Danmarks motiv för att gå med i Irakkriget
Ubåten måste ju vara svensk om jag förstår rätt (näcken)? Samma ubåt som man lämnar tillbaka till Sverige nu, enär man lägger ner ubåtsförsvaret i Danmark.
Syftet tror jag från Danmarks håll är att visa att de är ett NATO land i första hand och en känga till WEU den EU motsvarighet som "finns".
Polen resonerar likadant.
Mvh Flink
Syftet tror jag från Danmarks håll är att visa att de är ett NATO land i första hand och en känga till WEU den EU motsvarighet som "finns".
Mvh Flink
Slicka uppåt, sparka neråtFlink skrev:Ubåten måste ju vara svensk om jag förstår rätt (näcken)? Samma ubåt som man lämnar tillbaka till Sverige nu, enär man lägger ner ubåtsförsvaret i Danmark.
Mvh Flink
-
Oceanic815
- Tidigare medlem
Hur kan man tycka att FN har spelat ut sin roll när den inte ens är färdigutvecklat (om den ens kan bli färdigutvecklat)? Vad jag vet så råder det tankar om att reformera FN. Trög utveckling mm men jag tror på en framtida stark FN. Kanske till och med så stark att FN trupper är stridsklara varsomhelst i världen inom 36 timmar, precis som USA:s armé. Att lägga ner FN vore inte bra för världen, FN gör faktiskt mycket annat också, en sådan sak som att dem röjer minor är för mig tillräcklig anledning för att inte avveckla FN utan utveckla. Har för övrigt inga kommentarer på Danmarks val av att gå med i ockupationskoalitionen för stunden, men när situatuionen dyker upp så vill dem flesta utnyttja den till sin fördel. Danmark hade väl någonting att dra nytta av Irak kriget, annars är jag starkt tveksam till att dem ens skulle överväga gå med i koalitionen.
Re: Danmarks motiv för att gå med i Irakkriget
Jepp, klart att de gör det. Jag anser att tanken på Irakkriget inte hade funnits om det inte låg feta stålar bakom. Både prokrigsförespråkare och anti-krigsförespråkare handlade utifrån deras ekonomiska vinning i ett krig. Men konstruktionen av bakgrundsmaterialet utgick ju från att det även skulle vara en "moralisk handling". Tror knappast att folk skulle gått med på det om man sagt: "Hey, företagen ditt och datt kommer få miljardvinster nu, om vi anfaller det här landet som irriterat oss ett tag. Ni kommer att få jobb och scyssta löner...Är ni med eller emot?".....eller...jo det hade man kanske....Tror att 95% av alla krig- då som nu- myntas med ekonomisk vinning i åtanke...makt och ekonomi är goda argument. Hitta gärna något bättre!Robert_Kropotkin skrev:
Min fråga är; Går moderna demokratier verkligen i krig för business?
Ubåten som skickades till Irak var INTE Näcken (S325 Kronborg), utan S323 Saelen - En före detta Norsk Ubåt ( 3 st köptes i mitten av 1980-talet när Norge köpte nya ubåtar).Flink skrev:Ubåten måste ju vara svensk om jag förstår rätt (näcken)? Samma ubåt som man lämnar tillbaka till Sverige nu, enär man lägger ner ubåtsförsvaret i Danmark.
Mvh Flink
http://www.hazegray.org/worldnav/