Om det nu spelar någon roll skall det inte ha begåtts närmelsevis så många våldtäkter av tyska soldater som tvärtom.I skolböckerna hör msn ju lika lite om tyska våldtäkter i Ryssland som om motsatsen.
Hur många judar utrotade Stalin?
-
M. Wittmann
- Tidigare medlem
Om du går i gymnasiet så borde det finnas omnämnt i din historiebok. Titta efter närmare.cortex skrev:Jag har aldrig någonsin, i någon historiabok i skolan, läst något om Stalins omänskliga brott och utrotande av oliktänkande. Vidare har jag heller aldrig sett en skolbok ens nämna Gulag.
Jag går förnärvarande i ettan på gymnasiet.
mvh/ Daniel
-
M. Wittmann
- Tidigare medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
Stalins utrotningar skedde i huvudsak under 1930-talet, i och med tvångskollektiviseringarna under tidigt 30-tal och utrensingarna under senare delen. Så VK2-avsnitten är fel ställe att titta. Enkelaste metoden: Kolla under bokstaven "s", som i "Stalin, Josef", i registret och följ alla siffror som står till höger om detta namn. Kanske hittar du något. 
Mvh Petter
Mvh Petter
-
M. Wittmann
- Tidigare medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
Inte? Du skrev ju:
Att det inte skulle stå något om Stalin i din historiebok (som du skrev här ovan) tror jag inte ett ögonblick på.
Läs igenom registret och/eller den del av boken som behandlar 1900-talets första halva istället för att fortsätta med den här metadiskussionen.
/Petter
Och dessa utrensningar skedde i absolut huvudsak under 30-talet, oavsett vad offren hade för religiös eller politisk tillhörighet.Jag har aldrig någonsin, i någon historiabok i skolan, läst något om Stalins omänskliga brott och utrotande av oliktänkande. Vidare har jag heller aldrig sett en skolbok ens nämna Gulag.
Att det inte skulle stå något om Stalin i din historiebok (som du skrev här ovan) tror jag inte ett ögonblick på.
Läs igenom registret och/eller den del av boken som behandlar 1900-talets första halva istället för att fortsätta med den här metadiskussionen.
/Petter
-
M. Wittmann
- Tidigare medlem
Gutekrigaren:
Ditt inlägg som skickades 29 februari har ingenting med min fråga att göra. Du skrev ju om Stalins utrensningar på oliktänkande, och jag känner till det. Nu undrade jag ju hur många judar han utrotade, och har fått svar på att det inte var särskilt många.
Och även fast det inte står nåt i min historiebok om det, så kan jag ju ändå känna till en hel del? Jag känner till Gulagarkipelagen och utrotandet av oliktänkande. Jag läser den mesta historian på fritid, frivilligt.
Har kollat i min brorsas historiebok, där nämns Gulag. Men i min bok nämns inget sådant. Vi går i samma årskurs.
Läs igenom denna tråd och vad jag verkligen frågade efter i stället.
Ditt inlägg som skickades 29 februari har ingenting med min fråga att göra. Du skrev ju om Stalins utrensningar på oliktänkande, och jag känner till det. Nu undrade jag ju hur många judar han utrotade, och har fått svar på att det inte var särskilt många.
Och även fast det inte står nåt i min historiebok om det, så kan jag ju ändå känna till en hel del? Jag känner till Gulagarkipelagen och utrotandet av oliktänkande. Jag läser den mesta historian på fritid, frivilligt.
Har kollat i min brorsas historiebok, där nämns Gulag. Men i min bok nämns inget sådant. Vi går i samma årskurs.
Läs igenom denna tråd och vad jag verkligen frågade efter i stället.
-
M. Wittmann
- Tidigare medlem
Det har jag aldrig påstått. Hitta inte på grejer.Gutekrigaren skrev:Inte? Du skrev ju:Att det inte skulle stå något om Stalin i din historiebok (som du skrev här ovan) tror jag inte ett ögonblick på.
/Petter
Jag har sagt att det inte står något om Stalins brott mot mänskligheten, och hans koncentrationsläger.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Cortex, varför är du oförskämd? Jag har tagit rena citat av dig och besvarat dem, därefter påstår du att jag inte håller mig till ämnet. Dessutom i en otrevlig ton. Jag tänker inte befatta mig med att göra om hela citeringen och visa var du skrev det jag svarade på, du får läsa igenom tråden och leta själv. Så kanske du lära dig att uppföra dig.
/Petter
/Petter
Nej, men tyska soldater var mycket mer mordglada än ryska. Att våldta en üntermenchen kan inte tyskar göra, men att skjuta dom är det inget fel på. Ryssarna, å andra sidan, våldtog en massa men dödandet var ganska begränsat.Daniel skrev:
Om det nu spelar någon roll skall det inte ha begåtts närmelsevis så många våldtäkter av tyska soldater som tvärtom.
Är det möjligen så att man skulle kunna få veta exakt vilken historiebok du talar om - författare och bokens titel, tack! Det du skriver låter så osannolikt att vi nog gärna vill ha chansen att själva kolla upp om du har rätt.cortex skrev:Har kollat i min brorsas historiebok, där nämns Gulag. Men i min bok nämns inget sådant. Vi går i samma årskurs.
-
M. Wittmann
- Tidigare medlem
Jag har inte sagt att du har felciterat mig. Jag har sagt att du har hittat på att jag sagt vissa grejer. Dessutom har du inte hållit dig till ämnet (ämnet: Hur många judar utrotade Stalin?) Ämnet handlar således inte generellt om Stalins utrensningar.Gutekrigaren skrev:Cortex, varför är du oförskämd? Jag har tagit rena citat av dig och besvarat dem, därefter påstår du att jag inte håller mig till ämnet. Dessutom i en otrevlig ton. Jag tänker inte befatta mig med att göra om hela citeringen och visa var du skrev det jag svarade på, du får läsa igenom tråden och leta själv. Så kanske du lära dig att uppföra dig.
/Petter
"Att det inte skulle stå något om Stalin i din historiebok (som du skrev här ovan) tror jag inte ett ögonblick på."
Säger du.
Jag har aldrig sagt att det inte står någonting om Stalin i min historiebok. Jag har bara sagt att det inte står något om Gulag, men jag känner till allt det ändå.
"Jag har tagit rena citat av dig och besvarat dem."
Vilka citat är det du har tagit av mig och besvarat?
Du har snarare sagt "Stalins utrensningar skedde i huvudsak under 30-talet" eller nåt sånt, men det var ju inte det ämnet handlade om, och jag har aldrig frågat allmänt om Stalins utrensningar!
Till er andra:
Ska kolla upp detta närmare, med bok osv, i morgon.