Spökstaden vid Tjernobyl

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 7 december 2006, 15:30

Gamespot hade en intressant resebetraktelse från området, där de varit på besök med anledning av det kommande (och länge väntade) spelet S.T.A.L.K.E.R - Shadow of Chernobyl. Utveklingsteamet sitter ju i Ukraina och spelet har varit på gång så länge att ett årligt studiebesök blivit tradition för många speljournalister. Först fick de naturligtvis skriva under papper på att publiceringsföretaget inte på något sätt var ansvariga för e.v. hälsoeffekter och de blev lovligt nervösa när deras ukrainske chaufför parkerade 200m från reaktorn...

Kan inte gräva upp länken nu, har inte access till gamespot från jobbet men om man traskar över dit och söker på spelnamnet finns det där.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 7 december 2006, 16:32

Jag läste en artikel, förmodligen i Illustrerad Vetenskap, om hur det avspärrade området runt Chernobyl har blivit mycket rik på djurliv. Frånvaron av mänsklig aktivitet har gett många djur en chans, varför området är mer artrikt än många ryske (?)nationalparker. Bland annat har rovdjuren kommit tillbaka och alla djur och växter verkar klara radioaktiviteten bra.

I artikeln, som handlade om naturens anpassningsförmåga och om hur den kunde "återställa" efter människan berättades också om hur den tomma staden rätt snabbt blivit "naturaliserad" med trädlundar mellan bistadshusen, och liknande. De vilder som fanns på länkarn aovan förvånade mig dörför, eftersom ju där fortarande fanns planteringar och liknande. Vad som är rätt får jag nog besked om först när jag åker dit.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 7 december 2006, 17:55

Markus Holst skrev:Jag läste en artikel, förmodligen i Illustrerad Vetenskap, om hur det avspärrade området runt Chernobyl har blivit mycket rik på djurliv. Frånvaron av mänsklig aktivitet har gett många djur en chans, varför området är mer artrikt än många ryske (?)nationalparker. Bland annat har rovdjuren kommit tillbaka och alla djur och växter verkar klara radioaktiviteten bra.
Det stämmer. Vi hade en rysk rovdjursforskare på besök för ca 10 år sedan på företaget, och han berättade att antalet vargar i Tjernobylområdet ökat från ca 1200 vid haveriet till ca 2500. Detta var alltså för ca tio år sedan. Totalt finns ca 45000 vargar i Ryssland, uppdelade på två olika underarter - eurasisk varg (vår varg; väster om Ural) och rysk varg (öster om Ural).

/Per

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Inlägg av Niedzwiadek » 7 december 2006, 22:25

Jag har för mig att jag läste en artikel i Illustrerad vetenskap om hur naturen snabbt tar över städer som folk lämnat. I den artikeln nämndes denna stad och där stod bl.a. att en ganska stor grupp vargar flyttat in och att rådjur obekymrat vandrade omkring inne i stadskärnan.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 7 december 2006, 22:37

Niedzwiadek skrev:...och att rådjur obekymrat vandrade omkring inne i stadskärnan.
Precis som här m.a.o. ;)

Faunan i Tjernobylområdet är onekligen rätt häftig (om man nu får använda ett sådant uttryck om denna enorma tragedi), förutom tidigare nämnda vargar så finns även flockar av Przewalskis häst, t.ex. Djur som drabbas av cancer eller tillräckligt skadliga mutationer till följd av den förhöjda stråldoser försvinner ju snabbt genom sin nedsatta kondition, så några klassiska mutant-vargar i hollywoodsk stil är det liten sannolikhet för. Dock läste jag för ett tag sedan en artikel i någon snustorr tidskrift där man studerat några vanliga fågelarters häckningsframgång, och att denna var betydligt sämre i Tjernobyl än i en kontrollpopulation, närapå två tredjedelar sämre överlevnad på kullarna. Det betydet avsevärt nedsatt fitness för Tjernobyl-individerna.

Ett analogt, icke-radioaktivt fall är de stora övningsfälten som anlades efter kriget i Östeuropa. Det var ofta mycket stränga tillträdesförbud till de områdena och idag har flera områden i forna Östtyskland omvandlats till naturreservat, just på grund av den förhållandevis oexploaterade naturen.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 8 december 2006, 12:39

Sarvi skrev: förutom tidigare nämnda vargar så finns även flockar av Przewalskis häst
Har du belägg för det? Przwalskis häst finns ju långt bort i Mongoliet/Kina (Gobi). Om de finnes i Chernobyl måste de antingen vara ditplacerade, eller förrymda från någon nationalpark.

Ligger förresten Chernobyl i Ukraina eller Ryssland?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 8 december 2006, 12:48

Tjernobyl ligger i Ukraina.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 8 december 2006, 16:09

Markus Holst skrev:Har du belägg för det? Przwalskis häst finns ju långt bort i Mongoliet/Kina (Gobi). Om de finnes i Chernobyl måste de antingen vara ditplacerade, eller förrymda från någon nationalpark.
Det sista vilt levande exemplaret av Przewalskis häst siktades 1969. Därefter har man placerat ut stammar på ett antal olika ställen i världen, inkluderat Mongoliet, Ungern och Ukraina. Läsning om Tjernobylhästarna.

/Johan

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 9 december 2006, 01:22

En svensk Tjernobylbetraktelse:

http://hem.bredband.net/b572399/Tjernobyl/

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem

Inlägg av panzerIV » 20 februari 2007, 21:14

Riktigt intressanta sidor, och väldigt "SPOOKY" som de säger, dock skulle jag lätt kunna åka dit och kolla runt, tror det skulle vara riktigt intressant, men samtidigt väldigt skumt och konstigt, som de säger "en stad byggd för 50 000 invånare men inte ett ljud"...

Sumsar
Medlem

Inlägg av Sumsar » 21 februari 2007, 11:16

Elena Filatovas texter (från länken först i tråden) finns utgivna på svenska: mycket intressant skildring av Tjernobyl i en snygg fotobok.

Användarvisningsbild
affe
Medlem

Inlägg av affe » 21 februari 2007, 17:07

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 21 februari 2007, 17:33

Johan Elisson skrev:Läsning om Tjernobylhästarna
Mkt intressant, även det som inte handlar om hästarna.

(Sen så ska jag skriva och fråga om titeln, "Wormwood forest" -- vad jag vet betyder chernobyl inte malört utan gråbo.)

Sumsar
Medlem

Inlägg av Sumsar » 21 februari 2007, 18:25

Hexmaster skrev: (Sen så ska jag skriva och fråga om titeln, "Wormwood forest" -- vad jag vet betyder chernobyl inte malört utan gråbo.)
Ännu en faktoid för din sida? Du har rätt i att tjernobyl' på ryska betyder gråbo (engelska mugwort), en ogiftig och i Sverige vanlig växt. Den besläktade, giftiga, växten malört (engelska wormwood) heter palyn'. Sammanblandningen (namnen är något utbytbara men i ryska Bibeln står det palyn') har varit fin för domedagsprofeter som har läst om en stjärna vid namn malört (apsinthos på grekiska) i Uppenbarelseboken och kopplat denna till kärnkraftsolyckan.

Allt detta fann jag på:
http://www.uni-graz.at/~katzer/engl/Arte_vul.html

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 21 februari 2007, 18:30

Sumsar skrev:Ännu en faktoid för din sida?
Sedan länge, och Katzers excellenta sida har jag också använt mig av. :) Not, när man ändå befinner sig i pet-mode så kan man observera de små men dock skillnaderna mellan ukrainska och ryska.
http://www.faktoider.nu/apsinthion.html

Skriv svar