Moderna pirater
Vid det senaste tillfället med angrepp mot kryssningsfartyget - med bla RPG-skott! - utanför Afrikas Horn så skedde långt ut till havs. Så långt att man misstänkte att piraternas små båtar utgick från ett "moderskepp" av större och sjövärdigare dimensioner. "Sjövärdig" är i detta fall en ytterst relativ term, misstänker jag förstås.
Utanför Somalias kust skall tydligen pirater vara ett mycket stort problem, enlitg en sjökapten från sydafrika jag känner finns det två bra sätt att skydda sig.. det första och mest effektiva, men då också det mest kostsamma, är att hyra eskort av USAs (femte?) flotta som ligger i indiskaocieanen.. gör man det är det oftast karavaner med skäpp som åker, kanske ett par dussin privata lyxjakter.
det andra effektiva sättet är att deklarera att man har maskingevär ombord.. i och med att det oftast är proffs som utför angreppen kollar de upp sådana saker i förväg.. och det finns lättare byten än båtar med tunga vapen...
det andra effektiva sättet är att deklarera att man har maskingevär ombord.. i och med att det oftast är proffs som utför angreppen kollar de upp sådana saker i förväg.. och det finns lättare byten än båtar med tunga vapen...
Jag postade några länkar om somaliska pirater i den andra pirattråden, men jag antar att det inte skulle skada om jag postade dem här också. Om det nu mot förmodan skulle skada så får väl någon driftig moderator plocka bort dem på det ena eller andra stället.
http://www.voanews.com/english/archive/ ... N=67602680
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/africa/4424264.stm
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/africa/4584878.stm[/quote]
http://www.voanews.com/english/archive/ ... N=67602680
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/africa/4424264.stm
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/africa/4584878.stm[/quote]
Frågan är hur mycket skada ett RPG-skott gör på ett fartyg modell större. Ingångshålet i skrovet borde ju bli ganska litet, och ligger det över vattenlinjen vilket det garanterat gör så borde fartyget inte ens ta in vatten. Däremot kan det ju ställa till med en del tråkigheter om det rör sig om en oljetanker, passagerarfartyg eller motsvarande.Sarvi skrev:Vid det senaste tillfället med angrepp mot kryssningsfartyget - med bla RPG-skott! - utanför Afrikas Horn så skedde långt ut till havs. Så långt att man misstänkte att piraternas små båtar utgick från ett "moderskepp" av större och sjövärdigare dimensioner. "Sjövärdig" är i detta fall en ytterst relativ term, misstänker jag förstås.
Läste en artikel för många år sedan om pirater i Asien, ganska välbeväpnade gossar med M16/M203 och allt vad det var. De brukade skjuta ett par skott i riktning mot det påtänkta fartyget från ett visst avstånd, besvarades elden var det påtänkta fartyget inte påtänkt längre. Besvarades inte elden var det fritt fram. De är ju ute efter enkla byten.johane skrev:det andra effektiva sättet är att deklarera att man har maskingevär ombord.. i och med att det oftast är proffs som utför angreppen kollar de upp sådana saker i förväg.. och det finns lättare byten än båtar med tunga vapen...
- Ragnar Svedje
- Medlem
Vad säger lagen? När det gäller överfall på internationellt vatten? Vad säger lagen när det gäller överfall på nationellt vatten?mustamato skrev:Läste en artikel för många år sedan om pirater i Asien, ganska välbeväpnade gossar med M16/M203 och allt vad det var. De brukade skjuta ett par skott i riktning mot det påtänkta fartyget från ett visst avstånd, besvarades elden var det påtänkta fartyget inte påtänkt längre. Besvarades inte elden var det fritt fram. De är ju ute efter enkla byten.
Intressant situation om ett överfall på Indonesiskt territorialvatten besvaras med verkningsfull eld från ett handelsfartyg och resulterar i flera döda pirater. Då kanske besättningen på fartyget fängslas av de indonesiska myndigheterna och dömd för dråp eller mord...
Vad gäller om ett handelsfartyg har vapen med sig i hamn? Kan tänka mig att de svenska myndigheterna inte skulle bli alltför glada om de hittade vapen ombord på ett handelsfartyg i t ex Göteborgs hamn. Eventuella förklaringar om att de behövs i vissa farliga farvatten skulle nog inte lösa alla problem där misstänker jag.
[Ovidkommande borttaget/Gutekrigaren]
-
Gutekrigaren
- Medlem
Denna uppmaning kan ju ha haft inverkan på att man tar i lite extra med "hårdhandskarna"?:
Edit: Äsch, missade Belisarius länk, sorry.
http://www.imo.org/Newsroom/mainframe.a ... oc_id=6201The United Nations Security Council has urged Member States to use naval vessels and military aircraft in the fight against piracy and armed robbery off the coast of Somalia.
Edit: Äsch, missade Belisarius länk, sorry.
Det sker regelbundet "piratöverfall" på flera ställen världen runt. Förutom de ställen som har nämnts ovan kan nämnas Nigeria och Brasilien. Men gränslinjen mellan vad som skall kallas piratdåd och vad som snarare är väpnade rån är ganska flytande.
Det är få som går ut så storskaligt att man försöker ta över hela fartyget med dess last ungefär som på de klassiska piratdådens tid. Däremot är det väldigt vanligt att beväpnade gäng anfaller båtar för att råna till sig skeppskassan och värdefulla tillhörigheter. Och i de mer välorganiserade fallen är man ute efter last. Men det är betydligt enklare att komma åt lasten i hamn. Sålunda är också stölderna i hamnar synnerligen omfattande världen runt.
Men enklare rån av mer klassisk natur äger också rum vid kaj i Europeiska hamnar som till exempel Antwerpen, Rotterdam mm. Med jämna mellanrum.
Precis som skrives i tidigare inlägg har man inte några skjutvapen ombord i handelsfartyg. Det skulle faktiskt åstadkomma stora problem i vissa hamnar att medföra vapen. Sedan skall man ju också ha någon som kan hantera de här bössorna.
De normala "motmedlen" i så kallade farliga områden är att gå med all däcksbelysning tänd. Utökad vakthållning. Brandslangar kopplade och klara. Dessutom finns det de som installerar en variant på boskapsstängsel utmed relingen. Med ström alltså. Vilket påstås ge god effekt. Dessutom avstår man från att ankra upp utanför de värsta hamnarna. Man ligger hellre längre ut och driver med maskin klar.
Och vid passage av Afrikas Horn håller man lite längre ut från land än normalt.
Det är få som går ut så storskaligt att man försöker ta över hela fartyget med dess last ungefär som på de klassiska piratdådens tid. Däremot är det väldigt vanligt att beväpnade gäng anfaller båtar för att råna till sig skeppskassan och värdefulla tillhörigheter. Och i de mer välorganiserade fallen är man ute efter last. Men det är betydligt enklare att komma åt lasten i hamn. Sålunda är också stölderna i hamnar synnerligen omfattande världen runt.
Men enklare rån av mer klassisk natur äger också rum vid kaj i Europeiska hamnar som till exempel Antwerpen, Rotterdam mm. Med jämna mellanrum.
Precis som skrives i tidigare inlägg har man inte några skjutvapen ombord i handelsfartyg. Det skulle faktiskt åstadkomma stora problem i vissa hamnar att medföra vapen. Sedan skall man ju också ha någon som kan hantera de här bössorna.
De normala "motmedlen" i så kallade farliga områden är att gå med all däcksbelysning tänd. Utökad vakthållning. Brandslangar kopplade och klara. Dessutom finns det de som installerar en variant på boskapsstängsel utmed relingen. Med ström alltså. Vilket påstås ge god effekt. Dessutom avstår man från att ankra upp utanför de värsta hamnarna. Man ligger hellre längre ut och driver med maskin klar.
Och vid passage av Afrikas Horn håller man lite längre ut från land än normalt.
Stöld av last från fartyg i hamn, och framfört allt vid lagring i hamn är väl något maffian i USA sysslar/sysslade med?Hexmaster skrev:Ang. stölder i hamnar - är det inte s.a.s. en del av definitionen av "piracy" att det är något som äger rum ute till havs?
Har inte tänkt på det förut, men det låter lite konstigt med sjörövare som jobbar på kajerna...
Sjöröveri låter (som du säger) som något man utför ute till havs...
Dagens piratverksamhet spänner som tidigare sagt över väldigt mycket, alltifrån att kapa hela fartyget till roffa åt sig skeppskassan. Pirater anses väl allmänt vara såpass farliga så bekämpning av dem faller under nödvärnsrätten i nästan varje stat, dessutom anses en pirat vara näst intill fredlös enl folkrätten då han utför sina dåd.
Har inte det folkrättsliga rörande pirater helt klart för mig, men jag vill minnas att konventionerna är rätt gamla.
Har inte det folkrättsliga rörande pirater helt klart för mig, men jag vill minnas att konventionerna är rätt gamla.
Ett grundproblem när det gäller att komma åt både de som anfaller fartyg ute i sjön och de som "jobbar" i hamnarna är att de arbetar tillsammans med representanter för myndigheterna. Förekomsten av korruption är en nödvändighet för att kunna genomföra sådant här i stor skala.
Sedan finns det en hel del kriminalitet riktad mot fartyg i hamnar som är att beteckna som vanlig småbrottslighet men det är inte det jag tänker på här.
För övrigt såg jag för inte så många år sedan att man räknade med ett svinn på över 1% på de varor som passerade genom Amerikansk hamn. Det blir PENGAR av sådant. Och som redan har påpekats. Maffian har organiserat de Amerikanska hamnarna sedan urminnes tider. För övrigt ingick just maffian en tyst överenskommelse med regeringen under kriget. Man stödde krigsinsatsen. Mot att verksamheten i hamnarna tolererades.........
Sedan finns det en hel del kriminalitet riktad mot fartyg i hamnar som är att beteckna som vanlig småbrottslighet men det är inte det jag tänker på här.
För övrigt såg jag för inte så många år sedan att man räknade med ett svinn på över 1% på de varor som passerade genom Amerikansk hamn. Det blir PENGAR av sådant. Och som redan har påpekats. Maffian har organiserat de Amerikanska hamnarna sedan urminnes tider. För övrigt ingick just maffian en tyst överenskommelse med regeringen under kriget. Man stödde krigsinsatsen. Mot att verksamheten i hamnarna tolererades.........
- Belisarius
- Medlem