Jugoslaviska maffian
-
Kroatiche369
- Utsparkad
- Ort: mySQL error -351 check syntax * near line 131 common.php
Jag tror definitivt inte att Serber är mer maffiabenägna än exempelvis Kroater. Det finns inga belägg för detta.
Däremot skapade Milosevics regim goda förutsättningar för den Serbiska maffian att frodas. Kom ihåg att Serbien utsattes för handelssanktioner under 90-talet, och väldigt mycket av landets export och import skedde svart genom ett gigantiskt smuggelnätverk som upprätthölls av maffian.
Kroatien hade helt andra förutsättningar, och därför kunde maffian inte frodas i det landet på samma sätt.
Det är naturligtvis mer komplicerat än så här, men jag har inte lust att fördjupa mig i det just nu.
Däremot skapade Milosevics regim goda förutsättningar för den Serbiska maffian att frodas. Kom ihåg att Serbien utsattes för handelssanktioner under 90-talet, och väldigt mycket av landets export och import skedde svart genom ett gigantiskt smuggelnätverk som upprätthölls av maffian.
Kroatien hade helt andra förutsättningar, och därför kunde maffian inte frodas i det landet på samma sätt.
Det är naturligtvis mer komplicerat än så här, men jag har inte lust att fördjupa mig i det just nu.
- Alabama Man
- Medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Alabama Man
- Medlem
Jag vet inte om det var du som missuppfattade eller om jag skrev konstigt...Jag menade att det är många kroater som äger stora resturanger i Uppsala.Gutekrigaren skrev:Kralj Mattias skrev:Restaurangbranschen äger serberna?Serberna ÄGER restaurang branchen i stockholm
Hehe, tvärt om i Uppsala
Mvh Petter
-
Gutekrigaren
- Medlem
Nej, jag missuppfattade inte. Det står ju faktiskt som jag tolkade det, inget alls om kroater. Så jag kunde inte låta bli, det var en rolig ordvändning bara.
Att man skulle tänka på kroater är inte mer troligt (av din text att döma) än att polyneser, zambier eller walesare skulle vara aktiva i Uppsalas krogbransch. 
Mvh Petter
Mvh Petter
Jag brukar ofta säga Före detta Jugoslavien när jag menar folk inom det tidigare landet. Hoppas det är okej att säga så?Kroatiche369 skrev:Jugoslavien finns inte längre och är ett begrepp som endast existerat i mindre än 70 år vilket är knappt en generation.
Maffian består av Serber och Montenegriner och varför det är så vet jag inte. De har kanske en sådan kultur?
Slovensk och Kroatisk brottslighet i utlandet är mycket sällsynt så de bör inte blandas ihop med "jugoslaver" som många svenskar gör. Alltid lika tråkigt med ignorans.
-
M Corleone
- Medlem
Nu ska jag inte säga att jag är någon expert på den "jugoslaviska" maffian men den sicilianska kan jag en del om.
Maffialiknande organisationer växer oftast fram i stater där centralmakten är svag eller i länder där invandrare som ex de italienska immigranterna i USA för 100år sedan diskrimineras och känslan av utanförskap är stor tex svårt att få jobb. Då får maffialiknande organisationer en grogrund för sin verksamhet.
I fd Jugoslavien rådde kaos i ett decennium en utmärkt grund för en maffialiknande organisation och i Sverige fanns antagligen känslan av utanförskap hos de jugoslaver som invandrade dit. Det har också visat sig att när väl en sådan organisation får fotfäste är den väldigt svår att få bort. Därför jämförs ex Cosa Nostra som en bläckfisk, även om du hugger av en arm så växer nya ut, dvs även om du arresterar en grupperingar så kommer nya hela tiden.
Maffialiknande organisationer växer oftast fram i stater där centralmakten är svag eller i länder där invandrare som ex de italienska immigranterna i USA för 100år sedan diskrimineras och känslan av utanförskap är stor tex svårt att få jobb. Då får maffialiknande organisationer en grogrund för sin verksamhet.
I fd Jugoslavien rådde kaos i ett decennium en utmärkt grund för en maffialiknande organisation och i Sverige fanns antagligen känslan av utanförskap hos de jugoslaver som invandrade dit. Det har också visat sig att när väl en sådan organisation får fotfäste är den väldigt svår att få bort. Därför jämförs ex Cosa Nostra som en bläckfisk, även om du hugger av en arm så växer nya ut, dvs även om du arresterar en grupperingar så kommer nya hela tiden.