Finns det någon förteckning över alla regementen och andra militära inrättningar i DDR som var döpta efter personer? Vissa namn förekommer oftare än andra, t ex Ernst Thälmann som givit namn åt både pionjärorganisationer och militära avdelningar.tyskaorden skrev: Man försökte också att anknyta till fordna tyska historiska personer, genom att uppkalla regementen efter dem. Så hette t.ex. flygvapnets stridshelikopterregementen "Adolf von Lützow" och "Ferdinand von Schill" efter två berömda befälhavare från Napoleonkrigen.
DDR - Nazi-Tyskland- likheter?
- Sonnenflieger
- Medlem
- Kontakt:
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Dessa kan jag:Sonnenflieger skrev:Finns det någon förteckning över alla regementen och andra militära inrättningar i DDR som var döpta efter personer? Vissa namn förekommer oftare än andra, t ex Ernst Thälmann som givit namn åt både pionjärorganisationer och militära avdelningar.tyskaorden skrev: Man försökte också att anknyta till fordna tyska historiska personer, genom att uppkalla regementen efter dem. Så hette t.ex. flygvapnets stridshelikopterregementen "Adolf von Lützow" och "Ferdinand von Schill" efter två berömda befälhavare från Napoleonkrigen.
1.) Wachregiment Friedrich Engels
2.) Grenztruppen der DDR
/Anno
- Vlad Fodorsky
- Medlem
http://www.tridentmilitary.com/EG-Uniforms.htm
Jag tycker dessa östtyska uniformer är misstänkt lika de nazistiska..

/Vlad
Jag tycker dessa östtyska uniformer är misstänkt lika de nazistiska..

/Vlad
Appropå detta kan nämnas att följande enheter ur NVA hade cuff-titles (just nu kan jag inte alls minnas vad det heter på svenska):Anno skrev:1.) Wachregiment Friedrich Engels
* NVA-Wachregiment (sedan 1962) användes av båda NVAs Wachregimenter
* Wachregiment Friedrich Engels fick en egen 1980
* Militärmusikschüler bars av studenter på Militärtechnische Schlue Erich Habersaath
* Erich-Weinert-Ensemble bars av musikkåren med samma namn inom NVA
Dessutom hade Grenztruppen der DDR även en cufftitle med den texten.
Ett par namngivna enheter:
Wachregiment 2 Hugo Berlein (inkluderade XL. Balaillon Arthur Wölk)
Wachregiment Friedrich Engels, den officiella titeln var för övrigt Wachregiment der Stadt-kommandantur Berlin
Stasi hade ett egent Wachregiment:
Wachregiment Feliks Dzierzynski
/Marcus - som för övrigt har / har haft vissa planer på en sida om NVA
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Marcus är enMarcus Wendel skrev:Dessutom hade Grenztruppen der DDR även en cufftitle med den texten.Anno skrev:1.) Wachregiment Friedrich Engels
cufftitel = armband?
I så fall så kan man köpa sådan här:
Militära armband original från Östtyska armen.
/Anno
- Sonnenflieger
- Medlem
- Kontakt:
Intressant! Jag vill även passa på att tipsa om filmen "Dienen bei der NVA" som nyligen kommit ut på DVD och VHS i Tyskland. Jag köpte den i Berlin för en månad sedan för 13€ och det var det absolut värt. Det börjar komma ut fler och fler historiska dokumentärer som köpfilm i Tyskland nu, både om tredje riket och DDR.Marcus Wendel skrev: /Marcus - som för övrigt har / har haft vissa planer på en sida om NVA
http://www.uap-film.de/sites/covers/die ... er_nva.htm
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Hittade sajten http://www.samberg.de/strukturen/lask.html som har en förteckning över NVA:s förband. Där finns också en förteckning över de sovjetiska förband som var stationerade i DDR.
- Sonnenflieger
- Medlem
- Kontakt:
Tackar!tyskaorden skrev:Hittade sajten http://www.samberg.de/strukturen/lask.html som har en förteckning över NVA:s förband. Där finns också en förteckning över de sovjetiska förband som var stationerade i DDR.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Kollade just igenom sidans uppräkningar av gränstruppernas förband och fann att ett gränsregemente bar namnet Florian Geyer ett namn som även bars av förband i tredje riket. Namnet bars dels av en Luftwaffe bombeskader KG 76 samt av 8.SS-kavalleridivisionen. Den senare kopplingen tycks lite märklig i en stat som byggde den s.k. antifascistiska skyddsvallen.
- Johan Elisson
- Medlem
- Mathias Forsberg
- Medlem
NVA = Nationale Volks Armee, Nationella Folk Armen...
Armbindel är inte riktigt korrekt, eftersom åminstone jag förknippar det med t.ex. de "stora" armbindlar nazisterna hade, med hakkorset på. Dessa cufftitles är helt enkelt ett band nästan längst ner på ärmen (kanske 7 cm från kanten) där namnet på Wachregimentet stod.
/Patrik
Armbindel är inte riktigt korrekt, eftersom åminstone jag förknippar det med t.ex. de "stora" armbindlar nazisterna hade, med hakkorset på. Dessa cufftitles är helt enkelt ett band nästan längst ner på ärmen (kanske 7 cm från kanten) där namnet på Wachregimentet stod.
/Patrik
- Johan Elisson
- Medlem
Ja, jag funderade också på det, men ordet armband får mig att tänka på ett smycke, vilket är ännu mer felaktigt. Finns det någon svensk fackterm för bandet? Man kanske skulle kalla det för hedersband/hedersbindel eller något?staraya.cjb.net skrev:NVA = Nationale Volks Armee, Nationella Folk Armen...
/Patrik
/Johan