Åh nu börjas det igen.. Nej, och åter nej.. Det finns inte några som helst bevis på att Mafia som organisation skulle ha existerat tidigare än 1860-talet. Som du själv säger så är mafians långväga ursprung del av en romantisk MYTologi som maffian själv skapat, som ska försöka göra mafian till en "hedervärd motståndsorganisation", en slags alternativ siciliansk stat, skapat av upproriska folkliga bondskaLordbaldur skrev:Det finns många brottsorganizationer i södra Italien, kanske menar du Santa Corona Unita?Giancarlo skrev:Att tillägga så fins en till brottsorganisation i Puglia (Apulien på svenska),
som har något grekisktklingande namn (vilket är mycket typiskt för Puglia) som jag inte kommer ihåg.
Camorran är dessutom äldre än mafian, den började på den främre halvan av artonhundratalet som
en slags fackförening för brottslingar i Bourbonmonarkins fängelser i Napoli. Medans mafian växte fram som en beskyddarverksamhet
för citrusfruktindustrin i Parlemoregionen i början av 1860-talet då ön precis anslutits till den Italienska statsbildningen.
Man kan diskutera vilken organization som är äldst, Cosa Nostra eller Camorran. Jag personligen skulle säga Cosa Nostra på grund av ett antal saker:
Den första Maffian som var organiserad i familjer, oberoende av varandra har funnits väldigt länge. Olika skrifter nämner ord som Mafioso långt innan artonhundratelet, och Maffian kom första sorts beskyddarverksamhet gick ut på att utnyttja och korrumpera feodalsystemet. Jag kan förklara norggrannare om det behövs.
Enligt Maffians egen mytologi, och det medlemmarna får höra under sin invigning är att Cosa Nostra födes under den Sicilianska aftonsången. Alltså på 1200-talet.
Under 1700-talet fanns det bland annat en sorts "black hand" aktivitet på Sicilien.
Från 1860-talet finns det dokumenterat att det finns en grupp människor som folk kallade "Mafia" och som kännade pengar genom att beskydda företagare. Det är inte särskilt troligt att Maffian skulle ha föds samma årtionde som folk från fastlandet började skriva om dem.
Detta får mig att tro att Cosa Nostra har existerat i åtminstone att par hundra år, kanske lite mer. Jag skulle inte säga att Camorran, som egentligen är ett samlingsnamn på en massa olika kriminella grupper, skulle ha existerat längre.
Sicilianare för "längelängesen". Det hela är MYT, romantik och ingenting annat. Många som gillar att hävda att mafian är cementerad i den sicilianska kulturen och inte en profitkrävande organisation gillar att hävda detta. Hela "Cavaleria-Rusticana"-myten om råbarkade men hedervärda sicilianare spelar såklart in i såna här resonemang.
Måste vara Tomas Lappalainens fel att folk fortfarande tror sånt här.
Sen ska du inte blanda ihop annan kriminalitet, feodalismens illasinnade system med själva mafians verksamhet under dess existens. Mafian är skapad under en clash mellan modernisering och konservartism, feodalism och kapitalism. Mafians första medlemmar var inte adelsmän utan entreprenörer.
Jag förstår inte vad du talar om för "Svarta handen"-relaterad verksamhet. Begreppet Svarta handen el. Manu Nera kommer från 1920-30-talets USA ursprungligen var det en signatur som skrevs på anonyma hotbrev, som sen blev ett smeknamn på den italiensk-amerikanska branschen av mafian. Ordet Cosa Nostra har också ursprung i USA, I Italien så är "Amici d'Amici" "Vännernas Vänner" också en vanlig term.