Har Tjetjenienkriget blivit ett religionskrig?

Användarvisningsbild
luckie
Medlem

Inlägg av luckie » 12 december 2006, 11:05

Intressant tanke i och med sovjets fall finns ingen kommunistisk sponsor av rebellrörelser som PLO utan istället islamistiska rörelser som stöder olika rebellrörelser i muslimska länder. Men Bosnien är väl ett dåligt exempel. Där var ju muhajeddinrörelsen ytterst marginell och hade väldigt lite stöd från civilbefolkningen, bosniska muslimer levde ju väldigt sekulärt och ställde sig som jag förstått ganska främmande till att kämpa sida vid sida med islamistiska krigare från arabvärlden och afghanistan. I bosnien fanns väl inte en klassisk nationell rörelse, bosniska muslimer slogs inte för en egen muslimsk stat utan för att behålla det gamla multietniska Bosnien. Men å andra sidan har väl inte den klassika sufiska varianten av islam som var/är? vanlig i kaukasus området särskilt mycket gemensamt med de wanhabitiska jihadister som kämpar i tjetjenien

Calypze
Medlem

Inlägg av Calypze » 12 december 2006, 19:49

Hjalmarsson skrev:Det här är en utveckling som man ser överallt bland våra muhammedanska vänner. Det börjar som ett "nationellt" motstånd, som i takt med att det inte funkar övergår till ett "religiöst" motstånd...
Nja, det gick nog inte till så att man tänkte "vi försöker med nationalism, och funkar inte det så blir vi religiösa fanatiker istället". Utan snarare gick det stegvis. Islamisterna vill ju naturligtvis ha inflytande när de ger pengar.
luckie skrev:I bosnien fanns väl inte en klassisk nationell rörelse, bosniska muslimer slogs inte för en egen muslimsk stat utan för att behålla det gamla multietniska Bosnien.
Enligt Wikipedia så var kriget först ett krig om Bosniens självständighet från det av serberna dominerade Jugoslavien, men sen så blev det också ett inbördeskrig mellan de olika grupperna i Bosnien.

Såvitt jag vet så var den jugoslaviska identiteten starkast bland bosnierna. Många bosnier hade ingått blandäktenskap med serber och kroater.

Användarvisningsbild
luckie
Medlem

Inlägg av luckie » 15 december 2006, 11:58

luckie skrev:I bosnien fanns väl inte en klassisk nationell rörelse, bosniska muslimer slogs inte för en egen muslimsk stat utan för att behålla det gamla multietniska Bosnien.
.
Enligt Wikipedia så var kriget först ett krig om Bosniens självständighet från det av serberna dominerade Jugoslavien, men sen så blev det också ett inbördeskrig mellan de olika grupperna i Bosnien.

Såvitt jag vet så var den jugoslaviska identiteten starkast bland bosnierna. Många bosnier hade ingått blandäktenskap med serber och kroater.
Jag menar att kriget i bosnien skilde sig från exempelvis tjetjenienkriget med att bosnierna mycket riktigt som du påpekar var det av de exjugoslaviska folken som hade den starkaste jugoslaviska identiteten, därför menar jag skiljer sig deras kamp mot först serber och senare kroater som båda vill inlemma bosnien i sina respektive stater, då de i första hand kämpat för att överleva som stat och kanske i andra hand kämpar för rätten till en särpräglad "bosnisk" identitet. Medan det är lättare att i tjetjenienkriget eller eller i konflikterna i södra Thailand där den underlägsna parten kämpar för en egen nation basera d på religiös tillhörighet.

Skriv svar