Dagens Ungdom...om detta må ni berätta?

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 9 maj 2007, 21:21

laitman skrev:Hej!
Här i bl.a. Gutekrigarens inlägg ser man hur Sovjet med sin propaganda lyckats vilseleda uppfattningen om den kommunistiska terrorn, vars offer inte är hundra miljoner utan många hundra miljoner. Att tala om Stalinterrorn är definitivt missvisande. Det var ju Lenin som startade den gigantiska terror som kännetecknat kommunismen och den fortsatte också efter Stalin. I själva verket var ju Lenin, som självaste Molotov erkände, långt grymmare och blodigare än Stalin. Lenin behövde ju en daglig kick av blodig terror för att känna sig frisk. Nyårsaftonen 1919 så gav han följande order: "En miljon kosacker bör omedelbart arkebuseras och en miljon bör genast skickas till dödslägren! Vi bör minnas att så sent som 1989 använde den blivande fredspristagaren Gorbatjov nervgas mot egna medborgare i Tiflis och de sista politiska fångarna återvände från lägren först 1990. Men nog är det deprimerande att kunskaperna i Sverige är på så låg nivå.
Laitman
Naturligtvis innefattade historielektionerna kring Sovjet även Lenin. Om det var svårt att förstå av mitt inlägg kanske man borde följa med lite i de andra skolämnena också. Det är ju också så att 30-talets massdöd skedde med Stalin vid spakarna. Mitt alldeles egna begrepp "Stalinterrorn" kommer sig av att jag ville ha en snabb benämning på 30-talets avrättnigar, svält, internering etc. Det är alltså inte från skolan.

Jag kan också försäkra dig att Lenin inte nämndes som nån duvunge, men jag kunde förstås inte ta upp hela läroplanen ur minnet. Dessutom läste vi om andra diktatorer av diverse politisk kulör. Troligen var även detta distraherande sovjetpropaganda, men som elev kan man inte alltid protestera. :roll:

Mvh Petter, som är född 1980 om någon undrar

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 9 maj 2007, 21:27

Dûrion Annûndil skrev:Det återkommer ju larmrapporter om Kommunismen, och Förintelsen. Man undrar ju hur ungdomarna ska kunna studera något ämne tillräckligt mycket för att klara sådana här test, när man inte läser Historia särskilt mycket i alla fall. Så vad är poängen att hojta om bristande historiekunskaper om Kommunismen (vilket var syftet med artikeln) när de bristande kunskaperna gäller allt? Hur många skolbarn kan rabbla svenska kungar, Imperialismens orsaker, Upplysningen, medicinens utveckling, Människans uppkomst?
Kan inte hålla med dig mer. Brister i kunskaper om det mesta är vad det här beror på, inte på någon brist i läroplanen utan snarare i dess tillämpning. Och framförallt inte på någon medveten vilja att av någon underlig anledning dölja brotten utförda av den diktatur Sverige förberett sig att försvara sig emot under 45 år. Det vore ju absurt och saknar ju framförallt motiv.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem

Inlägg av Matsan » 9 maj 2007, 21:27

Gutekrigaren skrev:
GL skrev:Men ärligt, hur många var bergsäkra på att det var Tallinn?
Jag var. Jag lärde mig nämligen det i skolan (hör och häpna!) vid Sovjetunionens fall. :) Vi lärde oss en massa om kalla kriget och jag vill minnas att vi tog upp tvångskollektiviseringarna, Stalinterrorn, Gulag, avspänningen samt slutfasen (Gorbatjov etc). I en helt vanlig kommunal skola, dock teoretiskt gymnasium.

Mvh Petter
Jag var också bergis av ungefär samma anledning som du.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 9 maj 2007, 23:47

Gutekrigaren skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Det återkommer ju larmrapporter om Kommunismen, och Förintelsen. Man undrar ju hur ungdomarna ska kunna studera något ämne tillräckligt mycket för att klara sådana här test, när man inte läser Historia särskilt mycket i alla fall. Så vad är poängen att hojta om bristande historiekunskaper om Kommunismen (vilket var syftet med artikeln) när de bristande kunskaperna gäller allt? Hur många skolbarn kan rabbla svenska kungar, Imperialismens orsaker, Upplysningen, medicinens utveckling, Människans uppkomst?
Kan inte hålla med dig mer. Brister i kunskaper om det mesta är vad det här beror på, inte på någon brist i läroplanen utan snarare i dess tillämpning. Och framförallt inte på någon medveten vilja att av någon underlig anledning dölja brotten utförda av den diktatur Sverige förberett sig att försvara sig emot under 45 år. Det vore ju absurt och saknar ju framförallt motiv.

Mvh Petter
Det är inte utförandet av historielektionerna i skolan jag invänder mot, utan det att historielektionerna är en så liten del av vad som ska läras på schemat att jag tvivlar på att man kan knöka in något vettigt på den korta tiden. Och så länge som dessa elever inte läser historia betydligt mer, så kan man inte heller förvänta sig att de ska kunna någonting mer fördjupat om sådan ämnen som tillexempel Kommunismen. De ska ju trots allt lära sig om allt, utan att gå in på specifika ämnen. Jag tycker därför att fokus på vissa "akuta brist-ämnen" är bortkastad tid. De här barnen förväntas inte vara historiker, och man kan säkert hitta liknande brister i andra ämnen...

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 10 maj 2007, 00:03

Dûrion Annûndil skrev:Det är inte utförandet av historielektionerna i skolan jag invänder mot, utan det att historielektionerna är en så liten del av vad som ska läras på schemat att jag tvivlar på att man kan knöka in något vettigt på den korta tiden. Och så länge som dessa elever inte läser historia betydligt mer, så kan man inte heller förvänta sig att de ska kunna någonting mer fördjupat om sådan ämnen som tillexempel Kommunismen. De ska ju trots allt lära sig om allt, utan att gå in på specifika ämnen. Jag tycker därför att fokus på vissa "akuta brist-ämnen" är bortkastad tid. De här barnen förväntas inte vara historiker, och man kan säkert hitta liknande brister i andra ämnen...

Mvh -Dan
Med tanke på att kommunismen jämte nazismen var en av de ideologier som formade 1900-talet och som påverkat och påverkar den värld vi lever i, så tycker jag att det är tjänstefel att inte ta upp detta i undervisningen på ett ingående sätt. Om man inte läser om Lenin och Stalin och vad de gjorde, vad ska man då läsa om som anses vara viktigare? Vad jag hört från yngre som berättar om historiaundervisningen, så verkar 1900-talets historia bestå av Förintelsen, och inte ens denna sätts in i en större kontext. När ungar springer omkring med röda stjärnor, Che Guervara och hammaren och skäran på kläderna, så inser man att något väsentligt missats.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 10 maj 2007, 00:28

B Hellqvist skrev:Med tanke på att kommunismen jämte nazismen var en av de ideologier som formade 1900-talet och som påverkat och påverkar den värld vi lever i, så tycker jag att det är tjänstefel att inte ta upp detta i undervisningen på ett ingående sätt.
Det gör man ju, men hur stor del av schemat tas som sagt upp av historielektioner? Historielektioner där man alltså ska ta upp allt, inte bara kommunismen och nazismen.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 10 maj 2007, 07:53

Häromdan så talade jag med en anställd här. Han hade retat sig på min USA-flagga jag hade på bilen. Jag listade direkt ut att han var vänster (stars n stripes är som ett rött skynke för dem.) Men vi snackade en stund och allt var cool.
Senare kom vi in på kriminalvård, då säger han: "Vi borde skicka dom till läger som Stalin gjorde. Ja där fick du jobba av sin skuld till samhället. Ja jag är kommunist vet du."

Det var då det slog mig; tänk om tyskarna vunnit och nån då sagt. "Vi borde sicka dom till KZ-lager som Hitler gjorde, ja arbeit macht frie du vet. Ja jag är ju nazist vett du." (och inte nån sån där falsk mim-nazist :) )

För övrigt ser jag att flera forumsmedlemra kom med samma ursäkter som min hjärna först tänkte ut.

Sonderling

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 10 maj 2007, 08:22

Jag tror, att undersökningen ger belägg för en utveckling, som egentligen kan vara helt oberoende av skolundervisningen. Ungdomarna är helt enkelt ointresserade av stora delar av omvärlden, på ett lite liknande sätt som många amerikaner är ointresserade av resten av världen. Deras intresse riktar sig mot helt andra saker, och historieundervisningen är som att hälla vatten på gåsryggen. Dagens Vitryssland känns för många lika overkligt och avlägset som Kina under kulturrevolutionen.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 10 maj 2007, 10:58

Dûrion Annûndil skrev:
B Hellqvist skrev:Med tanke på att kommunismen jämte nazismen var en av de ideologier som formade 1900-talet och som påverkat och påverkar den värld vi lever i, så tycker jag att det är tjänstefel att inte ta upp detta i undervisningen på ett ingående sätt.
Det gör man ju, men hur stor del av schemat tas som sagt upp av historielektioner? Historielektioner där man alltså ska ta upp allt, inte bara kommunismen och nazismen.
På högstadiet fick vi nästan mer historiaundervisning på franskan än på SO-lektionerna (heter det så?), mest för att en franskvikarie vi hade under ett år var så grymt historieintresserad så han vävde in det i franskan.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 10 maj 2007, 12:58

Dûrion Annûndil skrev:Det gör man ju, men hur stor del av schemat tas som sagt upp av historielektioner? Historielektioner där man alltså ska ta upp allt, inte bara kommunismen och nazismen.
Man får prioritera. Att undervisa om andra världskriget, förintelsen och kommunistiska diktaturers övergrepp i relativ modern tid är helt enkelt viktigare än att diskutera Caesars politiska karriär eller hur många gånger Ludvig XIV badade i sitt liv.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 10 maj 2007, 15:42

G:son skrev:Jag tror, att undersökningen ger belägg för en utveckling, som egentligen kan vara helt oberoende av skolundervisningen. Ungdomarna är helt enkelt ointresserade av stora delar av omvärlden, på ett lite liknande sätt som många amerikaner är ointresserade av resten av världen. Deras intresse riktar sig mot helt andra saker, och historieundervisningen är som att hälla vatten på gåsryggen. Dagens Vitryssland känns för många lika overkligt och avlägset som Kina under kulturrevolutionen.
Jag hörde nått om det här på radio nyligen ( har P1 på mest hela tiden). Va var det nu?! Jo det var nog mera att "ungdomen" hade attityden "alla är lika kålsupare".
När jag växte upp så var det så att Nazismen var ondskan personifierad och nu hade man attityden att allt är lika grått. Jag ska se om jag kan hitta igen detta.

Sonderling

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 10 maj 2007, 15:59

sonderling skrev:Jo det var nog mera att "ungdomen" hade attityden "alla är lika kålsupare".
När jag växte upp så var det så att Nazismen var ondskan personifierad och nu hade man attityden att allt är lika grått. Jag ska se om jag kan hitta igen detta.

Sonderling
Jo, tack vare postmodernismens starka inflytande under de senaste decennierna har relativismen brett ut sig i alla befolkningslager. Å andra sidan har jag intrycket av att medan nazismen alltjämnt betraktas som ondskan personifierad, så har kommunismen och dess ikoner fortfarande ett romantiskt skimmer över sig. Att hylla Hitler anses närmast sinnesjukt och är väl begränsat till ett fåtal extremister, medan hyllandet av Mao, Lenin, Castro och t.o.m. Stalin anses "coolt" och rebelliskt. Och det är väl här som kommunismens attraktionkraft ligger - dess "rebelliska" sida, underdogstämpeln och föreställningen om de nedtryckta som slår uppåt mot ett förtryckande system. Ungdomar verkar alltid ha tilltalats av omstörtande, rebelliska rörelser, även om bilden av "rebellen" förändras över tid. På 50-talet var det amerikanska bilar och skinnjackor som gällde, efter -68 har det varit närmast obligatoriskt för "rebellen" att associera sig med vänsterrevolutionärer (efter Iranska revolutionen, intifadorna och Al-Qaida har väl även islamistiska revolutionära rörelser börjat attrahera folk). Just föreningen mellan alternativa ungdomskulturer och den revolutionära kommunistiska rörelsen har ju visat sig framgångsrik i decennier, och kommer nog fortfarande vara det långt framöver.

Mjölner
Medlem

Inlägg av Mjölner » 10 maj 2007, 18:09

sonderling skrev:
Det var då det slog mig; tänk om tyskarna vunnit och nån då sagt. "Vi borde sicka dom till KZ-lager som Hitler gjorde, ja arbeit macht frie du vet. Ja jag är ju nazist vett du." (och inte nån sån där falsk mim-nazist :) )

Sonderling
Soderling du som är en gammal i gården här på Skalman, och oomtvistat historiskt kunnig, inte är det väl en nyhet för dig att människor skickades för att dö i de nazistiska koncentrationslägren? Inte för att arbeta. Förhållandena i Gulag var i de flesta fall inte bättre. Och den regim som skickade internerna till dessa läger var knappast mildare. Men de facto överlevde betydligt fler individer (sina tidsbestämmda straff) Gulag än Sobibor, Majdanek och Chelmno mm. Författaren Alexander Solsjenitsyn, som själv tillbringade nästan 20 år i Gulag nämner i sin Nobelprisbelönade triologi "Gulagarkipilagen" siffran 80-90%. (Eller, rättare sagt, han nämner att 10-20% av alla interner dog).

Inget kan ursäkta eller förminska Stalins brott mot mänskligheten, men vi bör samtidigt inte trivialisera de nazistiska koncentrationslägren då dessa var (är?) unika i världshistorien som organiserade dödsfabriker. Jag förstår givetvis att detta inte heller är din avsikt, jag menar bara att man ska tänka efter noggrant innan man gör dessa liknelser. Till och med det organiserade, och mer eller mindre redan glömda, folkmord som utspelades framför världens ögon för ca 10 år sedan (nej, inte Bosnien) förbleknar i jämförelse med den organisation, målmedvetenhet och noggranhet som gaskammrarna och krematorierna i Auschwizh representerade.

Jag vet inget om vilken historieundervisning ni har haft, men jag och mina klasskamrater fick läsa förhållandevis mycket om Gulag och kommunismens brott mot mänskligheten när vi gick i mellan- och högstadiet. (Dock förvånansvärt lite om Mao:s Kina, det skall erkännas). Jag tror att den bleka insattsen av de ungdommar som svarade på enkäten i trådens inledning snarare är ett mått på generell brist på allmänbildning än en ovilja av våra lärare att undervisa om de illdåd som begåtts i kommunismens namn. (Själv var jag förresten övertygad om att Helsingfors var vår närmsta "grann-huvudstad").

Om så inte vore fallet tycker jag det är märkligt att en så liten procent av det svenska folket röstar på det feministiska och poppulistiska "Vänsterpartiet" i varje riksdagsval, och ännu mycket färre som sympatiserar med mer genuint kommunistiska partier som KPLM(r) och SKP...

laitman
Medlem

Inlägg av laitman » 10 maj 2007, 19:59

Hej!
Är på resa och tittar först nu på forumet. Stalin och hans beundrare påstod ständigt att Stalin fortsätter Lenins arbete helt enligt Lenins anvisningar! Och de har helt rätt. Lenin uppmanade ju ständigt till våld och terror mot folket, annars kan kommunismen inte hålla makten ty de är en liten minoritet utan stöd av folket! Sovjet har i sin propagande försökt göra gällande att kommunismen är god, Lenin var god, det var bara Stalin som gjorde vissa misstag.Ifall terrorn och folkmorden skall hänföras till en person så är det Lenin som startade dem, ville ha fortsatt terror mer än något annat, och att tala om Stalinterrorn är att stämma in i kommunistisk disinformation!
Laitman

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 11 maj 2007, 07:30

Mjölner skrev:
sonderling skrev:

Sonderling
Soderling du som är en gammal i gården här på Skalman, och oomtvistat historiskt kunnig, inte är det väl en nyhet för dig att människor skickades för att dö i de nazistiska koncentrationslägren? Inte för att arbeta. Förhållandena i Gulag var i de flesta fall inte bättre. Och den regim som skickade internerna till dessa läger var knappast mildare. Men de facto överlevde betydligt fler individer (sina tidsbestämmda straff) Gulag än Sobibor, Majdanek och Chelmno mm. Författaren Alexander Solsjenitsyn, som själv tillbringade nästan 20 år i Gulag nämner i sin Nobelprisbelönade triologi "Gulagarkipilagen" siffran 80-90%. (Eller, rättare sagt, han nämner att 10-20% av alla interner dog).

Inget kan ursäkta eller förminska Stalins brott mot mänskligheten, men vi bör samtidigt inte trivialisera de nazistiska koncentrationslägren då dessa var (är?) unika i världshistorien som organiserade dödsfabriker. Jag förstår givetvis att detta inte heller är din avsikt, jag menar bara att man ska tänka efter noggrant innan man gör dessa liknelser. Till och med det organiserade, och mer eller mindre redan glömda, folkmord som utspelades framför världens ögon för ca 10 år sedan (nej, inte Bosnien) förbleknar i jämförelse med den organisation, målmedvetenhet och noggranhet som gaskammrarna och krematorierna i Auschwizh representerade.

Jag vet inget om vilken historieundervisning ni har haft, men jag och mina klasskamrater fick läsa förhållandevis mycket om Gulag och kommunismens brott mot mänskligheten när vi gick i mellan- och högstadiet. (Dock förvånansvärt lite om Mao:s Kina, det skall erkännas). Jag tror att den bleka insattsen av de ungdommar som svarade på enkäten i trådens inledning snarare är ett mått på generell brist på allmänbildning än en ovilja av våra lärare att undervisa om de illdåd som begåtts i kommunismens namn. (Själv var jag förresten övertygad om att Helsingfors var vår närmsta "grann-huvudstad").

Om så inte vore fallet tycker jag det är märkligt att en så liten procent av det svenska folket röstar på det feministiska och poppulistiska "Vänsterpartiet" i varje riksdagsval, och ännu mycket färre som sympatiserar med mer genuint kommunistiska partier som KPLM(r) och SKP...
Jag ber om ursäkt för min svarta humor, jag brukar glömma bort mig ibland. (det brukar vara sådana situationer när jag säger nått roligt och det blir alldeles tyst i fikarummet. :oops: )

Man brukar säga att skillnaden mellan de tyska lägren och Sovjets gulag var att i de senare var döden en biprodukt och i de tyska var döden själva produkten.
Sedan måste man känna till att det trots allt var en skillnad mellan KZ-lager och utrotnings-läger. Sobibor tillhörde den senare kategorin tex.
Men hade nu Tyskland vunnit kriget så hade vi inte vetat om dessa skillnader och jag tar det inte för omöjligt att ungdomar sprungit omkring med nån Nazikoryfe´ på sin T-shirt och sagt nått sånt som jag tidigare skrev.

Nu måste jag tyvärr ge mig ut i regnet och rädda världen genom att plantera träd, vi hörs senare :) .

Sonderling

Skriv svar