Ja precis. Så tror jag också.tryggve skrev:
Så får man ju intrycket att det mer verkar handla om hur mycket stödet till Israel har kostat USA än att det är ett direkt mått på hur mycket pengar Israel har fått från USA. D v s det säger inte att USA:s stöd till Israel uppgår till 3000 miljarder dollar.
Som jag tolkar det, men jag kan ju ha missuppfattat...
Den största delen av de kontanta pengarna är ju vad amerikanska vapenföretagen har fått.
Dvs, fantasisummorna kan de facto ses som understöd åt den egna inhemska amerikanska vapen- och försvars industrin. Och exporten av moderna produkter till Israel något som underlättar för dem i USA i egen forskning och utveckling - inklusive skarp utvärdering.
- Således nyttigare för utvecklingen än att bara bli av med lager av föråldrat material som är annars vanligt.
En sådan pålitlig allierad är således värt mycket för USA! Hellre att fullmoderna vapen utvärderas av Israel än någon annan tänkbar avnämnare. Säg Indien.
Värt att tänka är att vårt svenska vapenindustri har litegrann samma problematik. Vi säljer vapen till andra länder inte för att vi alltid gillar deras politik, utan för att vi måste ha en fortlöpande avsättning för att kunna producera och utveckla för våra egna behov.
Nej, det nya som har skett är att Israel länge köpte för kontanta pengar de vapen de behövde, och eller deltog aktivt med pengar, råd och dåd i direktutveckling av t.ex. Mirageplanen, som nämnts tidigare i tråden.
Numera betalar de inte i reda pengar för utveckling av US-plan de köper / får in. Utan då dåd - och möjligen råd. Som sagt, jag utgår ifrån att de i någon mån gengäldar de generösa leveranserna via utvärdering av dem.
Jag gissar att det även pågår visst utvecklingssamarbete. Israelerna har ju haft egen flyg- och vapenutveckling, tex. Kfir-planet.