B Hellqvist skrev:Varför inte sabelfäktning?
Jag använder mig av två stilar; dels blockbokstäver för snabba anteckningar och annat krafs, dels en variant på SÖ-stilen. Fast det är sällan jag skriver några längre texter för hand nu för tiden. Det värsta är väl att dagens skolungar kommer att tycka att vi lite äldre (40+) skriver så himla snyggt och snirkligt...
Jag skulle vilja vidga perspektivet lite till en tidsålder före telefonen. Jag läste en gång en artikel om hur brev fungerade under 18- och det tidiga 1900-talet. Den artikeln sade att de skrev brev som vi skriver sms nästan. Man kunde få läsa saker som att, "ja nu går fyraposten snart, så jag slänger ihop några ord. Oj nu satte köksan saxen i fingret..." Jag hittar på men det var ett levande brevskrivande och man beskrev vad som hände just där och då. Så tolkade åtminstone jag artikeln.
Jag tror att om man använder skrivstil på ett sådant vis så måste man få mycken övning och den måste vara tämligen lättläst. Samtidigt kan jag tänka mig att det inte var alla som korresponderade på det viset, varför det kanske är mer korrekt att säga att vissa skrev bättre. Hur det i allmänhet såg ut kan ju vara svårare att uttala sig om.