Man behöver ju inte överdriva, men anser du att om Hitler inte tagit sitt liv att någon av de allierade generalerna kan förbehålla sig rätten att avrätta honom på plats?Kapten_Gars skrev: Så eftersom Hitler och Himmler aldrig dömdes för sina brott i domstol så är de oskyldiga![]()
känd bild..
Oskydig?
Oavsett ev. brott kan det aldrig vara försvarbart att på öppen gata skjuta ihjäl ev. gärningsmän. oavsett om krig råder eller ej.
I självförsvar tror jag att de flesta håller med om att våld kan utövas.
I detta fallet tycker jag inte han skulle skjutas på gatan, var han inte bakbunden också?
Har man gjort besväret att avväpna mannen kan man gott ställa honom inför rätta också.
Oskyldig till motsatsen bevisas, tja i en perfekt värld kanske.
I detta fallet tycker jag inte han skulle skjutas på gatan, var han inte bakbunden också?
Har man gjort besväret att avväpna mannen kan man gott ställa honom inför rätta också.
Oskyldig till motsatsen bevisas, tja i en perfekt värld kanske.
Jag kommer mycket väl ihåg när den här filmsekvensen var aktuell. Den var en av flera lika obehagliga klipp som vände Svensk opinion mot USA i Viet Namkriget. Från början var det nämligen så att den stora mängden Svenskar höll på USA. Men med tiden kom det fram mer och mer obehagliga ting och opinionen svängde.
Som jag ser saken visar denna filmsekvens väldigt tydligt hur man sätter sig över allt av normala moraliska regler. Här har man fått tag på en otrevlig typ från motståndarsidan. Då skjuter man honom rätt upp och ned utan några som helst formaliteter. Parallellen är slående till det som staten Israel har sysslat med under senare år. Om man lyckas spåra upp en obehaglig motståndare så skickar man utan vidare diskussion in en raket genom fönstret. Araben i fråga får omedelbar himmelsfärd. Och ofta får ett gäng med andra personer, som bara råkade vara närvarande, enkel biljett till paradiset på köpet. Men det bjuder man så gärna på.
Personligen anser jag att den här typen av likvideringar inte kan försvaras alldeles oavsett vad offret i fråga har gjort. Det är en helt annan sak om det är en situation där det uppstår någon form av strid. Men här är det fråga om ren och skär likvidering. Och som jag ser saken kan man inte försvara sådant - inte ens om man har en motståndare som står för något obehagligt. Ger man upp samhällets normala rättsregler för att bekämpa den motståndaren så har man gett upp det som man försvarar.
Det var nog just detta som kraftigt bidrog till att den allmänna opinionen svängde när det gäller USA och VietNam.
Som jag ser saken visar denna filmsekvens väldigt tydligt hur man sätter sig över allt av normala moraliska regler. Här har man fått tag på en otrevlig typ från motståndarsidan. Då skjuter man honom rätt upp och ned utan några som helst formaliteter. Parallellen är slående till det som staten Israel har sysslat med under senare år. Om man lyckas spåra upp en obehaglig motståndare så skickar man utan vidare diskussion in en raket genom fönstret. Araben i fråga får omedelbar himmelsfärd. Och ofta får ett gäng med andra personer, som bara råkade vara närvarande, enkel biljett till paradiset på köpet. Men det bjuder man så gärna på.
Personligen anser jag att den här typen av likvideringar inte kan försvaras alldeles oavsett vad offret i fråga har gjort. Det är en helt annan sak om det är en situation där det uppstår någon form av strid. Men här är det fråga om ren och skär likvidering. Och som jag ser saken kan man inte försvara sådant - inte ens om man har en motståndare som står för något obehagligt. Ger man upp samhällets normala rättsregler för att bekämpa den motståndaren så har man gett upp det som man försvarar.
Det var nog just detta som kraftigt bidrog till att den allmänna opinionen svängde när det gäller USA och VietNam.
- Utåtriktad
- Medlem
Pressfriheten som rådde under Vietnamkriget var unikt. Hela världen kunde för första gången följa krigets fasor framför
sina TV-apparater. USA tog lärdom av att pressfriheten i krig var väldigt opinionskänslig i kommande krig. I dag är
krigsjournalistiken starkt kontrollerad i exempelvis Irak, Afghanistan (även om visst ocencurerat material slinker ut).
Mvh
Peter
sina TV-apparater. USA tog lärdom av att pressfriheten i krig var väldigt opinionskänslig i kommande krig. I dag är
krigsjournalistiken starkt kontrollerad i exempelvis Irak, Afghanistan (även om visst ocencurerat material slinker ut).
Mvh
Peter
- Andreas #1
- Medlem
I fallet Israel är det ju knappast jämförbart. Israelerna brukar väl inte avrätta personer de redan har gripit och avväpnat. Att skjuta någon i en krigsliknande situation är ganska långt från att avrätta en fånge.Donkeyman skrev: Som jag ser saken visar denna filmsekvens väldigt tydligt hur man sätter sig över allt av normala moraliska regler. Här har man fått tag på en otrevlig typ från motståndarsidan. Då skjuter man honom rätt upp och ned utan några som helst formaliteter. Parallellen är slående till det som staten Israel har sysslat med under senare år. Om man lyckas spåra upp en obehaglig motståndare så skickar man utan vidare diskussion in en raket genom fönstret. Araben i fråga får omedelbar himmelsfärd. Och ofta får ett gäng med andra personer, som bara råkade vara närvarande, enkel biljett till paradiset på köpet. Men det bjuder man så gärna på.
En situation liknande denna inträffade för ett par år sedan, Israel lokaliserade var en ledare för Hamas bodde och skickade en missil som sprängde huset.Andreas #1 skrev:I fallet Israel är det ju knappast jämförbart. Israelerna brukar väl inte avrätta personer de redan har gripit och avväpnat. Att skjuta någon i en krigsliknande situation är ganska långt från att avrätta en fånge.Donkeyman skrev: Som jag ser saken visar denna filmsekvens väldigt tydligt hur man sätter sig över allt av normala moraliska regler. Här har man fått tag på en otrevlig typ från motståndarsidan. Då skjuter man honom rätt upp och ned utan några som helst formaliteter. Parallellen är slående till det som staten Israel har sysslat med under senare år. Om man lyckas spåra upp en obehaglig motståndare så skickar man utan vidare diskussion in en raket genom fönstret. Araben i fråga får omedelbar himmelsfärd. Och ofta får ett gäng med andra personer, som bara råkade vara närvarande, enkel biljett till paradiset på köpet. Men det bjuder man så gärna på.
Hamasledaren dog + 14 andra som bodde där inklusive ett barn på 4 månader, detta motiverades på svenska "debattsidor" med att det var Hamas fel eftersom deras ledare bodde i civila områden....
Sådana personer som Israelerna griper och avväpnar går den vanliga vägen genom rättssystemet och blir i slutänden inburade.Andreas #1 skrev:I fallet Israel är det ju knappast jämförbart. Israelerna brukar väl inte avrätta personer de redan har gripit och avväpnat. Att skjuta någon i en krigsliknande situation är ganska långt från att avrätta en fånge.
Men det är ju betydligt enklare att helt enkelt avliva sådana typer man inte tycker om. Så det gör man i stor utsträckning. Och här är det inte tal om en krigsliknande situation - det är ren och skär likvidering. Något som Israelerna inte heller försöker att dölja, tvärtom de är förvånansvärt öppna om detta.
- Andreas #1
- Medlem
Jo men fortfarande, orsaken att man likviderar dom är att det är svårt och riskfyllt att tuta in i vissa områden och gripa personen. Du kan vända på det hur mycket du vill, men att döda någon som håller sig undan i ett "fientligt" område är ganska långt ifrån att avrätta en fånge som man har avväpnat och dessutom har händerna bundna bakom ryggen.Donkeyman skrev:Sådana personer som Israelerna griper och avväpnar går den vanliga vägen genom rättssystemet och blir i slutänden inburade.Andreas #1 skrev:I fallet Israel är det ju knappast jämförbart. Israelerna brukar väl inte avrätta personer de redan har gripit och avväpnat. Att skjuta någon i en krigsliknande situation är ganska långt från att avrätta en fånge.
Men det är ju betydligt enklare att helt enkelt avliva sådana typer man inte tycker om. Så det gör man i stor utsträckning. Och här är det inte tal om en krigsliknande situation - det är ren och skär likvidering. Något som Israelerna inte heller försöker att dölja, tvärtom de är förvånansvärt öppna om detta.
Även om jag inte var med då det begav sig - och utan att ha kollationerat med folk som var med då det begav sig - så vågar jag påstå att den allmänna reaktionen, då som nu, inte har att göra med det rättsvidriga i att man avrättar en misstänkt brottsling rätt upp och ner, utan att man identifierar offret med alla de fullständigt oskyldiga vietnameser som dödades under kriget. Har jag rätt?