Nja, om Du syftar på dem i deltat så kallar de sig lipovjaner. "Rutener" är dels en latinisering av ryssar (på gamla språkkartor t ex kan man se alla östslaver kallas "Rutheni"), dels habsburgarnas benämning på de grekisk-katolska slaverna i Galizien, Bukovina och nordöstra Ungern.
/ Probstner
Dnjestr-republiken firar 15år
- eugenlitwin
- Medlem
- Kontakt:
Håller med, men Ryssar eller Rysar (rusiny)?Probstner skrev:Nja, om Du syftar på dem i deltat så kallar de sig lipovjaner. "Rutener" är dels en latinisering av ryssar (på gamla språkkartor t ex kan man se alla östslaver kallas "Rutheni"), dels habsburgarnas benämning på de grekisk-katolska slaverna i Galizien, Bukovina och nordöstra Ungern.
/ Probstner
Vadå rysar? Det har jag aldrig sett. Jag menar ryssar i vid bemärkelse (stor-, vit- och lill- med en gammal terminologi). Rusin (eller rusyn) används idag f a om den del av de forna habsburgska rutenerna som bor i Polen, Slovakien, Transkarpatien (den del av Ukraina som hörde till Ungern före 1918) och Maramureş (Rumänien).
/ Probstner
/ Probstner
Vilken är reliken från sovjettiden, vars existens är beklaglig? Café? Eller är det en etnisk folkgrupp som åsyftas?Prknus skrev:Japp, jag läste också den djupgående reportage om Transnistrien i Café.Marco skrev:Är det inte så att området demografiskt består till största del av etniska ryssar? Om jag inte minns fel så förbjöd Dnjestr republiken rumänska som språk i skolorna?
Lite trist att den får finnas kvar, en relik från sovjettiden.
Själv tycker jag om Café (åtminstonne biderna), och tycker kanske ibland att det blir rörigt med alla dessa etniska folkgrupper, men ifrågasätter ändå inte deras existensberättigande. Fast lite trisst är det ju att de etniska Ukrainare, Letter, Ester ock Kirgizer etc fick bilda egna stater. Blir så många nya flaggor och huvudstäder att lära sig. Så låt oss hoppas att Transnistrien alldrig blir självständigt!