Hur många judar utrotade Stalin?

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem

Inlägg av Daniel » 29 februari 2004, 13:46

I skolböckerna hör msn ju lika lite om tyska våldtäkter i Ryssland som om motsatsen.
Om det nu spelar någon roll skall det inte ha begåtts närmelsevis så många våldtäkter av tyska soldater som tvärtom.

M. Wittmann
Tidigare medlem

Inlägg av M. Wittmann » 29 februari 2004, 15:49

Jag har aldrig någonsin, i någon historiabok i skolan, läst något om Stalins omänskliga brott och utrotande av oliktänkande. Vidare har jag heller aldrig sett en skolbok ens nämna Gulag.

Jag går förnärvarande i ettan på gymnasiet.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 29 februari 2004, 16:03

cortex skrev:Jag har aldrig någonsin, i någon historiabok i skolan, läst något om Stalins omänskliga brott och utrotande av oliktänkande. Vidare har jag heller aldrig sett en skolbok ens nämna Gulag.

Jag går förnärvarande i ettan på gymnasiet.
Om du går i gymnasiet så borde det finnas omnämnt i din historiebok. Titta efter närmare.

mvh/ Daniel

M. Wittmann
Tidigare medlem

Inlägg av M. Wittmann » 29 februari 2004, 19:30

Jag har läst igenom allting om WW2 i vår historiebok (trots att vi inte läst om det än). Det nämns ingenting om Stalin, tror jag. Kanske bara att han var ledare över Sovjet osv.

Dock står det ju inte så mycket i skolböckerna alls. Det är ju mer bara grundligt.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 29 februari 2004, 21:18

Stalins utrotningar skedde i huvudsak under 1930-talet, i och med tvångskollektiviseringarna under tidigt 30-tal och utrensingarna under senare delen. Så VK2-avsnitten är fel ställe att titta. Enkelaste metoden: Kolla under bokstaven "s", som i "Stalin, Josef", i registret och följ alla siffror som står till höger om detta namn. Kanske hittar du något. :)

Mvh Petter

M. Wittmann
Tidigare medlem

Inlägg av M. Wittmann » 1 mars 2004, 14:40

Och vad har det med detta ämne, om judar, att göra?
Vi pratar inte generellt om Stalins utrensningar.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 1 mars 2004, 15:19

Jag rekommenderar boken Den stora terrorn. Stalins skräckvälde 30-talet av Conquest, Robert

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 1 mars 2004, 15:21

Inte? Du skrev ju:
Jag har aldrig någonsin, i någon historiabok i skolan, läst något om Stalins omänskliga brott och utrotande av oliktänkande. Vidare har jag heller aldrig sett en skolbok ens nämna Gulag.
Och dessa utrensningar skedde i absolut huvudsak under 30-talet, oavsett vad offren hade för religiös eller politisk tillhörighet.

Att det inte skulle stå något om Stalin i din historiebok (som du skrev här ovan) tror jag inte ett ögonblick på.

Läs igenom registret och/eller den del av boken som behandlar 1900-talets första halva istället för att fortsätta med den här metadiskussionen.

/Petter

M. Wittmann
Tidigare medlem

Inlägg av M. Wittmann » 13 mars 2004, 12:18

Gutekrigaren:

Ditt inlägg som skickades 29 februari har ingenting med min fråga att göra. Du skrev ju om Stalins utrensningar på oliktänkande, och jag känner till det. Nu undrade jag ju hur många judar han utrotade, och har fått svar på att det inte var särskilt många.

Och även fast det inte står nåt i min historiebok om det, så kan jag ju ändå känna till en hel del? Jag känner till Gulagarkipelagen och utrotandet av oliktänkande. Jag läser den mesta historian på fritid, frivilligt.

Har kollat i min brorsas historiebok, där nämns Gulag. Men i min bok nämns inget sådant. Vi går i samma årskurs.

Läs igenom denna tråd och vad jag verkligen frågade efter i stället.

M. Wittmann
Tidigare medlem

Inlägg av M. Wittmann » 13 mars 2004, 12:19

Gutekrigaren skrev:Inte? Du skrev ju:
Att det inte skulle stå något om Stalin i din historiebok (som du skrev här ovan) tror jag inte ett ögonblick på.
/Petter
Det har jag aldrig påstått. Hitta inte på grejer.

Jag har sagt att det inte står något om Stalins brott mot mänskligheten, och hans koncentrationsläger.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 13 mars 2004, 16:33

Cortex, varför är du oförskämd? Jag har tagit rena citat av dig och besvarat dem, därefter påstår du att jag inte håller mig till ämnet. Dessutom i en otrevlig ton. Jag tänker inte befatta mig med att göra om hela citeringen och visa var du skrev det jag svarade på, du får läsa igenom tråden och leta själv. Så kanske du lära dig att uppföra dig.

/Petter

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem

Inlägg av Petter D » 13 mars 2004, 16:56

Daniel skrev:
Om det nu spelar någon roll skall det inte ha begåtts närmelsevis så många våldtäkter av tyska soldater som tvärtom.
Nej, men tyska soldater var mycket mer mordglada än ryska. Att våldta en üntermenchen kan inte tyskar göra, men att skjuta dom är det inget fel på. Ryssarna, å andra sidan, våldtog en massa men dödandet var ganska begränsat.

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem

Inlägg av Petter D » 13 mars 2004, 16:59

cortex skrev:
Det har jag aldrig påstått. Hitta inte på grejer.

Jag har sagt att det inte står något om Stalins brott mot mänskligheten, och hans koncentrationsläger.
I sådant fall så måste du ha den enda skolboken i Sverige där det inte nämns. I min årskurs 9 bok så nämns det i alla fall.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 13 mars 2004, 19:09

cortex skrev:Har kollat i min brorsas historiebok, där nämns Gulag. Men i min bok nämns inget sådant. Vi går i samma årskurs.
Är det möjligen så att man skulle kunna få veta exakt vilken historiebok du talar om - författare och bokens titel, tack! Det du skriver låter så osannolikt att vi nog gärna vill ha chansen att själva kolla upp om du har rätt.

M. Wittmann
Tidigare medlem

Inlägg av M. Wittmann » 14 mars 2004, 18:43

Gutekrigaren skrev:Cortex, varför är du oförskämd? Jag har tagit rena citat av dig och besvarat dem, därefter påstår du att jag inte håller mig till ämnet. Dessutom i en otrevlig ton. Jag tänker inte befatta mig med att göra om hela citeringen och visa var du skrev det jag svarade på, du får läsa igenom tråden och leta själv. Så kanske du lära dig att uppföra dig.

/Petter
Jag har inte sagt att du har felciterat mig. Jag har sagt att du har hittat på att jag sagt vissa grejer. Dessutom har du inte hållit dig till ämnet (ämnet: Hur många judar utrotade Stalin?) Ämnet handlar således inte generellt om Stalins utrensningar.

"Att det inte skulle stå något om Stalin i din historiebok (som du skrev här ovan) tror jag inte ett ögonblick på."

Säger du.
Jag har aldrig sagt att det inte står någonting om Stalin i min historiebok. Jag har bara sagt att det inte står något om Gulag, men jag känner till allt det ändå.

"Jag har tagit rena citat av dig och besvarat dem."

Vilka citat är det du har tagit av mig och besvarat?

Du har snarare sagt "Stalins utrensningar skedde i huvudsak under 30-talet" eller nåt sånt, men det var ju inte det ämnet handlade om, och jag har aldrig frågat allmänt om Stalins utrensningar!

Till er andra:
Ska kolla upp detta närmare, med bok osv, i morgon.

Skriv svar