Stig Bergling ångrar inte spionaget

Användarvisningsbild
Prozac
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Prozac » 15 augusti 2004, 01:45

Nej usch nej, vissa principer tycker jag att man borde ha! Och en av dem är att inte föråda sitt land och sitt folk.
Men vem vet, han kanske tyckte att han gjorde det för folket. Vet dock inte om han var(/är?) nån ideologist men om han var det så ville han nog sitt land/folks bästa. Bara rena spekulationer! =)

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 15 augusti 2004, 04:00

Jag tycker varken vi behöver eller borde säga varken bu eller bä om honom som privatperson. Man må tycka att det var skabbigt gjort av honom att sälja information om vårat försvar. Men tänk å andra sidan på det som Johan Elisson skrev, i förlängningen kanske han räddade Sverige från en "het situation".

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 15 augusti 2004, 16:49

Prozac skrev:Nej usch nej, vissa principer tycker jag att man borde ha! Och en av dem är att inte föråda sitt land och sitt folk.
Men vem vet, han kanske tyckte att han gjorde det för folket. Vet dock inte om han var(/är?) nån ideologist men om han var det så ville han nog sitt land/folks bästa. Bara rena spekulationer! =)
Jag har inget att invända mot detta såvida du och alla andra som företräder detta är konsekventa. På första sidan i denna debatten var det någon som utbrast att Stig Berling borde ha dödsstraff. Visst det kan man tycka men bara om man samtidigt tycker att Stauffenberg och de andra motståndsmännen i Tyskland förtjänade sina straff.

/Martin

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 15 augusti 2004, 17:30

Martin Lundvall skrev
Visst det kan man tycka men bara om man samtidigt tycker att Stauffenberg och de andra motståndsmännen i Tyskland förtjänade sina straff.
Är inte detta att dra saken till sin spets? Ponera att jag tyckte att Bergling skulle ha dödsstraff, (nu var det nog inte mitt förslag men ändå) då tycker jag ju det med utgångspunkt från att jag känner mig lurad och sviken som svensk, medan det inte alls är säkert att jag ser likadant på saken som hände i Tyskland. Då var det inte spioneri, det var mordförsök på landets ledare, som man skulle kunna se som ännu allvarligare, emellertid finns det som vi vet en rad faktorer som talar till Stauffenbergs fördel. Man kan se på sakerna olika dels för att det inte var mitt land det rörde, dels kan man ta med den tyska regimens karraktär i bedömningen, och därmed komma fram till att Stauffenberg inte förtjänat dödstraffet. Eller har jag helt fel?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 15 augusti 2004, 18:18

Visst det kanske är att dra det hela till sin spets. Jag tror bara att en hel del blir förblindade av det handlar om Sverige och det älskade svenska försvaret. Om man går ner en bit på skalan och betraktar de tyska officerar som sålde/lämnade ut information till de allierade under andra världskriget så tror jag att få hyser något agg för att de förrådde Tyskland.

Vilken regim landet har anser inte jag ändrar det faktum att man har förått sitt land. Både Stauffenberg och Bergling förådde sina länder, Stauffenberg gjorde det med tron på att det var det bästa för landet. Vad jag har förstått gjorde Bergling det på grund av ekonomiska faktorer.

Jag anser att Stauffenbergs handling var rätt och att Berglings fel, men det ändrar inte det faktum att båda förrådde sitt land. Dödsstraff däremot tycker jag inte att någon förtjänar. Fast det hade onekligen blivit en svår fråga att bestämma vilket straff Stauffenberg skulle få om han hade överlevt kriget. Han handlande var olagligt men enligt mig moraliskt riktigt.

/Martin

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 16 augusti 2004, 10:47

Perra skrev:
Martin Lundvall skrev
Visst det kan man tycka men bara om man samtidigt tycker att Stauffenberg och de andra motståndsmännen i Tyskland förtjänade sina straff.
Är inte detta att dra saken till sin spets? Ponera att jag tyckte att Bergling skulle ha dödsstraff, (nu var det nog inte mitt förslag men ändå) då tycker jag ju det med utgångspunkt från att jag känner mig lurad och sviken som svensk, medan det inte alls är säkert att jag ser likadant på saken som hände i Tyskland. Då var det inte spioneri, det var mordförsök på landets ledare, som man skulle kunna se som ännu allvarligare, emellertid finns det som vi vet en rad faktorer som talar till Stauffenbergs fördel. Man kan se på sakerna olika dels för att det inte var mitt land det rörde, dels kan man ta med den tyska regimens karraktär i bedömningen, och därmed komma fram till att Stauffenberg inte förtjänat dödstraffet. Eller har jag helt fel?
Man kanske skulle skriva in förädderi i folkrätten, så kan de inte fly någonstans? Kan ni tänka er Bergling i ett ryskt fängelse?

Krusse
Medlem

Re: Stig Bergling ångrar inte spionaget

Inlägg av Krusse » 22 augusti 2004, 13:12

Min fru jobbade extra på Huddinge Sjukhus i våras. Hon berätade att det på en avdelning låg en spion - vem kunde det vara? Bilder på Bergling finns ju överallt så den id:n var snabbt avverkad. Hon berättade att den mannen vade en vaksammhetnivå till sin omvärld som var fullkomligt häpnadsväckande: Han litade inte på någon. Ingen fick ge honom medicin. Om huruvida han åt sjukhusmat vet jag inte, men frugan tyckte han var besvärlig i all sin misstänksamhet. Stig Bergling ångrar måhända inte sitt spionage men han kommer iallafall vara skiträdd fram till sin död - och det kan ju vara något att unna honom.

Torin
Medlem
Kontakt:

Stig Berglind

Inlägg av Torin » 18 december 2005, 18:59

Stig Berlind avslöjade ju Kustartilleriet, men vad exakt avslöjade han. Och när var det?
Jag har hört att man efterå var tvungen att bygga om månag befästningar.
Men nar jag frågar militära myndigheter så verkar de bagatellisera honom.
Vore intressant att få veta.

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Re: Stig Berglind

Inlägg av KA » 18 december 2005, 19:25

Torin skrev:Stig Berlind avslöjade ju Kustartilleriet, men vad exakt avslöjade han. Och när var det?
Jag har hört att man efterå var tvungen att bygga om månag befästningar.
Men nar jag frågar militära myndigheter så verkar de bagatellisera honom.
Vore intressant att få veta.
Stig Berling var RO i kustartilleriet och tjänstgjorde bla på femörefortet ( 7,5 cm m/57 serie 1 - och är ett av de 3 kvarvarande 7,5 m/57 batterierna av ursprungliga 30).
Han avslöjade mycket viktiga detaljer på ett av Sveriges viktigaste vapensystem - det fasta kustartilleriet.

Han lämnade även ut viktiga detaljer om ett stort antal övriga fasta anläggningar.

Mjölner
Medlem

Inlägg av Mjölner » 19 december 2005, 03:27

Hur åkte egentligen Bergling dit? Alltså, hur avslöjades han? Och varför tröttnade ryssarna på honom till slut? Hade han sammarbetssvårigheter, eller blev han en politisk belastning? Mer info om dessa kryptiska fästningskoder vore också intressant. Skandal att han helt enkelt kunde knalla iväg till kopiatorn och ta en kopia utan vidare, om det nu var ett så viktigt dokument!

Vad jag vet så är det heller inte straffbart att rymma, så han fick väl knappast någon påbackning av straffet när han komm tillbaka? (Förutom att åren "i frihet" givetvis plussades på)..

Personligen tycker jag nog att Bergling nu har sonat sitt straff till samhället. Livet självt tycks ju även ha straffat honom hårt. Att leva helt ensam utan fru eller en endaste vän, och därtill ha canser, måste vara det värsta av straff. Men stämpeln som landsförädare slipper han alldrig. Låt nu en ensam och sjuk gammal man dö ifred, på samma sätt som de övriga resterna av det kalla kriget succesivt dör bort och blir en del av det förgångna...

P.S. Någon skrev att Bergling skulle få leva i rädsla resten av livet. Men karln verkar ju inte det minsta rädd? Han står ju klart och tydligt för det han gjort, och säger till och med att han hade gjort om det om han fick leva om sitt liv. Knappast ett tecken på rädsla. Konstig människa... Verkar lite som, vad heter han, Munchausen? som red på kanonkulan...

Skriv svar