pandersson skrev:Som lettlandsvän får jag väl försöka peka på bra och dåliga saker som Sverige kan importera från Baltikum.
Positivt
Deras politiska system gör det lätt för nya partier att bli representerade samt uppmuntrar personer som har tidigare meriter att bli politiker. Detta gör att stagnationsrisken är liten och kunskapsnivån på debatterna blir hög.
Nu blev jag nyfiken.

Vad, mer exakt, är det i det politiska systemet som gör det enkelt för nya partier? Vad gäller den andra aspekten (att kändisar blir politiker, för att uttrycka mig lite raljant, för det är ju oftast den typen av karriärbyte man ser) finns det väl inte i något land några direkta hinder för den saken, så jag ser inte vad Sverige skulle förändra där. Försök har ju gjorts av partierna men få har lyckats, vill inte väljarna rösta på dem kan man ju knappast tvinga fram det.
pandersson skrev:Ifrågasättande av sådant som inte fungerar görs i stor utsträckning.
Det tycker jag är fallet i Sverige också. Det blir rejäla ramaskrin när missförhållanden i vården eller kriminalpolitiken belyses. Eftersom Sverige enligt statsvetenskapliga mätningar (se t ex DN Debatt sistliden helg) har en förhållandevis upplyst och kunnig befolkning vad gäller demokratiska och politiska spörsmål är jag inte orolig.
pandersson skrev:Negativt
Länderna har en tredjedel av den svenska ekonomin, men det minskar fort.
Du får gärna förklara vad det här betyder, för jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar...
Observera nu att jag inte vill mäta Sverige-Baltikum i någon slags prestigekamp, men du skrev att Sverige kunde importera en del och jag noterade att en del av detta redan fanns, så att säga.
Ett ganska okänt (i Sverige) faktum är att de baltiska ländernas banksystem är uppbyggt enligt svensk förebild (genom ett SIDA-projekt som upphörde i och med Baltikums EU-inträde 1 maj). Av den anledningen äger svenska banker ungefär 60 % av bankväsendet i Baltikum, på gott och ont.
Socialförsäkringssystemet/transfereringssystemet är också uppbyggt med hjälp av SIDA och av svensk typ (organisatoriskt, nivåerna är ju fria att besluta om för länderna själva förstås).
Mvh Petter