Sveriges hotbild
Nu har väl inte Indonesien direkt möjlighet att genomföra att genomföra dolda angrepp eftersom man tex saknar stora invandrargrupper att dölja sig i eller andra nätverk. men hur vet du att spåren kommer att peka mot regimen, dom kanske pekar mot Ache och GAM ? det finns nog exempel på att motståndsgrupper infiltreras.
Skilj dessutom på destabiliserande åtgärder och rena stridshandlingar. tänk på när fransmännen sprängde greenpeace båten i NZ, så var dom agenterna hemma i Frankrike ganska snabbt.
Vad gäller diplomati så har väl inte det inte hjälpt indonesierna att få tag på GAM ledarna ? vad har dom då för alternativ kvar ?
edit: tumvantar
Skilj dessutom på destabiliserande åtgärder och rena stridshandlingar. tänk på när fransmännen sprängde greenpeace båten i NZ, så var dom agenterna hemma i Frankrike ganska snabbt.
Vad gäller diplomati så har väl inte det inte hjälpt indonesierna att få tag på GAM ledarna ? vad har dom då för alternativ kvar ?
- J.K Nilsson
- Medlem
Det Ryska "hotet"
http://www.foi.se/mervetande/formerveta ... 0978.html/
http://www.foi.se/mervetande/formerveta ... 7441.html/
Har läst en Framsyn på jobbet där ett scenario liknande det Lanrezac beskriver. Ska leta rätt på det.
J.K Nilsson
Har läst en Framsyn på jobbet där ett scenario liknande det Lanrezac beskriver. Ska leta rätt på det.
J.K Nilsson
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Oceanic815
- Tidigare medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
Nja, jag ser inga stora hinder. Stora invandrargrupper att gömma sig i är enbart en risk för en militär specialstyrka vill jag påstå, lätt att bli röjd. Infiltration är en annan sak, men då slår de mot GAM och inte mot Sverige.Lanrezac skrev:Nu har väl inte Indonesien direkt möjlighet att genomföra att genomföra dolda angrepp eftersom man tex saknar stora invandrargrupper att dölja sig i eller andra nätverk. men hur vet du att spåren kommer att peka mot regimen, dom kanske pekar mot Ache och GAM ? det finns nog exempel på att motståndsgrupper infiltreras.
Och det blev ganska kvickt uppenbart att det var fransmännen som genomfört attacken. Den riktades heller inte mot staten Nya Zeeland.
Kostnaderna, framför allt de politiska, för att börja bedriva militära operationer i ett land på andra sidan jordklotet är enormt mycket högre än eventuella vinster. Bättre att fortsätta med diplomatin och försöka marginalisera exilledarna i själva Aceh. Det är inga desperata stater vi pratar om utan rationellt fungerande och utan ideologisk fanatism. Nordkorea kanske skulle kunna göra något liknande men knappast Indonesien. Och några andra befrielserörelsers ledare har vi inte för tillfället. Några problem har vi inte haft tidigare heller som jag nämnt.
Mvh Petter
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Länkarna funkade inte.J.K Nilsson skrev:Det Ryska "hotet"
J.K Nilsson
Något militärt hot anser jag inte finns inom överskådlig tid. Om världen fortsätter att vara ojämnlik så skulle jag inte utesluta möjligheten med nya hot mot västvärlden. Där flyktingströmmar bara är en sida av problemet. Detta fenomen har förvisso funnits en lång tid, så något akut problem är det knappast tal om.
/Martin
I likhet med flera andra skribenter ovan tror jag inte på ett militärt hot av klassisk typ under en lång framtid. Jag tycker det finns många goda skäl som talar för det.
Däremot är det fullt tänkbart med en terrorattack av ett eller annat skäl. Till exempel det scenario, som skisseras tidigare i tråden. MEN det är ju en helt annan sak. Och vilken nytta har man i det läget av en krigsmakt som är utbildad för att utkämpa ett traditionellt krig ?????? Väldigt liten skulle jag vilja säga.
Och då borde man diskutera mer förutsättningslöst kring frågan om vilket försvar vi behöver, vilka uppgifter det skall lösa - och hur det i så fall skall organiseras. Och den debatten bör föras utifrån reella behov - inte utifrån vilket antal arbetsplatser som är önskvärda på olika orter.
Inte missförstå mig. Jag vill inte skrota krigsmakten - däremot är jag tveksam till om vi har en krigsmakt som svarar mot dagens behov. Personligen är jag dessutom övertygad om att vi i dagsläget får väldigt lite effekt av alla de milliarder som åker in i försvarsmakten. Men nu är vi ute och balanserar på gränsen mellan nutidshistoria och politik.
Däremot är det fullt tänkbart med en terrorattack av ett eller annat skäl. Till exempel det scenario, som skisseras tidigare i tråden. MEN det är ju en helt annan sak. Och vilken nytta har man i det läget av en krigsmakt som är utbildad för att utkämpa ett traditionellt krig ?????? Väldigt liten skulle jag vilja säga.
Och då borde man diskutera mer förutsättningslöst kring frågan om vilket försvar vi behöver, vilka uppgifter det skall lösa - och hur det i så fall skall organiseras. Och den debatten bör föras utifrån reella behov - inte utifrån vilket antal arbetsplatser som är önskvärda på olika orter.
Inte missförstå mig. Jag vill inte skrota krigsmakten - däremot är jag tveksam till om vi har en krigsmakt som svarar mot dagens behov. Personligen är jag dessutom övertygad om att vi i dagsläget får väldigt lite effekt av alla de milliarder som åker in i försvarsmakten. Men nu är vi ute och balanserar på gränsen mellan nutidshistoria och politik.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- J.K Nilsson
- Medlem
FOI:s sida är nereMartin Lundvall skrev:Länkarna funkade inte.J.K Nilsson skrev:Det Ryska "hotet"
J.K Nilsson![]()
Något militärt hot anser jag inte finns inom överskådlig tid. Om världen fortsätter att vara ojämnlik så skulle jag inte utesluta möjligheten med nya hot mot västvärlden. Där flyktingströmmar bara är en sida av problemet. Detta fenomen har förvisso funnits en lång tid, så något akut problem är det knappast tal om.
/Martin
De "nya" hoten är enligt min mening också gamla, bara det att det överskugande "hotet" från Sovjetunionen är borta så att de "nya" framträder tydligare.
J.K Nilsson
Mja du missförstår lite, det handlar om synbarhet. kommer man från ett europeiskt land så syns man inte så tydligt. Jag kan göra en jämförelse. Om du på 50 talet hade låtit 10 negrer gå runt i en landsortsstad, så hade alla reagerat och talat om det. men om du nu tar en bil med araber så är inte det någon ovalig syn i stora delar av Sverige.Gutekrigaren skrev:Nja, jag ser inga stora hinder. Stora invandrargrupper att gömma sig i är enbart en risk för en militär specialstyrka vill jag påstå, lätt att bli röjd. Infiltration är en annan sak, men då slår de mot GAM och inte mot Sverige.Lanrezac skrev:Nu har väl inte Indonesien direkt möjlighet att genomföra att genomföra dolda angrepp eftersom man tex saknar stora invandrargrupper att dölja sig i eller andra nätverk. men hur vet du att spåren kommer att peka mot regimen, dom kanske pekar mot Ache och GAM ? det finns nog exempel på att motståndsgrupper infiltreras.
Och det blev ganska kvickt uppenbart att det var fransmännen som genomfört attacken. Den riktades heller inte mot staten Nya Zeeland.
Kostnaderna, framför allt de politiska, för att börja bedriva militära operationer i ett land på andra sidan jordklotet är enormt mycket högre än eventuella vinster. Bättre att fortsätta med diplomatin och försöka marginalisera exilledarna i själva Aceh. Det är inga desperata stater vi pratar om utan rationellt fungerande och utan ideologisk fanatism. Nordkorea kanske skulle kunna göra något liknande men knappast Indonesien. Och några andra befrielserörelsers ledare har vi inte för tillfället. Några problem har vi inte haft tidigare heller som jag nämnt.
Mvh Petter
Sen kan mycket väl stater som Ryssland och Kina göra en sån här sak. vad tror du reaktionen skulle bli? Lite diplomatiskt gnäll, men ingenting som stör handeln. Orsaken behöver inte heller vara en exilledare, det kan handla om omröstningar i FN, erkännande av stater, förmånliga handelsavtal. Jag har inte ens talat om den religiösa faktorn i det hela
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Sverige kan säkert också skicka agenter till Ryssland för att ställa till oreda. Du har väl läst Hamilton?Lanrezac skrev: Sen kan mycket väl stater som Ryssland och Kina göra en sån här sak. vad tror du reaktionen skulle bli? Lite diplomatiskt gnäll, men ingenting som stör handeln. Orsaken behöver inte heller vara en exilledare, det kan handla om omröstningar i FN, erkännande av stater, förmånliga handelsavtal. Jag har inte ens talat om den religiösa faktorn i det hela
/Martin
Har det lyckats att få Tjetjenledaren utlämnad från Damark, eller GAM Ledaren från Sverige..... Nej. Dessutom är det väl Särskilt ett "Svagt" Ryssland som kan tillgripa sådana här metoder. Det jag skriver i mitt exempel är vad som kan göras när diplomatien inte verkar. Sen kan jag bara ånyo säga att varför skulle någon flyga in ett plan i en skyskrapa, när det inte hänt tidigare. Likaså minns jag hur våra tidningar ifrågasatte när man ville öka skyddet i bla regeringbyggnaderna, man sa ungefär samma sak, sånt här händer inte i Sverige, SÄPO överdriver. Det gick inte ens ett år så var Palme skjuten.Martin Lundvall skrev:Sverige kan säkert också skicka agenter till Ryssland för att ställa till oreda. Du har väl läst Hamilton?Lanrezac skrev: Sen kan mycket väl stater som Ryssland och Kina göra en sån här sak. vad tror du reaktionen skulle bli? Lite diplomatiskt gnäll, men ingenting som stör handeln. Orsaken behöver inte heller vara en exilledare, det kan handla om omröstningar i FN, erkännande av stater, förmånliga handelsavtal. Jag har inte ens talat om den religiösa faktorn i det helaGutekrigaren har redan påpekat de två mest träffande punkterna. Varför de skulle vilja göra en sådan sak, när de kan uppnå samma resultat med diplomati och vidare varför skulle de göra det nu, när det inte hänt tidigare. Politiska mord i väst utförda av Sovjetunionen var relativt ovanliga, så varför skulle det hotet vara större idag när Ryssland är så mycket svagare än vad Sovjet var?
/Martin
Jag ser detta som en av flera hotbilder, och om ni inte tror det så är det OK med mig. men jag betackar mig för svar som "varför skulle de göra det nu, när det inte hänt tidigare"
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Ett svagt Ryssland som för tillfället är i behov av västvärlden gör knappast några försök att eliminera sina motståndare i ett neutralt land. Det förekom politiska mord under Sovjettiden så din tes om att ett svagare Ryssland skulle ge sig på äventyrligheter kan inte påstås ha besannats. Vi kan åtminstone vara glada att Ryssland nu är starkare än i början av 1990-talet.Lanrezac skrev: Har det lyckats att få Tjetjenledaren utlämnad från Damark, eller GAM Ledaren från Sverige..... Nej. Dessutom är det väl Särskilt ett "Svagt" Ryssland som kan tillgripa sådana här metoder. Det jag skriver i mitt exempel är vad som kan göras när diplomatien inte verkar. Sen kan jag bara ånyo säga att varför skulle någon flyga in ett plan i en skyskrapa, när det inte hänt tidigare. Likaså minns jag hur våra tidningar ifrågasatte när man ville öka skyddet i bla regeringbyggnaderna, man sa ungefär samma sak, sånt här händer inte i Sverige, SÄPO överdriver. Det gick inte ens ett år så var Palme skjuten.
Jag ser detta som en av flera hotbilder, och om ni inte tror det så är det OK med mig. men jag betackar mig för svar som "varför skulle de göra det nu, när det inte hänt tidigare"
Länderna måste väga risken att bli upptäckta och vad som då händer mot de eventuella fördelar som de kan få ut av att komma åt ledarna. Det har förvisso inte flugit in några flygplan i skyskrapor men USA har inte varit förskonat från terrorism. Något som jag inte kan påminna mig om att Sverige varit utsatt för.
/Martin