Mafian: Bernardo "Il Tractor" Provenzano gripen..

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 23 maj 2006, 19:23

Lordbaldur skrev:
Giancarlo skrev:Att tillägga så fins en till brottsorganisation i Puglia (Apulien på svenska),
som har något grekisktklingande namn (vilket är mycket typiskt för Puglia) som jag inte kommer ihåg.

Camorran är dessutom äldre än mafian, den började på den främre halvan av artonhundratalet som
en slags fackförening för brottslingar i Bourbonmonarkins fängelser i Napoli. Medans mafian växte fram som en beskyddarverksamhet
för citrusfruktindustrin i Parlemoregionen i början av 1860-talet då ön precis anslutits till den Italienska statsbildningen.
Det finns många brottsorganizationer i södra Italien, kanske menar du Santa Corona Unita?

Man kan diskutera vilken organization som är äldst, Cosa Nostra eller Camorran. Jag personligen skulle säga Cosa Nostra på grund av ett antal saker:

Den första Maffian som var organiserad i familjer, oberoende av varandra har funnits väldigt länge. Olika skrifter nämner ord som Mafioso långt innan artonhundratelet, och Maffian kom första sorts beskyddarverksamhet gick ut på att utnyttja och korrumpera feodalsystemet. Jag kan förklara norggrannare om det behövs.

Enligt Maffians egen mytologi, och det medlemmarna får höra under sin invigning är att Cosa Nostra födes under den Sicilianska aftonsången. Alltså på 1200-talet.

Under 1700-talet fanns det bland annat en sorts "black hand" aktivitet på Sicilien.

Från 1860-talet finns det dokumenterat att det finns en grupp människor som folk kallade "Mafia" och som kännade pengar genom att beskydda företagare. Det är inte särskilt troligt att Maffian skulle ha föds samma årtionde som folk från fastlandet började skriva om dem.

Detta får mig att tro att Cosa Nostra har existerat i åtminstone att par hundra år, kanske lite mer. Jag skulle inte säga att Camorran, som egentligen är ett samlingsnamn på en massa olika kriminella grupper, skulle ha existerat längre.
Åh nu börjas det igen.. Nej, och åter nej.. Det finns inte några som helst bevis på att Mafia som organisation skulle ha existerat tidigare än 1860-talet. Som du själv säger så är mafians långväga ursprung del av en romantisk MYTologi som maffian själv skapat, som ska försöka göra mafian till en "hedervärd motståndsorganisation", en slags alternativ siciliansk stat, skapat av upproriska folkliga bondska
Sicilianare för "längelängesen". Det hela är MYT, romantik och ingenting annat. Många som gillar att hävda att mafian är cementerad i den sicilianska kulturen och inte en profitkrävande organisation gillar att hävda detta. Hela "Cavaleria-Rusticana"-myten om råbarkade men hedervärda sicilianare spelar såklart in i såna här resonemang.
Måste vara Tomas Lappalainens fel att folk fortfarande tror sånt här.

Sen ska du inte blanda ihop annan kriminalitet, feodalismens illasinnade system med själva mafians verksamhet under dess existens. Mafian är skapad under en clash mellan modernisering och konservartism, feodalism och kapitalism. Mafians första medlemmar var inte adelsmän utan entreprenörer.

Jag förstår inte vad du talar om för "Svarta handen"-relaterad verksamhet. Begreppet Svarta handen el. Manu Nera kommer från 1920-30-talets USA ursprungligen var det en signatur som skrevs på anonyma hotbrev, som sen blev ett smeknamn på den italiensk-amerikanska branschen av mafian. Ordet Cosa Nostra har också ursprung i USA, I Italien så är "Amici d'Amici" "Vännernas Vänner" också en vanlig term.
Senast redigerad av 1 Giancarlo, redigerad totalt 23 gånger.

M Corleone
Medlem

Inlägg av M Corleone » 23 maj 2006, 19:37

Giancarlo skrev:Att tillägga så fins en till brottsorganisation i Puglia (Apulien på svenska),
som har något grekisktklingande namn (vilket är mycket typiskt för Puglia) som jag inte kommer ihåg.
Sacca Corona Unita är en kriminell organisation som främst sysslar med smuggling (cigaretter, droger, vapen och människohandel) riktat mot balkan. Man vet inte så mycket om organisationen eller hur den är uppbygd men helt klart är den fick sitt stora uppsving under oroligheterna på balkan under 1990-talet.

Liksom Giancarlo säger så kan man först i mitten av 1800-talet säkert veta att det fanns en organisation som maffian på sicilien, allt annat är legender och historier. Gällande namnet Cosa Nostra så var det först på 1980-talet då domare Falcone förhörde Tommaso Buscetta som man fick reda på att sicilianska maffian kallade sig själv Cosa Nostra, tidigare trodde man bara att det var den amerikanska systerorganisationen som kallades så.

Lordbaldur
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Lordbaldur » 23 maj 2006, 20:33

Giancarlo skrev:
Lordbaldur skrev:

Camorran är dessutom äldre än mafian, den började på den främre halvan av artonhundratalet som
en slags fackförening för brottslingar i Bourbonmonarkins fängelser i Napoli. Medans mafian växte fram som en beskyddarverksamhet
för citrusfruktindustrin i Parlemoregionen i början av 1860-talet då ön precis anslutits till den Italienska statsbildningen.
Det finns många brottsorganizationer i södra Italien, kanske menar du Santa Corona Unita?

Man kan diskutera vilken organization som är äldst, Cosa Nostra eller Camorran. Jag personligen skulle säga Cosa Nostra på grund av ett antal saker:

Den första Maffian som var organiserad i familjer, oberoende av varandra har funnits väldigt länge. Olika skrifter nämner ord som Mafioso långt innan artonhundratelet, och Maffian kom första sorts beskyddarverksamhet gick ut på att utnyttja och korrumpera feodalsystemet. Jag kan förklara norggrannare om det behövs.

Enligt Maffians egen mytologi, och det medlemmarna får höra under sin invigning är att Cosa Nostra födes under den Sicilianska aftonsången. Alltså på 1200-talet.

Under 1700-talet fanns det bland annat en sorts "black hand" aktivitet på Sicilien.

Från 1860-talet finns det dokumenterat att det finns en grupp människor som folk kallade "Mafia" och som kännade pengar genom att beskydda företagare. Det är inte särskilt troligt att Maffian skulle ha föds samma årtionde som folk från fastlandet började skriva om dem.

Detta får mig att tro att Cosa Nostra har existerat i åtminstone att par hundra år, kanske lite mer. Jag skulle inte säga att Camorran, som egentligen är ett samlingsnamn på en massa olika kriminella grupper, skulle ha existerat längre.
Åh nu börjas det igen.. Nej, och åter nej.. Det finns inte några som helst bevis på att Mafia som organisation skulle ha existerat tidigare än 1860-talet. Som du själv säger så är mafians långväga ursprung del av en romantisk MYTologi som maffian själv skapat, som ska försöka göra mafian till en "hedervärd motståndsorganisation", en slags alternativ siciliansk stat, skapat av upproriska folkliga bondska
Sicilianare för "längelängesen". Det hela är MYT, romantik och ingenting annat. Många som gillar att hävda att mafian är cementerad i den sicilianska kulturen och inte en profitkrävande organisation gillar att hävda detta. Hela "Cavaleria-Rusticana"-myten om råbarkade men hedervärda sicilianare spelar såklart in i såna här resonemang.
Måste vara Tomas Lappalainens fel att folk fortfarande tror sånt här.

Sen ska du inte blanda ihop annan kriminalitet, feodalismens illasinnade system med själva mafians verksamhet under dess existens. Mafian är skapad under en clash mellan modernisering och konservartism, feodalism och kapitalism. Mafians första medlemmar var inte adelsmän utan entreprenörer.

Jag förstår inte vad du talar om för "Svarta handen"-relaterad verksamhet. Begreppet Svarta handen el. Manu Nera kommer från 1920-30-talets USA ursprungligen var det en signatur som skrevs på anonyma hotbrev, som sen blev ett smeknamn på den italiensk-amerikanska branschen av mafian. Ordet Cosa Nostra har också ursprung i USA, I Italien så är "Amici d'Amici" "Vännernas Vänner" också en vanlig term.
Med Black Hand så menar jag hotbrev riktad mot adelsmän på Sicilien. Istället som i USA, hotbrev riktade mot andra fattiga Italienare. I USA så var det Sicilianska gangsters (inte att förknippa med Sicilianska Mafiosi) som inte var invigda i Cosa Nostra (som hade funnits i USA sedan runt år 1900) som ägnade sig åt denna verksamhet. Folk Som Jim Colosimo, och John Torrio. Det var inte förren 1928 (eller 29) som Chicago Bossen Al Capone blev invigd "hedersmedlem" i Cosa Nostra. Och inte förren 1931 Lucky Luciano skapade komissionen och "the national crime Syndicate". Det var Amerikanska Mafiosi som skapade komissionen på Sicilien! Det är antagligen därför Cosa Nostra har samma namn på Sicilien som i USA. Innan var det som i Camorran, en massa tätt sammanflättade Familjer (eller gäng om du vill kalla dem det) som var och en hade sitt eget territorium.

Och när har jag sagt att Maffians medlemmar var adelsmän? De var söner av bönder. Men de utövade utpressning på de andra bönderna, och på godsägarna. De investerade sina pengar i politik, eftersom makt är viktigare än profit för Cosa Nostra. Och varför är det så konstigt? Dessto mer makt, dessto mer pengar tjänar du!

Om Mafiosi är hedervärde beror helt på vad du tycker är heder. Det är precis som med hedersmord. Om dem är hedervärde eller vedervärda är helt upp till din egen definition av heder.

Och vilken annan kriminalitet blandar jag ihop? Sacra Corona Unita föddes 1983 i Kalibrien!

Visst kan man kalla Cosa Nosta Vännernas vänner, men beror inte det på om man är vän med Cosa Nostra?

Feodalismen, liksom alla andra system, går att korrumpera, vilket är precis vad Maffian gör. I USA och på Sicilien. Vare sig det är fackfördbund eller politik.

Varför hade Maffian spenderat så mycket pengar på politik, i USA och Sicilien, om de inte vill kunna kontrollera lagstiftning mot dem? Gynna sina egna intressen? Maffians första mål är att skydda sig själva, och nu citerar jag Giovanni Falcone och inte Tomas Lappalainen. Och det är därför de egnar sig åt makt. Och värderar makt mer än pengar. För utan makt får man inga pengar.

Och hur mycket tror du din "profit skapande" organization som uppkom på 1860-talet kan ha tjänat? Inte särskilt mycket. Så vad var då poängen med det hela?

Makt.

M Corleone
Medlem

Inlägg av M Corleone » 23 maj 2006, 20:50

Och vilken annan kriminalitet blandar jag ihop? Sacra Corona Unita föddes 1983 i Kalibrien!
Sacra Corona Unita är från Puglia med högkvarteret i staden Brindisi. Det är Ndranghetan som hör hemma i Kalabrien.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 23 maj 2006, 22:29

Lordbaldur skrev:
Med Black Hand så menar jag hotbrev riktad mot adelsmän på Sicilien. Istället som i USA, hotbrev riktade mot andra fattiga Italienare. I USA så var det Sicilianska gangsters (inte att förknippa med Sicilianska Mafiosi) som inte var invigda i Cosa Nostra (som hade funnits i USA sedan runt år 1900) som ägnade sig åt denna verksamhet. Folk Som Jim Colosimo, och John Torrio. Det var inte förren 1928 (eller 29) som Chicago Bossen Al Capone blev invigd "hedersmedlem" i Cosa Nostra. Och inte förren 1931 Lucky Luciano skapade komissionen och "the national crime Syndicate". Det var Amerikanska Mafiosi som skapade komissionen på Sicilien! Det är antagligen därför Cosa Nostra har samma namn på Sicilien som i USA. Innan var det som i Camorran, en massa tätt sammanflättade Familjer (eller gäng om du vill kalla dem det) som var och en hade sitt eget territorium.

Och när har jag sagt att Maffians medlemmar var adelsmän? De var söner av bönder. Men de utövade utpressning på de andra bönderna, och på godsägarna. De investerade sina pengar i politik, eftersom makt är viktigare än profit för Cosa Nostra. Och varför är det så konstigt? Dessto mer makt, dessto mer pengar tjänar du!

Om Mafiosi är hedervärde beror helt på vad du tycker är heder. Det är precis som med hedersmord. Om dem är hedervärde eller vedervärda är helt upp till din egen definition av heder.

Visst kan man kalla Cosa Nosta Vännernas vänner, men beror inte det på om man är vän med Cosa Nostra?

Feodalismen, liksom alla andra system, går att korrumpera, vilket är precis vad Maffian gör. I USA och på Sicilien. Vare sig det är fackfördbund eller politik.

Varför hade Maffian spenderat så mycket pengar på politik, i USA och Sicilien, om de inte vill kunna kontrollera lagstiftning mot dem? Gynna sina egna intressen? Maffians första mål är att skydda sig själva, och nu citerar jag Giovanni Falcone och inte Tomas Lappalainen. Och det är därför de egnar sig åt makt. Och värderar makt mer än pengar. För utan makt får man inga pengar.

Och hur mycket tror du din "profit skapande" organization som uppkom på 1860-talet kan ha tjänat? Inte särskilt mycket. Så vad var då poängen med det hela?

Makt.
Ehmm.. du missförstår mig något så grovt så att det blir svårt att fortsätta resonera. Hela mitt inlägg berör varken Sacra Corona Unita (vilket var inte den organisationen jag refererade till i första taget, utan jag kommer fortfarande inte ihåg namnet på den), komissionens skapande (som förövrigt var transnationella mafiosos som t.ex Buscetta, Joe Bonnano eller Nicola Gentiles förtjänst), eller mafians förhållande till makt och pengar utan mafians faktiska ursprung, som faktiskt kom från beskyddarverksamhet i citrus och matindustrin i västra Sicilien a la 1860-talet. Det är belägg på om hurevida mafian existerat tidigare än så som jag vill åt.
Senast redigerad av 1 Giancarlo, redigerad totalt 24 gånger.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 24 maj 2006, 07:35

Ta det lugnt med citeringsfunktionen, citera bara det som är värt att citera. Det blir jobbigt att läsa annars. :)

/Martin

Lordbaldur
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Lordbaldur » 25 maj 2006, 01:50

M Corleone skrev:
Sacra Corona Unita är från Puglia med högkvarteret i staden Brindisi. Det är Ndranghetan som hör hemma i Kalabrien.
Skrev fel, tänkte på 'Ndranghetan (jag har haft den på hjärnan väldigt länge. Försöker lista ut hur det uttalas).

Och Giancarlo, jag tyckte att du ställde mer än en fråga i din text.

Om man pratar om ursprung så kan man inte bevisa något om själva organizationen förre 1860-talet (så vitt jag vet). Men det finns inte mycket med Maffian man kan bekräfta om man inte utgår ifrån att alla botgörare talar sanning. Ordet Maffia och är äldre än så, liksom är den Sicilianska kulturen där Maffian föddes. Och jag undrar om man med säkerhet vet när Camorran uppstod. Det jag har fått lära mig är att det är flera olika "familjer" som styr olika delar runt och i Nepal. Och att Camorran oftast består av mer vanliga brottslingar och inte rituellt invigda medlemmar. Jag skulle tro att det är därför man ofta kallar vanliga brottslingar för "Camorista".

Jag är för trött för att tänka på Camorran, så jag utgår ifrån att Camorista är väldigt grammatiskt fel. Ursäkta.

Fan! Fick just Trojaner. Ursäkta...

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 25 maj 2006, 14:27

Hohenzollern skrev:Den italienska mentaliteten är alltså hörnstenen i maffian? Finns det något sätt alls då att bli kvitt den en gång för alla, förutom att släppa en bomb på Sicillien?

Jag är säker på att t.ex den ryska maffian inte hade existerat om det vore för Sovjets kollaps och det allmäna kaos som uppstod.
Redan innan Sovjetimperiets fall fanns en utbredd kriminalitet (med den definition av kriminalitet vi har; inte politiska fångar, ej heller statens övergrepp). Mutor, kidnappningar och kontakter med KGB. Dock var kriminalitet mörklagt av statligt kontrollerade media, varför det är först efter Sovjets fall som man uppmärksammar den ryska maffian.

Att sen "tidernas största geopolitiska katastrof" ökade grogrunden till kriminalitet något extremt förnekar jag absolut inte.

Lordbaldur
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Lordbaldur » 25 maj 2006, 21:31

Löwe skrev:
Hohenzollern skrev:Den italienska mentaliteten är alltså hörnstenen i maffian? Finns det något sätt alls då att bli kvitt den en gång för alla, förutom att släppa en bomb på Sicillien?

Jag är säker på att t.ex den ryska maffian inte hade existerat om det vore för Sovjets kollaps och det allmäna kaos som uppstod.
Redan innan Sovjetimperiets fall fanns en utbredd kriminalitet (med den definition av kriminalitet vi har; inte politiska fångar, ej heller statens övergrepp). Mutor, kidnappningar och kontakter med KGB. Dock var kriminalitet mörklagt av statligt kontrollerade media, varför det är först efter Sovjets fall som man uppmärksammar den ryska maffian.

Att sen "tidernas största geopolitiska katastrof" ökade grogrunden till kriminalitet något extremt förnekar jag absolut inte.
Ja, rysk organizerad brottslighet var stor långt innan Sovjetunionens fall. Men då var den bara utbredd i Sovjet. Nu har den blivit mer laglös (eller fått mindre beskydd av politikerna?) och börjat sprida sig till T. ex. USA. Det finns också Sovjetisk organizerad brottslighet i norra Europa, och den är antagligen större än det flesta inhemska brottsorganizationer. Men jag tror inte att den är större än vad T. ex. Dem olika Kinesiska triaderna eller för den delen Italienska Maffia liknande organizationer (Camorran, 'Ndranghetan) och Maffian är.

Sverige räknas inte som norra Europa utan som Skandinavien, där Sovijetisk organizerad brottslighet (Rysk Maffia, Polsk Maffia, Baltisk Maffia) nog är störst. Åtminstonde mycket större än de små gäng vi har här i Sverige.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 27 maj 2006, 14:51

I sammanhanget bör kanske nämnas att Hells Angels jävlas rejält med balterna.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 27 maj 2006, 15:51

Lordbaldur skrev: Om man pratar om ursprung så kan man inte bevisa något om själva organizationen förre 1860-talet (så vitt jag vet). Men det finns inte mycket med Maffian man kan bekräfta om man inte utgår ifrån att alla botgörare talar sanning. Ordet Maffia och är äldre än så, liksom är den Sicilianska kulturen där Maffian föddes. Och jag undrar om man med säkerhet vet när Camorran uppstod. Det jag har fått lära mig är att det är flera olika "familjer" som styr olika delar runt och i Nepal. Och att Camorran oftast består av mer vanliga brottslingar och inte rituellt invigda medlemmar. Jag skulle tro att det är därför man ofta kallar vanliga brottslingar för "Camorista".
Jo ordet mafia är betydligt äldre..
Wikipedia/mafia skrev:The word 'Mafia' is the noun form of Sicilian adjective "mafiusu" which has its roots in Arabic. Roughly translated it means "beautiful", but can also be translated as "cool". The Arabic term "mafia" means "place of safety; shelter". In reference to a man, "mafiusu" in nineteenth-century Sicily was ambiguous, signifying a bully, arrogant but also fearless, enterprising, and proud, according to scholar Diego Gambetta.[1]

The connotation of the word with the criminal secret society was made by the 1863 play I mafiusi di la Vicaria 'The Beautiful (people) of Vicaria' by Giuseppe Rizzotto and Gaetano Mosca which is about criminal gangs in the Palermo prison. The words mafia or mafiusu are never mentioned in the play, and were probably put in the title because it would add local flair.

The association between "mafiusu" and criminal gangs was made by the association the play's title made with the criminal gangs that was new to Siclian and Italian Society at the time. Consequently, the word mafia was generated from fictional source loosely inspired by the real thing and was used by outsiders to describe it. The use of the term mafia was subsequently taken over in the Italian state's early reports on the phenomenon. The word "mafia" made its first official appearance in 1865 in a report by the chief prosecutor in Palermo, Filippo Antonio Gualtiero.
Finns flera andra källor som stödjer detta.

Sen måste man komma ihåg att mafian skapades i en kulturell moderniseringsperiod, med flera stora omställningar, liberaliseringar, industrialiseringar. Allt detta plus Anslutningen till staten Italien, som var en politisk förändring.

M Corleone
Medlem

Inlägg av M Corleone » 22 juni 2006, 15:17

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 41,00.html

Italienska polisen fortsätter göra räder för att förhindra en tronstrid efter Provenzano, men än så länge så har varken de 2 främsta kandidaterna, Lo Piccolo och Messina Denaro,
gripits.

Jokke
Medlem

Inlägg av Jokke » 26 juni 2006, 20:38

Gammalt ämne, men tycker det är intressant - bra artikel om det hela http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_12379126.asp - någon som vet något nytt om denna traktor?

Skriv svar