Algeriet 1962

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Re: Algeriet 1962

Inlägg av Daniel L » 2 december 2004, 16:22

Hogland skrev:Jag läste nånstans att den franska regeringen under kriget i Algeriet bestämde sig för att ge efter för de algeriska rebellerna varpå delar av den franska armén och Främlingslegionen gjorde revolt och etablerade en egen militärdiktatur i Algeriet för att slå ner (det algeriska) upproret. De höll tydligen på i några månader innan fransmänen återtog kontrollen. Någon som vet något mer om händelsen?

Vem reste upprorsfanan?

Vad blev resulatet för de inblandade (Främlingslegionen) samt för hela kriget i Algeriet?
Det var aldrig något krig. Det var en revolt.

mvh/ Daniel

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 2 december 2004, 18:47

Mathias Forsberg skrev:Liksom den franska arbetarrörelsen... försök att inte plocka billiga politiska poänger eller starta politiska diskussioner i trådar som faktiskt belyser för många mer okända delar av historien.
Att påstå att de skulle utgöra grunden till den franska arbetarrörelsen är både felaktig och en försök att "plocka billiga politiska poänger" skulle jag vilja påstå. Jag har inte alls försökt starta en politisk diskussion här utan bara försökt belysa detta uppror ur politisk idéhistorisk synvinkel, starten av en politisk diskussion kommer i detta fallet ifrån dig.

Skriv svar