Naturligtvis innefattade historielektionerna kring Sovjet även Lenin. Om det var svårt att förstå av mitt inlägg kanske man borde följa med lite i de andra skolämnena också. Det är ju också så att 30-talets massdöd skedde med Stalin vid spakarna. Mitt alldeles egna begrepp "Stalinterrorn" kommer sig av att jag ville ha en snabb benämning på 30-talets avrättnigar, svält, internering etc. Det är alltså inte från skolan.laitman skrev:Hej!
Här i bl.a. Gutekrigarens inlägg ser man hur Sovjet med sin propaganda lyckats vilseleda uppfattningen om den kommunistiska terrorn, vars offer inte är hundra miljoner utan många hundra miljoner. Att tala om Stalinterrorn är definitivt missvisande. Det var ju Lenin som startade den gigantiska terror som kännetecknat kommunismen och den fortsatte också efter Stalin. I själva verket var ju Lenin, som självaste Molotov erkände, långt grymmare och blodigare än Stalin. Lenin behövde ju en daglig kick av blodig terror för att känna sig frisk. Nyårsaftonen 1919 så gav han följande order: "En miljon kosacker bör omedelbart arkebuseras och en miljon bör genast skickas till dödslägren! Vi bör minnas att så sent som 1989 använde den blivande fredspristagaren Gorbatjov nervgas mot egna medborgare i Tiflis och de sista politiska fångarna återvände från lägren först 1990. Men nog är det deprimerande att kunskaperna i Sverige är på så låg nivå.
Laitman
Jag kan också försäkra dig att Lenin inte nämndes som nån duvunge, men jag kunde förstås inte ta upp hela läroplanen ur minnet. Dessutom läste vi om andra diktatorer av diverse politisk kulör. Troligen var även detta distraherande sovjetpropaganda, men som elev kan man inte alltid protestera.
Mvh Petter, som är född 1980 om någon undrar