Men det vore ju inte otroligt om dom var borta, alla äldre militärgrejer verkar ju rivas/ha rivits
Jag tycker det är intressant att undersöka sånt, så man kan försöka få en uppfattning om hur det var förr
Tackar, ska ta en titt där nästa gång jag är i närhetenmillgard skrev:Abisko - ta en promenad längs bäckravinen upp mot berget...
Enligt general Ehrnroot (Sinermaas biografi 1980) var de stridsvagnshinder av denna typ man byggde på Näset 1942-44 värdelösa. Varför? För fientlig stridsvagn bara skjuter sönder hindren och kör sedan över krossmassan, lätt som så. Iaf om man har JS Stalin/Klim Vorosjilovvagnar. En svensk strv 42 torde inte ha samma möjligheter.lago skrev:Nej, stridsvagnshinder fungerar bäst när de lägre hindren är vända mot fienden och hans stridsfordon tvingas klättra uppåt.
Visst är draktänder av sten mindre bra än de av armerad betong. Märkligt nog fortsatte man med stridsvagnshinder av sten i Salpalinjen (Salpa = lås eller spärr) som utgjorde Finlands sista värn under den ryska offensiven 1944 men kanske hade man brist på cement. Å andra sidan är oförsvarade stridsvagnshinder, oberoende av sort, inte något större problem för en motståndare.lampros skrev:Enligt general Ehrnroot (Sinermaas biografi 1980) var de stridsvagnshinder av denna typ man byggde på Näset 1942-44 värdelösa. Varför? För fientlig stridsvagn bara skjuter sönder hindren och kör sedan över krossmassan, lätt som så. Iaf om man har JS Stalin/Klim Vorosjilovvagnar. En svensk strv 42 torde inte ha samma möjligheter.lago skrev:Nej, stridsvagnshinder fungerar bäst när de lägre hindren är vända mot fienden och hans stridsfordon tvingas klättra uppåt.
Men då var det kanske draktänder av sten, det kanske inte var glorious betong.
Har svagt för mig att man sparat något men att allt annat i huvudsak har blivit avvecklat.jnse skrev:
Vet du om dessa har rivits, eller finns kvar idag?
Jag har aldrig sett något sånt när jag kört efter den vägen, så antingen är de borta, eller inte så lätta att se från vägen?
Finns något kvar ? Har företrädesvis varit där på vintern..millgard skrev:Abisko - ta en promenad längs bäckravinen upp mot berget...
Taggtråd på sina ställen, annars värn och lite smått&gott som sätter fart på fantasin.FO67 skrev:Finns något kvar ? Har företrädesvis varit där på vintern..millgard skrev:Abisko - ta en promenad längs bäckravinen upp mot berget...
Men det mesta av taggtråden skall enl. uppgift vara rensat.millgard skrev:Taggtråd på sina ställen, annars värn och lite smått&gott som sätter fart på fantasin.
Jo, då är det nog rensat. Gjordes under tidigt 2000-tal.millgard skrev:Det var ett tag sedan (20 år ca) jag var där och då fanns det lite taggtråd på några ställen, men det är som du säger sannolikt rensat numer.