Jugoslaviska maffian

Kroatiche369
Utsparkad
Ort: mySQL error -351 check syntax * near line 131 common.php

Inlägg av Kroatiche369 » 3 februari 2004, 22:43

Okej jag vet att jag sa att jag var klar med detta ämne men jag kunde
inte låta bli att dela med mig av min visdom.

"Jugoslavien" betyder "Sydslavernas land" och inget annat.

"Jugo" = syd, nedre"

"Slavia" = Slaver

Hamister
Medlem

Inlägg av Hamister » 24 februari 2004, 22:47

Jag tror definitivt inte att Serber är mer maffiabenägna än exempelvis Kroater. Det finns inga belägg för detta.

Däremot skapade Milosevics regim goda förutsättningar för den Serbiska maffian att frodas. Kom ihåg att Serbien utsattes för handelssanktioner under 90-talet, och väldigt mycket av landets export och import skedde svart genom ett gigantiskt smuggelnätverk som upprätthölls av maffian.

Kroatien hade helt andra förutsättningar, och därför kunde maffian inte frodas i det landet på samma sätt.

Det är naturligtvis mer komplicerat än så här, men jag har inte lust att fördjupa mig i det just nu.

Användarvisningsbild
Alabama Man
Medlem

Inlägg av Alabama Man » 26 februari 2004, 19:48

Serberna ÄGER restaurang branchen i stockholm
Hehe, tvärt om i Uppsala :D

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 26 februari 2004, 23:05

Kralj Mattias skrev:

Hehe, tvärt om i Uppsala
Restaurangbranschen äger serberna?

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Alabama Man
Medlem

Inlägg av Alabama Man » 27 februari 2004, 14:30

Gutekrigaren skrev:Kralj Mattias skrev:

Hehe, tvärt om i Uppsala
Restaurangbranschen äger serberna?

Mvh Petter
Jag vet inte om det var du som missuppfattade eller om jag skrev konstigt...Jag menade att det är många kroater som äger stora resturanger i Uppsala.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 27 februari 2004, 14:39

Nej, jag missuppfattade inte. Det står ju faktiskt som jag tolkade det, inget alls om kroater. Så jag kunde inte låta bli, det var en rolig ordvändning bara. :) Att man skulle tänka på kroater är inte mer troligt (av din text att döma) än att polyneser, zambier eller walesare skulle vara aktiva i Uppsalas krogbransch. :D

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Relay
Medlem

Inlägg av Relay » 27 februari 2004, 21:48

Kroatiche369 skrev:Jugoslavien finns inte längre och är ett begrepp som endast existerat i mindre än 70 år vilket är knappt en generation.

Maffian består av Serber och Montenegriner och varför det är så vet jag inte. De har kanske en sådan kultur?

Slovensk och Kroatisk brottslighet i utlandet är mycket sällsynt så de bör inte blandas ihop med "jugoslaver" som många svenskar gör. Alltid lika tråkigt med ignorans.
Jag brukar ofta säga Före detta Jugoslavien när jag menar folk inom det tidigare landet. Hoppas det är okej att säga så?

M Corleone
Medlem

Inlägg av M Corleone » 6 mars 2004, 19:34

Nu ska jag inte säga att jag är någon expert på den "jugoslaviska" maffian men den sicilianska kan jag en del om.

Maffialiknande organisationer växer oftast fram i stater där centralmakten är svag eller i länder där invandrare som ex de italienska immigranterna i USA för 100år sedan diskrimineras och känslan av utanförskap är stor tex svårt att få jobb. Då får maffialiknande organisationer en grogrund för sin verksamhet.

I fd Jugoslavien rådde kaos i ett decennium en utmärkt grund för en maffialiknande organisation och i Sverige fanns antagligen känslan av utanförskap hos de jugoslaver som invandrade dit. Det har också visat sig att när väl en sådan organisation får fotfäste är den väldigt svår att få bort. Därför jämförs ex Cosa Nostra som en bläckfisk, även om du hugger av en arm så växer nya ut, dvs även om du arresterar en grupperingar så kommer nya hela tiden.

Skriv svar