar händelserna i Töre fyra år tidigare.

Dessvärre skrev du ju specifikt i inlägget innan att detta var "Försvarets slutbedömning" på de spår som du hittade, inte på någon av Töreincidenterna.

De sandspåren du upptäckte 1983 var dessutom den 20:e juni, vilket i sig var en hel månad innan själva Töreincidenten 1983 startade (17 juli) vilket alltså fortfarande inte gör att det går att få ihop med vad du påstår.

Jag tycker verkligen det är häpnadsväckande över dels hur enormt mycket felaktig information du lagt ut här under åren och hur ständigt det bara blir en axelryckning när det framkommer att dina påståenden inte stämmer. Jag förstår faktiskt inte hur detta går ihop.

Thule3 skrev:När det så gäller telefonsamtalet, jag vet vad jag hörde.

Nu har givetvis anonyma andrahandsuppgifter av rent källkritiska grunder nära noll värde i sak ändå, men det är ju dessutom så att när det vid ett tillfälle faktiskt gick att kontrollera dina utsagor, i det fallet mot Sven-Olof Kviman, så hade du ju fullständigt missuppfattat vad han sade, men ändå lade ut det på forumet under buller och bång.

Om det var jag själv som ständigt blev påkommen med att publicera felaktiga uppgifter så hoppas jag åtminstone att det skulle leda till viss självrannsakan.

Thule3 skrev:Och om du eller andra vill försöka misskreditera mig, eller misstänkliggöra mig så var så god. Du får tro precis vad du vill, men jag vet vad jag hörde .
Det man behöver vara medveten om är att om andra kommenterar eller ifrågasätter påståenden man gör på ett diskussionsforum behöver inte betyda att andra strävar efter att misskreditera någon. Det är tvärtom själva idén med att diskutera.

Dessutom, om man verkligen på riktigt strävar efter kunskap, och inte bara "tro", så bör man bli glad, även om det kan kännas jobbigt i stunden, att få veta att någon uppgift man trott på är fel, för det betyder i sig att man lärt sig något nytt.

Här är för övrigt ett annat exempel från ditt förra inlägg som visar ganska bra hur källor används.
Thule3 skrev:" Det förekom sådant underrättelse material som under inga omständigheter kunde släppas, inte ens till ubåtskommissionen" och i synnerhet inte till UD och ubåtsutredaren Rolf Ekéus"
Här är alltså ett citat igen, men som det inte i ditt inlägg framgår vad det kommer ifrån. Jag känner dock igen det ifrån Bo Theutenbergs dagbok och då kan man kontrollera ursprungstexten. Den ser ut så här:

"Det fanns material från Underrättelsesidan som var av sådan natur att det var fullständigt embargo på det. Såvitt jag förstår har det inte släppts vare sig till Ubåtskommissionen eller till UD (där det fanns ett särskilt embargo)."

(Sid 131)

Som framgår är ditt citat felaktigt återgivet på flera punkter. Det handlar dessutom inte bara om att du slarvar med citerad text, som ju betyder att det är en exakt återgivning av något, du har dessutom adderat till helt egna saker i form av namnet Rolf Ekéus.

Det tragikomiska i detta fusk är att det samtidigt visar vilken avgrundsdjup okunskap som föreligger. Det som Bo Theutenberg skriver om i januari 1983 är ju den första utredningen, kallad Ubåtsskyddskommissionen, och som du utan vidare blandar ihop med den tredje utredningen som leddes av Rolf Ekéus nästan tjugo år senare, SOU 2001:85.

Thule3 skrev:Och som sagt jag förstår mer idag . Och min åsikt att det ligger en politisk vilja bakom att så tvivel vilka inkräktarna i våra vatten var, det står jag fast vid.

Jag tvivlar inte på att du tror att du "förstår" mer nu. Däremot så är den typen av insinuationer ohederliga på flera olika vis. Det är en sådan tråkig och bedräglig poisoning the well-teknik, men som är lätt att ta till och svår att försvara sig emot.

Jag kan naturligtvis inte tala för någon annan än mig själv, men jag kan verkligen lova att du har fullständigt uppåt väggarna fel i detta. Tro mig att jag skulle tycka det var mycket lättare om det verkligen varit sovjetiska miniubåtar som var boven i dramat.

Thule3 skrev:Men en dag kommer säkert sanningen att komma fram
Det tror jag faktiskt alla i denna tråd hoppas på.

Thule3 skrev:Det som jag pratat med har samstämmigt men på olika sätt berättat, att när det gällde utpekande av Sovjet som skyldig så var det locket på.
Jag tvivlar inte på att det är folk som säger det till dig. Det var ju en jättevanlig uppfattning på 80-talet att det låg till så. Att teorin om hemliga bevis mot Sovjet var fel vet vi dock i nutid när vi exempelvis vet att dåtidens kvalificerat hemliga rapport direkt till statsministern från analysgruppen är jättetydlig med att inga bevis fanns. Men det har jag ju påtalat hundra gånger, men då det inte går ihop med vad du hoppas på så ignorerar du detta och den mängd andra konstaterade uppgifter som gör den teorin omöjlig.

Ett så kallat nyord, faktaresistens, beskriver detta väl.

Thule3 skrev:För övrigt så har jag under en längre tid arbetat med en bok med mitt eget material .

Det blir säkert en intressant bok på många vis. Kan du beskriva någonting om vilken process för faktagranskning du planerar?

Thule3 skrev:Och tänk " hemska tanke" om det fanns/finns någon från andra sidan" som var med ?
Det skulle vara jätteintressant att ta del av detta. Det råder ju en ganska stor brist på sådana vittnesmål, undantaget stjärnvittnet "Sergej" med satellitstyrda plastkärnvapen utplacerade med 30-talsubåtar.

Däremot snälla, sluta med sådant som "hemska tanke", det blir bara larvigt. Om just du lyckas med det som svenska Försvaret misslyckats med i över 30 år, d.v.s. hitta bevis på sovjetiska miniubåtsintrång, så tror jag ingen blir ledsen för det och definitivt inte jag.

Bara för att man inte tror på "bevis" på extremt undermålig kvalitet så innebär det inte automatiskt att drivs av en vilja att skydda Sovjet. Hela den konflikten känns så extremt konstruerad och givetvis djupt ohederlig som debattmetod.

Thule3 skrev:Angående rapporten som skrevs om vår iakttagelse 1983 så var det ju Marinen som hade hand om ärendet. Vi vet både du och jag Rickard vilken officer som var ansvarig. Att du skriver att uppgifterna fanns hos Säpo , är ett sätt att återigen försöka förminska betydelsen av händelsen och göra en egen tolkning av vad som skett.

Men snälla igen, jag försöker inte "förminska betydelsen" av detta. Jag har ingen uppfattning om vad det kan ha varit.

Däremot verkar det som att du aktivt försöker förstora "betydelsen" av dina spår när du fabricerar "Försvarets slutbedömning" kring dem, men som egentligen var en muntlig anonym mening rörande en helt annan incident.

Thule3 skrev:Och så till sist, jag hade ett utlovat sammanträffande med en journalist som eventuellt var tilltänkt att hjälpa mig med vidare bearbetning av mitt material. Och att vi skulle dryfta ubåtskränkningarna i allmänhet. Du bad mig om namn och telefon nr till vederbörande.
Jag gav dig vad du frågade , och efter det hörde aldrig journalisten av sig mer ? Vad hände på vägen ?
Ja, vad hände? Kanske tvingade jag journalisten att bli tyst för att skydda Sovjet!!!

Eller också har du hittat på detta alternativt igen blandat ihop saker. Jag har aldrig frågat dig efter något namn och nummer till någon journalist som skulle hjälpa dig med din bok/material. Däremot pratade jag vid ett tillfälle på din begäran med en reporter på Norrbottenskuriren när du skulle vara med och berätta om bandspåren. Är det detta du tänker på?

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 12 mars 2016, 14:05

Än en gång,
Slutsatserna av båda Töre händelserna 1983 och 1987 har samma innebörd, och eventuellt att det observerade spåren vid Tjuvholmen kan ha ett samband. Men slutsatsen av kränkningarna var att " främmande undervattens verksamhet har bedrivits i Bottenviken, Siknäs fjärden och i anslutning till F-21. Men ingen har påstått att spåren ute vid Tjuvholmen varit från någon ubåt , och jag har aldrig påstått det heller. Men det sammanfaller med övriga händelser 1983, vilket kan visa på ett samband.

Det fanns en tid Rickard , då jag trodde på dig. Men numer gör jag inte det, och avstår från att kommentera något du skriver framledes.
//Thule

Skriv svar