Olof Palmes baneman

Skriv svar
Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025
Inlägg: 2252
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet06, nu Skåne.

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av loop » 23 juni 2026, 19:36

koroshiya skrev:
23 juni 2026, 10:53
loop skrev:
23 juni 2026, 03:16
...
Var de sådana på 80-talet?

Jag menar, morfar hade aldrig åkt till Stockholm utan att familjen var välklädd, men jag tror nog att farsan och morsan hade kunnat gå ut i mer vardagliga kläder i februari 86, när de var 49 och 48.
Jag var 12. Och de hade nog slappnat av lite pga yngre släktingar som bodde i Stockholm. Men det var ändå mer propert än hemmavid.
Gerrgul skrev:
23 juni 2026, 15:44
Smalandsman skrev:
23 juni 2026, 14:31
Personliga motiv utreddes redan i början av utredningen. Dock utan starka belägg för något sådant.

Kollar man efter så utreddes familj, ekonomi, utpressningsmöjlighet, osv.
Vem utredde det? I vart fall inte Holmer. Palmes privata dagbok var försvunnen. När Ölvebro tog över förklarade han för änkan Lisbet att utredningen skulle följa normala polisrutiner. Efter det vägrade Lisbet att träffa honom.
Lisbet är en anledning, den största, till att jag började fundera på andra motiv. Och varför skulle hon inte ha skyddat nån? Det skulle förklara varför hon betedde sig som en idiot.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 4870
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 23 juni 2026, 23:18

loop skrev:
23 juni 2026, 03:16
a81 skrev:
22 juni 2026, 22:50
Lite svårt att uttrycka kortfattat i skrift men det säger ändå någon om mördaren att han gick i något slags kostymbyxor, halvlång täckjacka och keps/mössa. Det indikerar liksom en lägre medelklasslivsstil.
Nja.
Jag är arbetare och större delen av släkten också. Men klädsnobbar(Klädintresserad säger mer) har alltid funnits oavsett klass. Och då jag är arbetare från landsbygden, så klädde vi upp oss när vi skulle till nåt större samhälle. Ytterst sällan jag hade samma kläder hemma, som jag hade de gånger då vi var till kommunens centralort.
Tror inte kläderna säger någonting. Och jag skulle vilja se den som på kvällen kan skilja "kostymbyxor", från tex uniformsbyxor enklare fritidsbyxor osv.

Jag tycker man slarvat med att utreda andra motiv än politiska. Därför jag tar upp en släkting.
Jo, absolut, många som har praktiska yrken kan vara väldigt välklädda till fest, men jag menar att just den här "medelfina" klädseln indikerar lägre medelklass-jobb eller sådan livsstil i alla fall. Såväl arbetare (arbetskläder på jobbet) som advokater (finkläder på jobbet) hade 1986 både finkläder och fritidskläder, men ingen av dem gick i den här typen av "business casual". En arbetare kunde säkert 1986 klä upp sig i advokatstil till en fest men skulle aldrig klä sig som en medelålders lägre tjänsteman. En advokat 1986 kunde säkert vara ledigt klädd på fritiden, men skulle heller aldrig klä sig som en medelålders lägre tjänsteman.

Mördaren förefaller ha sett ut som "En man som heter Ove" i vintermundering och med en något ungdomligare keps/mössa:

https://www.etc.se/kultur-noje/lassgard ... rnas-gubbe

Och mördaren var troligen kring 40 år gammal men hade relativt gubbig klädsel för åldern. Det kanske också säger något?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 4870
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 23 juni 2026, 23:38

koroshiya skrev:
23 juni 2026, 10:53
loop skrev:
23 juni 2026, 03:16
...
Var de sådana på 80-talet?

Jag menar, morfar hade aldrig åkt till Stockholm utan att familjen var välklädd, men jag tror nog att farsan och morsan hade kunnat gå ut i mer vardagliga kläder i februari 86, när de var 49 och 48.
Jo, men mördaren gick i halvfina kontorskläder på natten och var sannolikt 40-talist. Det ger ändå en viss känsla eller vad jag ska säga.
Senast redigerad av 1 a81, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 4870
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 23 juni 2026, 23:40

Patrik Öbrink skrev:
23 juni 2026, 11:38
loop skrev:
23 juni 2026, 03:16

Jag tycker man slarvat med att utreda andra motiv än politiska. Därför jag tar upp en släkting.
Jag har också funderat på om det inte kan ha funnits ett personligt motiv, att det var ett mord på privatpersonen Olof Palme och inte statsministern Olof Palme. Men som du skriver har det aldrig utretts, utan från dag 1 var det politiska motiv som gällde.
Jag vet inte hur Palme var som person för dem nära honom, men det ligger ganska nära till hands att någon exempelvis kan ha känt sig mobbad av Palme eftersom han var så retoriskt skicklig.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 4870
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 23 juni 2026, 23:43

adlercreutz skrev:
23 juni 2026, 15:26
Var det planerat kan mördaren naturligtvis ha tagit på sig utvalda kläder också. Ytterst svårt att dra långtgående slutsatser baserat på vittnesuppgifter om klädsel.
Ja, den tanken har jag också haft. Att t.ex. en utländsk agent försöker klä sig i stereotypt svensk klädsel.

Skriv svar