loop skrev: ↑23 juni 2026, 03:16
a81 skrev: ↑22 juni 2026, 22:50
Lite svårt att uttrycka kortfattat i skrift men det säger ändå någon om mördaren att han gick i något slags kostymbyxor, halvlång täckjacka och keps/mössa. Det indikerar liksom en lägre medelklasslivsstil.
Nja.
Jag är arbetare och större delen av släkten också. Men klädsnobbar(Klädintresserad säger mer) har alltid funnits oavsett klass. Och då jag är arbetare från landsbygden, så klädde vi upp oss när vi skulle till nåt större samhälle. Ytterst sällan jag hade samma kläder hemma, som jag hade de gånger då vi var till kommunens centralort.
Tror inte kläderna säger någonting. Och jag skulle vilja se den som på kvällen kan skilja "kostymbyxor", från tex uniformsbyxor enklare fritidsbyxor osv.
Jag tycker man slarvat med att utreda andra motiv än politiska. Därför jag tar upp en släkting.
Jo, absolut, många som har praktiska yrken kan vara väldigt välklädda till fest, men jag menar att just den här "medelfina" klädseln indikerar lägre medelklass-jobb eller sådan livsstil i alla fall. Såväl arbetare (arbetskläder på jobbet) som advokater (finkläder på jobbet) hade 1986 både finkläder och fritidskläder, men ingen av dem gick i den här typen av "business casual". En arbetare kunde säkert 1986 klä upp sig i advokatstil till en fest men skulle aldrig klä sig som en medelålders lägre tjänsteman. En advokat 1986 kunde säkert vara ledigt klädd på fritiden, men skulle heller aldrig klä sig som en medelålders lägre tjänsteman.
Mördaren förefaller ha sett ut som "En man som heter Ove" i vintermundering och med en något ungdomligare keps/mössa:
https://www.etc.se/kultur-noje/lassgard ... rnas-gubbe
Och mördaren var troligen kring 40 år gammal men hade relativt gubbig klädsel för åldern. Det kanske också säger något?