J.K Nilsson skrev:Kan för min egen del tala om jag blir besviken, frustrerad och bitter hur länder som USA kan bete sig. Ett land som är ett föredömme och skulle kunna agera därefter men när det kommer till kritan så struntar de i nästan allt som har med sunt förnuft och empati och göra.
Diktaturers brott upprör mig inte alls i lika hög grad då det är ett förväntat beteende, jag kan lungt resonera om vad som hänt och försöka komma med förslag på vad som kan göras för att förhindra upprepande.
Jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Blir du mindre upprörd över när människor lider av en diktatur, än en demokrati?
Trots allt borde väl människovärdet gå före alla politiska statsskick? Själv blir jag minst lika arg när jag hör terrorister som självmordsbombar, diktaturer som plågar folk, eller demokratier som startar så kallade befrielsekrig.
Däremot är massmedias blixtar oftast fångade på demokratiernas övergrepp, bland annat därför att de västliga demokratierna har ett kulturellt avstånd som är litet från Sverige. Däremot anses Burma ligga långt bort både geografiskt och kulturellt.
Så jag kan i och för sig förstå anledningen till varför folk ser det de ser.